Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

fredag den 10. maj 2024

Nyt fra Bafd. 09-05-2024

Vejret startede med høj sol og næsten vindstille denne torsdag formiddag, da to arbejdstog kørte ud fra Hedehusgård Station. I løbet af dagen blev det mere overskyet, men vejret var perfekt til de mange opgaver vi skulle løse på banestrækningen.

Humøret var højt ved km 4,0 hos holdet, der tog sig af justering og understopning af det sporfornyede afsnit.

Vi startede med at sende understopningsholdet mod arbejdsstedet ved km 4,0. Med M 12, banevogn og stoppemaskine skulle Claus B, Steen, Peter, Søren, Lars og Kenneth sikre, at banen igen blev fuldt farbar. Det indebar bl.a. boring af et antal laskehuller, sammenlaskning af sporet udfor kilometersten 4,0 og justering og understopning af hele den fornyede strækning på ca. 200 m.

Steffen, Børge og Claus N begyndte forårsklargøringen af banen på Hedehusgård, hvor overkørsler og skifter blev blæst og renset, sporskifterne opmålt og derpå opsmurt. Sådan fortsatte vi sydpå indtil det blev frokosttid og vi kørte ud til de andre, så vi kunne nyde pausen i samlet flok - 9 mand i dejligt vejr. 

Selvom det først er på søndag de første damptog afgår fra Hedehusgård Station, var der alligevel røgskyer i luften. Hans klippede græs, så de grønne arealer er klar til at modtage årets første passagerer.

Børge blæser overkørslen ved km 0,5 ren for blade, grus og småsten.

En fast del af forårsklargøringen er en nøje opmåling af alle vores sporskifter og indskrivning af data i banedokumentationen. Her er vi ved nordlige skifte på Rubjerg Station.

Efter frokosten tog de to hold afsked med hinanden og fortsatte deres arbejde. Kort efter frokost var de sidste laskehuller boret ved km 4,0, lasker og bolte monteret og møtrikkerne spændt. Justering og understopning skred fremad, selvom fremdriften blev lidt forsinket af en knækket stopspade på maskinen. Det lykkedes alligevel efter hårdt arbejde at afslutte understopningen. Yderligere arbejder på det fornyede spor kan udføres selvom der er drift.

Eftersynsholdet arbejdede sig videre igennem alle overkørsler og skifter mellem Hedehusgård og Rubjerg. Lidt beskæring på udvalgte steder blev det også til. Også advarselstavler blev tjekket for løse skruer og urenheder. Et par steder måtte spartlen frem til diverse klistermærker. på Sølund blev det sydlige sporskifte justeret i højde og understoppet. Vi skiftede sveller i skiftet tilbage i starten af april og nu er sporskiftet afsluttet - bortset fra lidt supplerende ballast. På Hedehusgård blev et sporskifte også justeret og understoppet. Undervejs i arbejdet nød holdet en is sammen med Jan S og Tim, der var i gang med installation af skabe i museumshallen.

Vores advarselstavler ved overskæringerne må finde sig i lidt af hvert. Skydeskive for haglskydning og reklamesøjle for vegansk levevis. 

Steffen stopper sporskifte på Sølund Station.

'Der mangler noget!' Den ene stophakke på stoppemaskinen knækkede under arbejdet. Det gør de også på de store baner, så ikke overraskende, at vi også skulle opleve det. Men altid surt, når noget går i stykker.

Der arbejdes på banen både fredag og lørdag. Vi har meget vi gerne vil i mål med inden trafikken går i gang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.