På HVB har vi igennem den seneste tid arbejdet med udskiftning af gamle sveller. Også andre steder i Europa har smalsporede veteranbaner været beskæftiget med den slags. Vi har af vores kollegaer i Frankrig og Wales fået lov til at vise nogle billeder af deres indsats. Det er interessant at se hvordan de griber opgaven an.
På den ca. 7 km. lange Bala Lake Railway i Wales har de aktive bl.a. arbejdet med at udskifte sveller på en strækning af ca. 400 m. Arbejdet er ikke helt slut endnu, men forventes afsluttet inden foråret.
|
Svellerne er fjernet og ballasten er under udjævning. Som hos HVB foregår arbejdet udenfor den travle trafiksæson i typisk Nordeuropæisk efterårsvejr |
|
Ballastudjævning med traktor og hjemmelavet plov. |
|
Flot og jævnt underlag til sporet. |
|
A job well done! Stolte frivillige ved deres værk. |
Du kan
følge Bala Lake Railway på Facebook. Du kan også
besøge banens hjemmeside her.
I Frankrig har aktive jernbaneinteresserede også haft travlt med udendørsarbejde. På 600 mm.-banen fra Froissy til Dompierre var en del af sporet tjenligt til udskiftning. Ved banens rebroussement fra strækningen langs Somme-kanalen til plateauet har man skiftet både sveller og skinner. Enkelte andre steder kunne man nøjes med at skifte svellerne. Ved rebroussementet har franskmændene bygget omkring 80-90 m. spor pr. arbejdsdag.
|
Nye skinner læsses af ovenfor rebroussementet. Vognen er en gammel militærvogn af Pechot-type. |
|
Her er de gamle sveller fjernet og en rendegraver jævner traceet. Vi befinder os på den øvre del af rebroussementet. |
|
Den opmærksomme iagttager bemærker, at sporet bygges med forskudte stød. Også i Frankrig har banebørsterne haft glæde af det fugtige efterårsvejr! |
|
Arbejdstog med en ladning nye sveller til arbejdet. Skinnerne fæstes til svellerne med svelleskruer. |
Se jævnlige opdateringer på
Facebook-siden for P'tit train de la Haute Somme eller
besøg banens hjemmeside.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.