Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

søndag den 26. april 2020

Nyt fra Bafd 25-04-2020

Banens traditionelle bygningsdag var aflyst på grund af corona-forholdsreglerne. I stedet blev der arbejdet på spor og materiel som normalt i corona-tiden. Holdet i baneafdelingen bestod i dag af seks mand, der igen arbejdede foran den lille remise med spor og klargøringsgrube.  
Steen lasker sporet, så den lille remise igen er forbundet med resten af HVBs spornet.
Med sammenlaskningen af sporet blev den sidste, nøjagtige justering af svellekonstruktionen i eftersynsanlægget foretaget. Steffen og Claus klodsede svellerne op og skinnerne skruet på de øvre, langsgående sveller med klemplader og franske skruer. Da azobetræ er særdeles hårdt, blev der boret for, men alligevel led skruerne under iskruning og flere knækkede. De langsgående sveller blev herefter fastgjort til de underliggende tværsveller med stålvinkler og flere skruer. De nærmest beliggende sveller omkring  eftersynsgruben blev fastgjort med normale spigr.

Sideløbende fik Lars og Søren udskiftet træktømmeret i sporskiftet ved drejeskiven og hjulpet med mindre transportopgaver for maskinafdelingens oprydning i hjørnet ved værkstedsremisen. I hjørnet lå i 1990'erne den såkaldte 'Bedfordpark' (opkaldt således fordi en bænk i hjørnet var fremstillet af bagsmækken fra en Bedford-lastbil), der var et yndet sted for medlemmer at nyde en øl før/under/efter arbejdsdagen.
Lars og Søren får lempet to nye azobesveller i skiftet ved drejeskiven. Skiftet er naturligvis nu fuldt funktionsdygtigt igen.

Opmalingen af trækbukke til sporskiftebetjening har bredt sig fra vognhalsbanegården til de øvrige skifter på Hedehusgården. Hans fik renset og grundet flere i løbet af dagen, ligesom han fik ryddet bevoksning omkring Gram-motorvognen.

Skinnerne er skruet fast i de langsgående sveller. Formålet med eftersynsgruben er at skabe et sænket område, hvor eftersyn og klargøring af damplokomotivernes gangtøj kan foregå i relativt bekvemme arbejdsstillinger. Området bliver omkranset af en svellekant og bunden af gruben flisebelagt.
Steen påbegyndte arbejdet med at fremstille en ny bjælkebeklædt overgang over sporene til erstatning af den gamle fliseovergang. Bjælkeovergangen bliver lidt bredere end den gamle for at lette kørslen med sække- og pallevogne.

Arbejdsdagen sluttede med fordeling af stabilgrus i bunden af gruben om på det omkringliggende areal. Næste lørdag fortsætter arbejdet med justering og befæstelse af området.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.