M30 får olieskift mm. |
M30 blev startet op ude i snevejret mens vi lige drak en kop kaffe, så den derefter var varm til et olieskift. Så er det meste tjekket på maskinen.
Bremsetrækket fra No3 adskilles og sandblæses |
Peter arbejdede på
bremsetrækket til No3, hvor trækstængerne blev sandblæst og grundet. De skal
snart monteres, så maskinen kan komme på egne hjul igen.
M8 afrenset og klar til Brandhøj |
Vi fik endnu en bunke
rust ind til Fransk vask & strygning. Det var No. 8, der kom ud af skoven på
Brandhøj forleden (se Bafd-indlæg) efter mange års gemmeleg. (Se frem til
Torsdagsbilledet #2) Mikkel og jeg fik båret mange spandfulde jord og grus ud
af lokomotivet, hvor også støvsuger og luft blev anvendt for at afrense mest
muligt bio-materiale. Motoren er desværre i dårlig stand og gulvet i førerhuset
bør ikke betrædes. Men ellers er den er klar til at komme tilbage til Brandhøj –
nu indendørs!
Batteriholder til M15 prøvesamles og svejses |
Carsten og Jan fik desuden fremstillet en solid batteriholder til
M15 og tjekket paklisten med hvad der snart kan sendes til sandblæsning ude i
byen: Førerhus med tag, samt motorhus og
-låger . Vi var 9 aktive, der kom forbi denne snevejsdag.
M8 med tipvognene ude i skoven for præcis et år siden... |
- og lige efter at banen i grusgraven er nedlagt |
M8 er bygget på Nymølle
Stenindustris værksted en gang i 1960érne. Deres værkstedet fremstillede selv
50 lokomotiver, flere i en høj kvalitet, fra 30´erne til grusgraven nedlagde 785
mm banen i 1975. HVB overtog da lokomotivet, samt flere store tipvogne - der
kun skulle transporteres de 2 km fra grusgraven til den dengang nystartede
klub. Taget var udført i kraftigt lærred, så føreren kunne komme ud, hvis
lokomotivet væltede. M8 er udstyret med en 6 cyl. Bedford OB 5/330, vandkølet
diesel på 98 hk og vejer 4-5 tons.
Hvad der afløste smalspor i Nymølle...
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.