|
M25, M2 og M3, samt en roevogn måtte ud for at Superfos-maskinen kunne komme ud i det fri. |
For at kunne få klargjort
udstillingen til juletid og for at få det ene Superfos-lokomotiv klargjort til
henstilling på Brandhøj, så foretog Carsten og jeg denne lørdag en større materielrokade
på en regnvejrsdag. Det fjerner dog ikke glæden ved at se lokomotivet i fri luft
og solen tittede da også frem undervejs. Efter lokomotivflytningen, så blev det
tid til opsætning af julebannere, så folket bliver mindet om, at det nu snart
er tid til juletog og julehygge i Hedeland!
Bo fik arbejdet videre på akslerne
til E28 og det var gevindet, der skulle slås.
Claus og Peter Post fik klargjort
og julepyntet kiosken, så den også skaber den rette julestemning, når vi snart
futter afsted igen – forhåbentligt med god julevejr på køredagene.
|
Det ville være et dejligt lokomotiv at have i drift på vores bane, men desværre er sporvidden 785mm og meget kompliceret at omspore - så andre lokomotiver står før på listen...
Byggested : Arnold
Jung
Byggeår : 1914 Byggenr.
: 2070
og 2075
Akselfølge : Bt Vægt
: 9,0 t
Hedeflade : 18,0
m2 Risteareal
: 0,4 m2
Effekt : 50
hk Sporvidde : 785 mm
Begge
maskiner blev i 1914 leveret til Svovlsyre- og Superfosfatfabrikken
'Limfjorden', senere kendt som Superfos, i Nørresundby, hvor de anvendtes til
transport af råmaterialer til kunstgødningsproduktionen og det færdige produkt
mellem fabrikken og havnen i Nørresundby. Indtil først i 1970´erne var
lokomotiverne 1 og 2 stadig i drift hos Superfos, i de senere år dog kun som
reserve for fabrikkens motorlokomotiver. Damplokomotiverne forsynedes i de
senere år med de mere omstændige inventarnumre 20/201 og 20/202. Begge
lokomotiver kom i 1979 til HVB, hvor de dog ikke er drift på grund af deres
afvigende sporvidde, der desværre ikke står til at ændre uden en omfattende
konstruktionsændring.
|
|
Bo slår gevind på aksel til E28 |
|
Julebanneret har nu overtaget pladsen fra jubilæumsbanneret. |
|
Superfos-lok klar til at blive afrenset og klargjort til henstilling. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.