Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 14. december 2017

50 år siden roebanerne lukkede - motorvogn og polak

Forberedelserne til arrangementet 22. december, der fejrer at det er 50 år siden det sidste roetog kørte på Nakskov Sukkerfabriks baner er i fuld gang. Invitationer til en række VIP'er, der har ydet en helt særlig indsats for at bevare mindet om roebanerne, er på vej ud. De VIP'er, der har mulighed for at deltage, får særtransport i motorvognen fra Vandbygningsvæsnet. Andre, der vil følge roetoget bliver befordret i et persontog. Alle får mulighed for at deltage i fotostop undervejs. Alle interesserede er velkomne og det kræver kun invitation at deltage som VIP.
Motorvognen D 13 foran Stenager under en prøvekørsel i et noget varmere vejr, end det vi kan forvente 22. december
Samtidig er HVB's slutsignal fra roebanerne, en såkaldt 'polak', til eftersyn. Det er planen, at polakken skal pryde sidste vogn i roetoget


Historien om slutsignalet fortæller, at man i roebanernes barndom havde en lille dreng siddende på bagerste vogn. Han skulle holde øje med at toget holdt sig samlet og sørge for at han var synlig fra lokomotivet. Mange af roearbejderne var sæsonarbejdere fra Polen og knægten var efter sigende ofte en polsk dreng. Efterhånden blev løsningen med en lille, frysende dreng på bagerste vogn uholdbar og man gik over til elektriske lygter på en lang stang, der sikrede at lyset kunne ses fra lokomotivet over de ofte ret høje roelæs. Slutsignalet kaldtes med henvisning til den polske dreng for en 'polak'.
Polakken er skilt ad. Batteriholderen ses efter beskyttelseshylsteret er løsnet. Signalet tændes og slukkes med en simpel vippekontakt, der dog skal erstattes på vores eksemplar.

Polakken er forsynet med en underdel fra Pofyr, Odense. Firmaet fremstillede forskellige former for industrielle lamper, bl.a. til skibsfarten og advarselslamper til vejmyndigheder og entreprenører. Meget tyder på, at roebanerne selv har fremstillet den øverste del af polakken og monteret en standard type 33 Pofyr på konstruktionen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.