Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 8. juni 2017

Torsdagsbillederne #114



Vi har set billeder fra jubilæet, både her på bloggen, på Facebook og en smule på jernbanen.dk. I løbet af de næste uger kommer der som torsdagsbilleder yderligere et par billeder fra jubilæumsdagene. Som første udgave er her nogle billeder af medlemmer i aktion ved forberedelse og gennemførsel af dagene.

Niels Borgen i færd med at save kanter til de gulvplader, der blev monteret i bunden af spor 27 i vognhallen. I baggrunden fører Mikkel sikkert M 25 til afvaskning i remiseområdet.

Mens Damptromleklubben rigger til i baggrunden, slår Kenneth A græsset på skråningen. Solen står lavt og om lidt tændes der op i grillen.
 
Lokofører og togfører udveksler driftsbeskeder inden afgang fra Fem Ege med tog 4032 til Hedehusgård. Bemærk at Leif ikke har kameraet fremme!
Susanne ved ’børnebordet’, hvor tæt på 80 børn i løbet af weekenden tegnede tog, og afleverede deres besvarelser af gåder om vores lokomotiver. Et koncept vi forhåbentlig kan videreføre i en eller anden form.


Udover en række nulevende politikere, hvoraf Michael Ziegler, Liselott Blixt og Laurits Christiansen holdt taler og Joy Mogensen lærte alt om hvordan et damplokomotiv fungerer, var hele arrangementet skarpt overvåget af Thorvald Stauning fra sin plads i Damptromleklubbens opholdsvogn.

fredag den 2. juni 2017

Særtog 14. maj

Begge lokomotiver fyret op og klar til turen

Som en herlig indledning på årets sæson og som en perfekt generalprøve før jubilæet den 20-21. maj, så havde vi fået bestilling på tog til 150 personer. Det kan der ikke være ombord på en vognstamme, så begge måtte i drift - og det blev med damplokomotiver foran! Så på en fin solskinsdag mødte vores gruppe op, bestående mest af børn, men der blev da også plads til de voksne og vi kørte afsted med over 200 ombord på de to tog - der er altid plads til flere, når bare det er børn...
Vi havde et par timers ophold, hvor togpersonalet anvendte tiden på at teste og tilkøre overkørselssignalet en ekstra omgang, sammen med de signalansvarlige. Imens hyggede børn og voksne sig på den store legeplads med underholdning, lege og grill-mad. Det var en flok glade og trætte flok unger, som vi kunne køre hjem med. Man slapper godt af på en smuk togtur!


Begge tog er ved at være fyldt op og klar til afgang.

Det er altid et fint øjeblik når vi når sletten med Rubjerg i baggrunden!


Begge tog er ankommet til Fem Ege og der skal rangeres.
Lejligheden benyttes til at tage foto af lokomotiver i forspand
Togpersonalet nyder også kortvarigt en pause i solen, inden der skal gøres klar igen

Et meget lille tog kører i ventetiden testkørsel over Stærkendevej.

Så er det igen tid til at fylde togene og gøre klar til afgang



Farvel til den fine legeplads. Alle havde vist haft en god tur.

Første tog på vej op ad rampen

Sidste tog ankommer til Hedehusgård St. efter en herlig tur.


torsdag den 1. juni 2017

Torsdagsbilledet #113

Sidste gang vi havde et større træf er nu 15 år siden. Det var, da vi var værter for det 12 internationale feldbahnertreffen i 2002. Da var der også et lokomotiv tilstede fra Blovstrød Banen, den gang damplokomotivet B4. Så der hører altså mindst to opfyrede damplokomotiver til sådanne begivenheder. Den gang blev Da7 nærmest først klar natten før gæsterne ankom. Sådan var det også lidt denne gang med T1. Så det hører måske også til...

Per Børge har taget dette fine foto af B4 og Da7 med Ole, Martin, Carsten og Rasmus 4-6/10 2002

mandag den 29. maj 2017

Nyt fra maskinafdelingen #22-17  29/05:


Fine sager fremstilles i messing

Endnu en stille aften på værkstedet - jubilæumsefterveer. Fortsat lidt oprydning efter festen og opfølgning efter de første driftsdage. Per og Lars O. fik fremstillet et flot håndgasreguleringshåndtagsbeslag til brug for M4 i messing. Carsten fortsatte arbejdet med at frigøre motor fra chassis og,  med lidt assistance fra mig, fik fremstillet og anbragt et par stabiliserende beslag på DEUTZ-motoren, så den står stabilt når dynamoen skal afmonteres. Så en 4-6 mand syslede på Gården denne aften og så desuden Per´s fine video af talerne til vores jubilæum.

