Fra morgenstunden var det som om vejret var uafklaret om det skulle være overskyet, eller om solen skulle skinne. Varmt var det under alle omstændigheder, og til slut vandt solen. Skønt vejr, der især nok glædede vores særtogsgæster, for vi arbejdede en del indendørs. Det var naturligvis eftersynsgraven i museumshallen, der stod på listen over opgaver, men også ukrudtsbrænder og græsslåning stod på programmet. Holdet var fint med 9 mand forbi arbejdspladsen i løbet af dagen.
|
Det kan jo ikke være fysisk arbejde det hele. Der er også kaffe, som skal drikkes og kanelgiflerne skal spises inden udløbsdatoen. Til eftermiddagskaffen slog vi os ned på bænkene foran museumshallen og nød det fine vejr. Skulle forbipasserende være i tvivl om hvad vi laver har Claus B vores betegnelse trykt på ryggen af sin t-shirt: Banebygger! |
Efter støbningen i tirsdags var vægelementerne straks sat på, så i dag kunne vi koncentrere os om at fjerne forskalling og tilfældige betonklatter på de 8 stålsøjler, der skal bære sporet over graven. Som altid var der også en del oprydningsarbejde og klargøring til de næste opgaver. Snart kunne vi løfte de præfabrikerede skinner til sporet på plads og begynde tilpasningen til sporforbindelsen. Det krævede lidt afkortning af en af skinnerne, mindre slibearbejder og nøje placering af skinnerne inden de blev midlertidigt fastgjort. Udenfor hallen lå Steffen, Claus B og Børge i gruset og rodede med ukrudtsbrænderen. Det er netop en af årsagerne til at vi etablerer eftersynsgraven! Vi har behov for bedre muligheder for at efterse vores efterhånden mangfoldige samling af banegrej.
|
37 kg/m skinnerne til gravsporet løftes på plads. Søren og Peter Hein arbejder fint sammen om opgaven.
|
|
Fyldet tættest på eftersynsgraven skulle komprimeres, men det støvede en del, inden vi fik vandet området grundigt. Kenneth prøver at skabe lidt tåleligt atmosfære! Lars og Claus N agerede derefter vandbærere og klimaet blev straks bedre. |
Efter frokost fortsatte holdene deres arbejde, men der blev mulighed for at Claus N kunne slå en del højt græs langs museumshallens østvæg. Samtidig havde Hans travlt med græsklipning i sporviften, imens Rasmus tog sig af græsslåning på Brandhøj Station. Arbejdet på ukrudtsbrænderen fortsatte, mens et særtog blev oprangeret på sporviften. I hallen blev der klargjort vinkeljern til skinnerne i forbindelsen til gravsporet og to af dem blev svejset på, mens de øvrige er klar til svejsning. Det er planen at støbe betongulv i forlængelse af det gulv, vi allerede har i hallens sydøstlige del, og derfor erstattes de eksisterende træsveller af stålprofiler. Med vinkelslibere og svejseværk fremme, blev vores Geismar-skinnesliber omsporet og ombygget til brug på 700 mm. Der resterer endnu lidt tilpasning, men skinnesliberen blev under alle omstændigheder første stykke materiel over graven!
|
Særtog med M 25 rangeres ud af hallen i baggrunden. I forgrunden arbejder Steffen og Børge med justeringer på ukrudtsbrænderen. Den kræver ikke så lidt arbejde. |
|
Græsset er slået på perronerne ved spor 1 og 2 på Brandhøj station. Foto: Rasmus Brandt. |
|
Omsporet skinnesliber over graven. Begivenheden vækker stor munterhed blandt de aktive - fra venstre Claus B, Kenneth og Søren. |
Mens vores klubkammerater på særtoget satte passagererne af og rangerede på plads, fik vi ryddet op og sat materiellet på plads. Vi håber at justering af ventilen til ukrudtsbrænderen i løbet af ugen kan få has på den ujævne gastilstrømning og deraf følgende vanskelige indstilling af brænderne. Ellers nærmer vi os feriesæsonen, hvor vi primært tager os af mindre vedligeholdelsesopgaver og justering af alt det grønne, der omkranser vores bane i Hedeland.
|
Dagens særtog er ankommet i spor 1 og passagerne stiger af. Togpersonalet har venligt rullet rollatoren frem, så turen ud til den ventende bil bliver så let som mulig. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.