Jeg synes det fortjener ham ære at gå i gang med et så relevant smalsporsprojekt, så jeg opfordrede Mikkel til at skrive om opgaven og hans overvejelser. Bemærk at T1 både fås i farverne fra indvielsen og fra jubilæet :-) Her overlader jeg derfor både ord og billeder til Mikkel:
Hvis man kender Hedelands Veteranbane, så ved man også at
industribaner i mange år var mere reglen end undtagelsen rundt omkring i
Danmark.
Når man ser på de mange flotte modeljernbaneanlæg der er bygges rundt omkring, så er de imidlertid ofte overset, hvilket jeg syntes er en skam.
En del af forklaringen er muligvis at det smalsporsmateriel der produceres i høj grad er meget "anonymt".
Derfor besluttede jeg mig for at jeg vil skabe en bunke dansk materiel, som vil blive udgivet som meget nemme byggesæt.
For at kunne udfører dette, besøgte jeg Hedelands Veteranbane i forbindelse med deres 40 års jubilæum og udstyret med kamera og tommestok, blev en stor del af materiellet dokumenteret og opmålt.
Valget på T1 som det første lokomotiv, skete da T1 kørte indvielsestoget på netop Hedelands Veteranbane og var smukt istandsat til jubilæet.
Når man ser på billederne så vil kendere af lokomotivet bemærke en ting eller to. Eksempelvis virker nitter og skruer for store. Dette er helt bevidst da byggesættene produceres ved hjælp af 3D print teknologi. Små detaljer skal derfor overdrives for at virke naturlige på den færdige model. At nitterne virker voldsomme skyldes også lokomotivets meget lille størrelse som måler 3,3 x 1,47 cm i 1/87!
En anden ting er at man vil bemærke at der mangler alt indretning i førerpladsen. Dette er fordi at jeg arbejder mod at modellen kan motoriseres. Det kan derfor blive nødvendigt at forskubbe dele på førerpladsen lidt, men hvor meget og hvor lidt vides endnu ikke, da der endnu ikke er udvalgt et motor chassis, som skal danne grundlag for dette. Da der er tale om et meget lille lokomotiv, er det naturligvis en udfordring at få plads til både motor og digital dekoder.
Den udgives dog også i en "dummy" version, så man kan have den på en godsvogn, eller blot til at stå og hvile ud ved remisen.
Når T1 og roevogn er færdige og udgives, vil de blive frigivet på shapeways. Den nemme vej ind til alle mine modeller er via www.fagerli-models.dk hvor man også finder bl.a. SJS Odin og stationsinventar.
I forbindelse med dette arbejde, modtages materiale og forslag med en ufattelig stor kyshånd! fra alle danske typer smalsporsanlæg. For selvom at en del materiel er dokumenteret og opmålt, så er yderligere dokumentation en fantastisk hjælp! især tegninger af materiel, både af lokomotiver såvel af vogne er en mangelvare. Måske det findes derude? Men som en der ikke til dagligt bevæger sig i smalspors miljøet er det endnu ikke lykkedes mig at finde en god kilde til dette.
Installationer i forbindelse med smalspor har også interesse.
Jeg har ladet mig forstå at T1 har to søskende, hvoraf den ene er bevaret hos Hedeland Veteranbane og den anden sendtes til Finland.
Al grafisk materiale om disse maskiner efterlyses (foto/tegninger). Da det er en smal sag at gøre hele trioen tilgængelig, når nu der er taget hul på T1.
Man er mere end velkommen til at kontakte mig på via fagerlimodels@gmail.com
Når man ser på de mange flotte modeljernbaneanlæg der er bygges rundt omkring, så er de imidlertid ofte overset, hvilket jeg syntes er en skam.
En del af forklaringen er muligvis at det smalsporsmateriel der produceres i høj grad er meget "anonymt".
Derfor besluttede jeg mig for at jeg vil skabe en bunke dansk materiel, som vil blive udgivet som meget nemme byggesæt.
For at kunne udfører dette, besøgte jeg Hedelands Veteranbane i forbindelse med deres 40 års jubilæum og udstyret med kamera og tommestok, blev en stor del af materiellet dokumenteret og opmålt.
Valget på T1 som det første lokomotiv, skete da T1 kørte indvielsestoget på netop Hedelands Veteranbane og var smukt istandsat til jubilæet.
Når man ser på billederne så vil kendere af lokomotivet bemærke en ting eller to. Eksempelvis virker nitter og skruer for store. Dette er helt bevidst da byggesættene produceres ved hjælp af 3D print teknologi. Små detaljer skal derfor overdrives for at virke naturlige på den færdige model. At nitterne virker voldsomme skyldes også lokomotivets meget lille størrelse som måler 3,3 x 1,47 cm i 1/87!
En anden ting er at man vil bemærke at der mangler alt indretning i førerpladsen. Dette er fordi at jeg arbejder mod at modellen kan motoriseres. Det kan derfor blive nødvendigt at forskubbe dele på førerpladsen lidt, men hvor meget og hvor lidt vides endnu ikke, da der endnu ikke er udvalgt et motor chassis, som skal danne grundlag for dette. Da der er tale om et meget lille lokomotiv, er det naturligvis en udfordring at få plads til både motor og digital dekoder.
Den udgives dog også i en "dummy" version, så man kan have den på en godsvogn, eller blot til at stå og hvile ud ved remisen.
Når T1 og roevogn er færdige og udgives, vil de blive frigivet på shapeways. Den nemme vej ind til alle mine modeller er via www.fagerli-models.dk hvor man også finder bl.a. SJS Odin og stationsinventar.
I forbindelse med dette arbejde, modtages materiale og forslag med en ufattelig stor kyshånd! fra alle danske typer smalsporsanlæg. For selvom at en del materiel er dokumenteret og opmålt, så er yderligere dokumentation en fantastisk hjælp! især tegninger af materiel, både af lokomotiver såvel af vogne er en mangelvare. Måske det findes derude? Men som en der ikke til dagligt bevæger sig i smalspors miljøet er det endnu ikke lykkedes mig at finde en god kilde til dette.
Installationer i forbindelse med smalspor har også interesse.
Jeg har ladet mig forstå at T1 har to søskende, hvoraf den ene er bevaret hos Hedeland Veteranbane og den anden sendtes til Finland.
Al grafisk materiale om disse maskiner efterlyses (foto/tegninger). Da det er en smal sag at gøre hele trioen tilgængelig, når nu der er taget hul på T1.
Man er mere end velkommen til at kontakte mig på via fagerlimodels@gmail.com
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.