Håndtag og monteringsbeslag - næsten færdigt
Alle løsdelene skal afmonteres chassiset

Gevind skæres op til montage af beslag

Motor med stabiliserende beslag monteret.

torsdag den 25. maj 2017

Torsdagsbilledet #112

Efter jubilæet i 1977 blev der naturligvis skrevet en fin artikel i klubbens blad TIPVOGNEN:
(klik på fotos for større billede)







mandag den 22. maj 2017

Nyt fra maskinafdelingen og særtog #21-17  22/05:

Særtoget næsten hjemme igen efter en herlig tur i den dejlige aftensol.

Stemning i og foran værkstedet var betydelig mere rolig end for en uge siden. Det skyldes naturligvis et veloverstået jubilæum, men også at vi denne aften havde et dampsærtog med vores søde stamkunder fra Lykke Marie, der denne aften havde alle de kørestole, som der var plads til i fire vogne, en 11-12 stole ialt. Det kræver en del ekstra forberedelse; der skal oprangeres et tog med to roevogne og to melisvogne, samt to tagvogne. Der skal udtages bænke og tæpper, indsættes stole og så skal kørestolene skubbes op ad ramperne. Men det er al arbejdet værd mange gange, når vi først kører afsted og vores passagerer rigtig nyder turen med luft, lyde, lugte og smuk natur hele vejen. Vi holdt en times spisepause i det herlige solskinsvejr på Fem Ege og så gik turen atter hjemad. I alt havde vi 45 passagerer ombord og det er blevet et så populært arrangement, at der nu er venteliste til næste gang. De kunne derfor godt ønske sig, at vi fik en roevogn mere gjort klar. Se det er da en fornem opgave for værkstedet.
Efter turen ligger der så en omfattende opgave med at få rangeret alle vogne tilbage på de rette pladser. De folk der var tilbage på værkstedet var gået i gang med at adskille motorhuset på den gamle SAS-ground generator, der længe har stået på sidesporet. Inden i er der en relativ ubrugt Deutz-motor, som passer til M23. Da7 skubbede også M25 ned på værkstedet, da den mistede trækkraft ude på Rubjerg om søndagen. Heldigvis viste det sig at ære en lille, ufarlig overgang – men med stor betydning. Der var også stadig lidt oprydning efter jubilæet, men det meste var flot klaret i løbet af søndagen. 7-8-9 mand i gang med både særtog, værksted og oprydning.

Der skal god planlægning til for at få alle stolene på plads i vognene,
men heldigvis har flere af både ledsagere og os prøvet det flere gange nu

Så afsted i den varme aftensol

En times spisepause i det grønne

Der skal sørges for mad og drikke og sikre at alle har det godt.

Klar til afgang om lidt efter et fint ophold på Fem Ege

Vinkelsø tager sig smuk ud denne aften


M25 bugseres ned til værkstedet af Da7

- og vognene sættes tilbage i rette rækkefølge

"Det mærkelige tog" under adskillelse. Inde i gemmer sig en fin motor.

Fejlen på M25 diagnosticeres til en lille overgang

Rolig aftenstemning foran remisen

søndag den 21. maj 2017

Første plantogsdag 21. maj 2017 - med damptromle og tipvognskørsel - billedserie

Efter et forrygende jubilæum, så må billederne (næsten) tale for sig selv:

Personalet på Da7 (næsten) klar til afgang ;-)


Brandhøjbanen havde også deres første køredag - med fyldte tog

Medlem nr. 44 på besøg fra Jylland

Steen er også på tur for at tage et par gode film og billeder

På Sølund møder vi Tipvognstog med 3 som trækkraft


Stemning med damptromle og tipvogne til at hente skærver

Tipvognstoget læsset og på vej...

Den flotte talerstol, som vi havde lånt fra Andelslandsbyen Nyvang

Ophold på Brandhøj, mens vi får afklaret en mislyd fra Da7.
Det blev klaret ved at rotere en smørekop på Klien-Lindner-akslen


Tipvognstog anno 1930

Det kører for Brandhøjbanen!

Dagen ved at være slut og spejderne pakker kaffetelteltene ned.
Vi siger tak for kaffe og mange tak for hjælpen!