Mandag eftermiddag skulle 4 midlertidige overkørsler etableres. Det sker i forbindelse med Spejdernes Lejr og overkørslerne skal gøre det muligt at krydse vores bane mellem de forskellige lejrafsnit. Hedelands normale stinet og vores permanente overkørsler slår ikke helt til, når 40.000 spejdere kommer på besøg.
|
Vi bygger den første midlertidige overkørsel ved km 3,9. Som altid er den første den vanskeligste. |
Inden vi kommer til mandagens arbejde med overkørslerne, samler vi lige op på hvad der skete i baneafdelingen lørdag. Det bliver via tre billeder af arbejderne, der foregik i skønt vejr.
|
Gamle sveller fjernes i spor 4. I forbindelse med svelleudskiftningen sænkes sporet, så det bliver lettere at anvende i den daglige drift, ligesom skråningens hældning justeres. |
|
Lørdag kom der bænke på den nye perron, ligesom der kom lamper på alle fire pæle. |
|
Lørdagsholdet fik også trukket ledninger og kunne afprøve lamperne. Det bliver helt sikkert flot, når sidste onsdagstog kører ind på Hedehusgård senere på ugen. Senere på dagen blev der hældt fyld i den sidste del af perronen, der nu kun mangler lidt afretning og det sidste lag grus. |
Søndag var perronen godt fyldt op, da de første tre afgange fra Hedehusgård var fyldt til bristepunktet. Solen skinnede, himlen var blå og det er ikke for meget sagt, at vores tog så flotte ud i det danske sommervejr.
|
HVB er ikke blevet til en skovbane. Det er rafter til brug på Spejdernes Lejr. Da 7 på vej over Sletten. |
Tilbage til de fire midlertidige overkørsler, der på grund af tæt trafik på banen skulle etableres efter mandagens dampsærtog, men også være godkendt af Trafikstyrelsen inden onsdagens aftentog. Et hold bestående af Kenneth, Claus B og Claus N rangerede arbejdstoget op og kørte til Rubjerg, hvor vi krydsede dampsærtoget og fik Claus W med ombord. Særtoget var bestilt af et tysk selskab, der var begejstrede rejsende. De havde medbragt danske flag med påskriften 'Freiheit für Egon Olsen' og så var tonen jo lagt!
|
Arbejdstoget krydser dampsærtog på Rubjerg Station. En ekstra oplevelse til det jernbaneglade tyske selskab. |
Ved km 3,9 mødte vi vores kontaktperson fra spejderne, der leverede træ og skruer til de midlertidige overkørsler. Vi fik den første på plads på lidt over en time inklusive diverse tænkepauser. Efter at designet var optimeret og fastlagt, gik det noget hurtigere med de andre og vi brugte ca. 20 min. for hver af de tre øvrige. Men så havde vi også skåret alt træ på forhånd.
|
Kenneth og Claus B på vej mod projektets 'final design'. Efter vi har bygget selve overkørslen, etablerer spejderne selv stitilslutning i stabilgrus. |
|
Den sidste midlertidige overkørsel er næsten færdig. Klokken er 19.09 og aftensolen lyser arbejdsstedet godt op. I baggrunden til venstre anes bunker med granrafter. |
Med dagens opgaver afsluttet kørte vi til Hedehusgård, rangerede på plads og satte overskudsmaterialer på plads. Så var det tid til en grillet pølse med kartoffelsalat, mens vi småsludrede med maskinfolkene, der hang ud på bænkene. Så gik det hjemad for de tre af os, mens Claus B tog på nattevagt.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.