På den sidste dag i den sidste sommermåned i 2019 begyndte forberedelserne til efterårets svelleudskiftningskampagne. Med banevognen på slæb startede vi arbejdet ved overkørslen i km 0,5, hvor vi sørgede for bedre oversigtsforhold ved at rydde underskov på begge sider af banen. Herefter gjorde vi holdt på Brandhøj, hvor vi hentede et sæt deplorider med 200 nye sveller. Svellerne skal bruges ved den kommende svelleudveksling ved km 3,5.
|
Med 200 nye træsveller på slæb er vi på vej over Sletten. Søen er næsten helt tørret ud i sommervarmen. |
Vi tog dog lige et holdt ved både Flintebjerg, Rubjerg og Plantagen for græsslåning, buskadsrydning og rensning af overkørsel, inden vi vendte tilbage til km 3,5 for boring af huller og udlægning af sveller.
|
Steffen og Kenneth slår græs på Flintebjerg i fin formation med vores to Klippo-maskiner. |
|
På Plantagen er det Kenneth og Claus, der kører Klippo. De har valgt en lidt anden metode, hvor de mødes på midten. Foto: Benjamin Sayoc. |
Efter en tiltrængt frokost og adskillige glas vand kunne arbejdet med at forbore svellerne begynde. Med en bemanding på først 4 og siden 5 mand kom arbejdet hurtigt ind i god rytme. Vi var endda mange nok til også at kunne nå en del rydning langs sporet, således at der er god plads til arbejdet i sporet, når svellerne skal udveksles.
|
Heldigvis er der nogenlunde skyggefuldt ved km 3,5 langs Hedehus Teglværkets gamle lergrav. På sporet ses skinnecyklen som 'Spurven fra Reerslev', der stødte til lidt senere, havde taget syd på til arbejdsholdet. |
|
Efter boring lagdes svellerne ud til venstre side. En ny stribe sveller lagdes til rette, boredes og lagdes langs sporet. Sådan arbejdede vi os igennem hele stakken. |
|
Lars og Benjamin markerer med hjælp fra borelæren hvor hullerne skal bores. Steffen og Kenneth følger lige efter med boremaskinerne. |
Med samtlige 200 sveller forboret og udlagt på sporets venstre side, pakkede vi værktøjet sammen og kørte tilbage til Brandhøj. Efter at have rangeret deploriderne på plads bag opbevaringshallen, fik vi med lidt planlægning og snild udførelse bakset det nye Pedershaab-elværk op på roevogn 1684. Det krævede dog afmontering af begge sidefjælde og midterstople, men op kom det. Motorholdet kan nu lidt lettere komme til elværket og evt. tage det med sig til Hedehusgården for eftersyn og montage af styring og eludtag.
|
Lars rangerer med M 12 roevogn 1684 på plads yderst i sporet i opbevaringshallen. Så er vognen let at få fat i, når dieselelværket skal til eftersyn. |
Lige omkring 18.00 var vi tilbage på Hedehusgård efter en varm og solrig arbejdsdag.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.