Årets første juletog kører 30. november, så det er tid at reklamere ved at hænge julebanner op. Heldigvis blæste det ikke! |
Det er snart tid til årets juletog. Så derfor startede jeg dagen med at hænge vores julebannere op, så vi forhåbentlig kan køre med fyldte tog! Banen skal også være klar til trafikken og strækningen ved Flintebjerg Trinbræt var derfor målet for banekolonnen denne dag. M12 kørte igen med banetoget og koblingen fungerer fint igen efter udskiftningen. På Brandhøj hentede vi M40 og Kompressorvognen, og jeg fik min første køretime med dette skønne lokomotiv – det skal startes med håndsving og har en herlig motorlyd. M40 er bygget i 1931 og har en Ruston & Hornsby 2 cylindret diesel på 29 hk.
Vel fremme ved Flt, skulle vi spigre de 36 sveller, der var skiftet sidst. Det arbejde gik planmæssigt. Imens skar Steffen ud til tvangsskinner, men pludselig ville vinkelsliberen ikke længere køre og først fik det fugtige vejr skylden. Det viste sig dog at regulatoren på elværket var stået af og så blev der hverken savet eller brygget kaffe! Dagens bemanding var Steffen, Claus, Steen og Leif – 5. manden så vi ikke, måske sov han over sig eller måske ikke li´ regn? Regn kom der i hvert fald rigeligt af i løbet af dagen og frokostpausen varede måske lidt længere. Da det holdt op med at tromme så hårdt på taget, så fik vi gravemaskinen kørt i stilling og fik skiftet og spigret 13 sveller nord for overkørslen ved Flintebjerg. Der blev ikke nået så meget som håbet, men alligevel var vi godt tilfredse med dagens indsats og vi nåede hjem før mørket var for sort. I Mafd havde Carsten og Kjeld arbejdet videre med M30´s motor og Bo havde drejet en støbeskabelon til støbning af hvidtmetal i et af No 3s lejer. Som altid en herlig dag på banen! - og på fredag er det tid til årets julefrokost for de aktive!
M40 med kompressor er ankommet og M12 og banetoget nærmer sig. Dagens opgave tages i øjensyn. |
Der skæres ud i skinnehovedet, så det kan bukkes til tvangsskinne - indtil elværket står af! |
Stykket syd for overkørslen skal blot spigres - 36 sveller skal bankes på plads |
Efter frokost tog vi det sidste stykke, der mangler - bortset fra opgaven med overkørslen - der må vente |
Med vanlig metode skiftes svellerne hurtigt og effektivt |
Til sidst spigres der og ryddes op på pladsen og snart efter går turen hjemad |
Dagens arbejdshold på banen lige inden vi afgår hjemad. Våde, beskidte og tilfredse med veludført arbejde trods forhindringer. Foto: CN |
I Mafd har Bo fremstillet en støbeform til lejestøbning |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.