Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

søndag den 7. juni 2020

Nyt fra Bafd. 06-06-2020

Lørdagens vejrudsigt lød på blæst og omskifteligt vejr med risiko for byger. Under oprangering på Hedehusgård Station, kunne dagens arbejdshold i banedafdelingen ved selvsyn notere sig, at dagen næppe ville blive helt tør. Dagens hold var på 6 mand, der startede på en række forskellige opgaver fra morgenstunden og til sluttede dagen i samlet flok. Hovedindsatsen var at afslutte svelleudskiftningen ved km. 2,0.
Sporets beliggenhed på den sidste del af kurven ved km 2,0 gør, at gravemaskinen må holde i sporet, mens de gamle sveller trækkes ud. Det kræver en særlig teknik både hos maskinfører og holdet på jorden.

Mens Kenneth, Steen og Lars tog banetoget til arbejdsstedet, startede Steffen og Claus med en kort rundvisning af to repræsentanter for Spejdernes Lejr 2022, der skulle danne sig et indledende indtryk af HVB forud for planlægningen af den store spejderlejr. Efter rundvisningen vandrede Steffen til Brandhøj for at gennemføre den sidste del af banechefens årlige baneeftersyn. Claus fortsatte orienteringen af spejderne ved Brandhøj og på Sletten, hvorefter han sluttede sig til Steen, Lars og Kenneth, der på det tidspunkt allerede havde afsluttet optrækning af spirg i kurven. Steffen ankom til arbejdsstedet med M 40 og energivogn, som han havde hentet i opbevaringshallen på Brandhøj.

På Sølund var holdets 6. mand, Hans, også travlt beskæftiget med at forskønne stationsskilt forud for trafikstarten. Hans har i løbet af ugen desuden grundet og opmalet skiftetræk på Sølund og udført en række andre vedligeholdelsesarbejder på vores udendørsarealer.
Hans i aktion på Sølund. Foto: SL.
Efter de gamle sveller var fjernet, lagdes nye sveller i sporet, spormål med den rette kurveudvidelse blev lagt på plads, og sporet gradvist klargjort til samling. Undervejs så himlen af og til truende ud, men det var først under frokosten, at regnen kom. Vi sad heldigvis i banevognen og spiste, og ligesom den afmålte tid til frokost var gået, trak bygen væk. Resten af dagen fik vi kun små dryp, der ikke kunne stoppe vores arbejde. Sporet var hurtigt samlet, og efter oprydning kunne det samlede hold mødes til kaffe og franske vafler på Brandhøj.

Lars banker et spormål på plads, mens Steen og Claus placerer underlagsplader i baggrunden. Regnskyerne var en karakteristisk følgesvend gennem hele dagen. Foto: KHA.

Med to tryklufthamre i aktion, gik samlingen af sporet lynhurtigt. Kenneth og Steffen arbejder sig fremad. Steen i baggrunden gør næste etape af sporet klar til dem.

Det gik stærkt med to hamre i aktion. Lars er fanget i 'action pose'.
Efter kaffen skulle Steen videre til andre aktiviteter og sagde 'tak for i dag', mens Lars og Claus tog fat på at hente gamle sveller, Kenneth kastede sig over en defekt lader i opbevaringshallen og Steffen og Hans planlagde kommende arbejder på Brandhøj-området. Da flere på holdet skulle melde sig hjemme til private arrangementer, sluttede vi tidligt med hjemkørsel til Hedehusgård ca. 16.30. 
Lars læsser gamle sveller på Storebæltsvognen ved ridestien ved km 2,0.

Med dagens arbejde er udskiftningen af de 110 sveller i kurven afsluttet. Næste lørdag står der justering og understopning af kurven på programmet. Vi har planlagt afgang fra Hedehusgård Station omkring kl. 10.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.