Forhistorien
Som skrevet tidligere i "Nyt fra baneafdelingen" var vi et lille hold der var taget til Sverige, hvor vi havde gjort en "god handel" med Ohsa-banan.
Optakten til vores besøg var sket under en "studietur" tilbage i august sidste år, hvor vi "fandt" en henstående motor-dræsine, som havde stået urørt i næsten 30 år.
Vi blev lettere forelsket i denne, og synes den kunne have en fremtid på HVB som mandskabsvogn i baneafdelingen.
Henstået i 30 år - men vi har før købt ting, der var i meget dårligere stand, for mere. |
Typen er normalsporet og kendt fra mange andre baner i Sverige, og når de i Mariefred og Ohs kan have nogle med 600 mm sporvidde, kan vi sagtens se en 700 mm udgave på Hedelands Veteranbane
Gennem et andet medlem af foreningen forhørte vi os om den eventuelt var til salg og hvad prisen i givet fald skulle være. Det var en noget omstændig proces vi havde sat gang i, for ingen på Ohsa-banen vidste ret meget dræsinen, men lige pludselig kunne vi erhverve den for en "rimelig slant" - som man siger på de kanter.
Der skulle handles hurtigt, så en indsamling blandt medlemmerne i baneafdelingen samt med bidrag fra en far og en kone kunne vi afslutte handelen, da der nu var til både køb og transport.
Da vi ikke ville ofre nogle af klubbens penge på noget, vi ikke kendte tilstanden på, besluttede vi os for at gøre det på denne måde.
Afhentning
Vi kom til Ohs lidt over middag, hvor vi straks kastede os over byttet.
Hvilken stand var dræsinen i, havde vi handlet overilet, kunne det blive et projekt og meget mere.
Sne på Hallandsåsen gav os bange anelser om arbejdsmiljøet ved læsningen, men sneen var væk da vi kom til Ohs.
Rasmus havde sørget for at dræsinen var trukket frem i solen. |
Søren kigger på den indvendige stand af dræsinen Mange små detaljer og i overraskende god stand |
De næste par uger kommer til at gå med at udforske projektet og finde ud af, hvilke arbejder der skal laves.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.