Torsdagsbilledet forsætter beretningen fra IBF´s tur til England og Wales.
Se sidste ugens beretning her:
|
Beyer-Garratt Locomotive på vej over dæmingen til stationen i Porthmadog
|
Efter en fin middag og overnatning i Caernarfon, så gik turen om morgenen videre til Ffestiniog and Welsh Highland railway. Undervejs dertil gjorde vi stop ved et lille el-lomokomotiv, der havde kørt skifer... Næste stop blev på den centrale banegård i Porthmadog, hvorfra man enten kører over Snowdon til Caernarfon eller i den anden retning mod Blaenau Ffestiniog.
Da trafikken endnu ikke var påbegyndt, kunne vi uforstyrret vade rundt og besigtige vogne, signalpost og det øvrige stationsterræn.
Derefter gik turen over den lange dæmning til banens værksteder: Boston Lodge Works, der er indrettet i en nedlagt skiferbruds gamle værksteder. Her har de længe døjet med for lidt plads, men store planer er under udførelse og flere nye vognhaller er blevet opført. Det næste bliver værkstedet og damp-remisen, der står for tur. Vi fik en fin rundvisning i de spændende værksteder, hvor meget flot arbejde bliver udført. Især deres maler-afdeling imponerer; vogne påføres flere lag lak med pensel til det bliver højglans, samt malet med fine stafferinger.
At de kan fremstille så flotte vogne helt fra bunden under de forhold, er ret godt klaret. Vognene bygges op over et aluminiumsskelet, beklædes med plader og fint træarbejde og udstyres til sidst med luftaffjedrede bogier.
Vi fulgte også med til opfyring og klargøring af de fem enheder, indtil lokomotiverne løbende havde afgang ned til stationen for at hente vogne og passagerer. Lokomotiverne topgejles med Brasso så alt messing skinner i solen. Der bruges også en hel del knofedt!
Efter en meget fin rundvisning og efter at have nydt lokomotivernes tur over dæmningen, så spadserede vi til nærmeste trinbræt, hvor toget snart ville komme forbi og tage os med. Om det må du læse en anden Torsdag.
|
Dagens første foto-stop var ved et Logan Accu-lokomotiv der arbejdede i Aberlleffeni skiferbrud fra 1956 til 1978 |
|
Porthmadog signalhytte og med station og vogne i baggrunden |
|
De mange vogne står klar til dagens trafik. |
|
Rutekort for banerne. Porthmadog ligger i midten. |
|
Rundvisningen på Boston works starter med en historisk gennemgang |
|
Et par af de opfyrede lokomotiver pudses og poleres før afgang |
|
Så går turen over dæmningen efter vogne. |
|
Banen har også en del motorlokomotiver. Her et af de større |
|
- og endnu flere køreklare damplokomotiver |
|
Rigeligt med Brasso og knofedt skal der til! |
|
Et view over Boston Works-området fra dæmningssiden |
|
Inde fra et af værkstederne... |
|
Rundvisningen er slut og turen går nu op til trinbrættet. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.