Et
flittigt Fredagshold har nu fået adskilt Vildmosen i mange dele, som ligger
fint pakket i roevogn 1684. Kedlen er anbragt på deplorider, så den er lige til
at køre ud på en lastvogn til Tyskland. Først skal røgkammeret dog aftages,
hvilket ikke er en helt lille opgave… Bagefter skal alle de mange afmonterede
dele have et grundigt eftersyn og en ny omgang maling. Utætheden i kedlen har
desværre ført en del rustskader med sig på de omgivende dele. Den første opgave
er dog at få tætnet gennemføringen til den forreste, venstre fjederstok. Den
går gennem vandkassen og der drypper derfor vand ned i hovedlejet. Det kræver at hjulsættet skal afmonteres og lejet efterses. Aftenen blev mest brugt på denne planlægning
og andre kloge tanker. Jeg fortsatte dog mit eget maleprojekt på M30, så den
snart kan blive helt klarmeldt. En fin aften med 8 medlemmer forbi Gården.
Vi er
dog ikke de eneste flittige: Rasmus har sendt dette fine link med følgende
kommentar:
Teknisk Skole bygger Smalspor!
Det er vist ikke hverdag's kost at der ruller et
ny-fremstillet lokomotiv ud fra danske virksomheder. Men det hænder af og til.
Jeg sad og søgte fotos af lokomotiver på Google, og vups! så
lå der 2 fotos fra Skjern af et dansk nyfremstillet industribane-lok. som
unge skolepraktikanter har bygget op fra bunden, og efterfølgende er projektet
afleveret til Abildå Brunkulsleje.
Videre søgning gav også resultat på vedhæftede
artikel fra Skjern Tekniske Skole's hjemmeside.
Jeg synes det er super nuttet.
Og så er der endnu et eksemplar til optagelse på smalspor.dk og en gylden mulighed og
undskyldning for et besøg i Abildå's Brunkulsleje/museum.
mvh.
Rasmus
Kedel afmonteret. og på egne hjul Nu skal røgkammeret rives af. |
Adskilt i 3 bunker: kedel, undervogn og alt det andet |
M30 får opmalet striberne |
- og orange bagende + front |
Stort set færdigmalet |
Det nye førerhus til no. 3 :-) |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.