|
JUNG-lokomotivet da det stadig var i drift i 70érne. Det blev taget ud af drift i 1976. |
Mens vores værksteder i Hedeland holder påskelukket på en højhellig 2. påskedag og folket slår mave efter den gode påskefrokost med familien, så kan det være at Sven og hans klubkammerater er i gang med det samme som vi også sysler med. Sven er nemlig sammen med de andre i Muskau Waldeisenbahn ved at istandsætte et 600 mm JUNG-Hilaxlokomotiv, der minder meget om det Superfos-lokomotiv vi arbejder på. De har arbejdet på lokomotivet siden 2008 og har en plan om at få det ud at køre. De er dog nu nået til det dyre arbejde med at få kedlen istandsat. De håber at det kan lade sig gøre uden at udskifte den helt. Det er den originale kedel fra 1938 - nye kedelrør fra 1974 og med en nyere kobberfyrboks fra 1965. Lige nu arbejde de på bl.a. puffer-delene og bremsearrangementet. Sven og jeg havde en hyggelig chat via Messenger, hvor vi udvekslede erfaringer og han har opbygget en solid viden om denne type lokomotiver, som han gerne deler ud af. Sven har været på besøg hos os til vores Feldbahnertreffen i 2002, så jeg skulle hilse :-) Vi var over 20 fra IBK, der deltog året efter hos dem - såvel som i 2012, hvor de igen var rigtig gode værter for træffet. De har en meget flot 600 mm bane og en enorm mængde driftsklare lokomotiver og vogne.
(Se deres hjemmeside her for mere info om træffene i 2003 og -12)
Sven har givet mig lov at bringe et par af hans fotos af deres renoveringsprojekt og af lokomotivet fra dens sidste driftsdage i 70érne.
|
Bremserne renoveres fuldstændigt - der er desværre slup på 5 mm.
En opgave, som vi også skal have udført. Dog i et lidt mindre omfang.
|
|
Det er samme type fløjte begge lokomotiver har haft. |
|
En original tegning af "juletræet" |
|
JUNG-lokomotivet i 1973 |
|
JUNG-lokomotivet i 1975 |
|
JUNG-lokomotivet fra fabrikskataloget |
Sven har indrettet et lækkert værksted i sit eget hus. Så kan man altid lige sysle lidt med at fremstille dele til bl.a JUNG-lokomotivet. Men det er nu også fordi han bor 140 km fra banen, så han står selv for størstedelen af arbejdet med delene.
Se beskrivelsen af hans fine værksted her >
|
Sven fremstiller selv nye bolte til puffertøjet |
|
Status for lokomotivet september 2017 - her på vej til en udstilling.
|
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.