|
Lokomotivet M29 er danskbygget hos Hoffmann & sønner i Brabrand 1943. Vægt ca. 4 tons, sporvidden 785 mm. Motoren er en luftkølet VW 226 benzin på 22hk. M29 har lige som M45, Jenbacheren
– i sine sidste driftsår været beskæftiget ved byggeriet af vandledningen fra Regnemark til København. Det kom køreklart til IBK i 1984 og har siden stået ude det meste af tiden, hvilket desværre godt kan ses på de rustne plader. Der er dog masser af gods endnu... |
|
Træer vokser ud af pufferplanken |
|
Redacteuren tørrer og fjerner det rådne træ inde fra pufferen |
Redacteuren
holdt en velfortjent efterårsferie sidste mandag, mens resten af holdet har
fortsat arbejdet på alle fronter. Der er arbejdet videre på renoveringen af
undervognen og lejer på No 3, på motoren i M2 og M29 (ikke M19!) er blevet
løftet op på deploriderne. Derfor kunne Peter, Mads og jeg afrense M29 for
mange års opsamlet mos, jord, sten og flere træer, der havde slået rødder rundt
på lokomotivet. De største træer havde slået rødder i det nu rådne træ, der er
indbygget i pufferne. Afrensning med skrabere og trykluft fik has på
problemerne, så når M29 kommer i tørvejr håber vi rustangrebene stopper. Der
går nok et par år inden vi går i gang med en renovering…
|
M2 gøres klar til endnu et startforsøg |
Bjarne, Jan og Per har
gennemtjekket M2og forsøgt at få liv i motoren, men trods et nyt 6V batteri,
var der ikke nok kræfter til at trække den i gang. Der er simpelthen for lidt
energi i batteriet. Starteren slår ej heller fra af sig selv. Nye forsøg gøres…
Til M45 er der bestilt nye lamper, så vi fik afrenset og grundet de seje,
armerede lampebeskyttere. Så kan de nye lamper få en fin ramme J
|
Der arbejdes på døren til motorhus på M15 |
|
Den rette vinkel på vippestykke til spigeroptageren afprøves |
Carsten
fortsatte arbejdet med at montere håndtag på døren til førerhuset på M15, så vi
snart kan få det hele sendt til sandblæsning og grunding.
Peter og
Lars fik fræset hovedet og påsvejst vippepunkt på endnu en letvægts
spigerløfter til Bafd´s svelle-udskiftningskampagne. Man må ikke gå ned på godt
og nok værktøj. En god aften med 8 fremmødte
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.