Vi ser op fra Hjarnes fotoalbums et øjeblik. I HVB's barndom var der planer om at anlægge bane med to sporvidder. Sådan at forstå, at man et stykke ude af strækningen som passager steg om til et andet tog med en anden sporvidde. På den måde kunne materiel med 785 mm. sporvidde sættes i drift uden omsporing. Ret hurtigt gik det dog op for alle, at to sporvidder krævede to (eller flere) køreklare togstammer, to sæt personale osv. Det viste sig også, at det ikke var helt så vanskeligt at omspore materiel som vi først havde antaget. Ideen om flere sporvidder gled efterhånden bort.
Andre har et mere presserende behov for flere sporvidder:
Robel Bahnbaumaschinen GmbH i Freilassing har en teststrækning, hvor de frit kan indstille sporvidden mellem 1524 og noget der ligner det halve af normalspor - mon ikke det er 760 mm?
|
Testsporet i Freilassing - her med 1435 mm sporvidde. Sporene til højre tilhører Salzburger Lokalbahn. Foto: Gleisbau-Welt's Facebook-side. |
|
Nærbillede af den indstillelige underlagspladekonstruktion. Foto: Gleisbau-Welt's Facebook-side. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.