Carsten havde i lørdags afskåret det ”overflødige” materiale på snenæsen fra et normalsporet lokomotiv, således at størrelsen passer bedre til profilet på vores bane. Den er nu under ombygning til brug for vores sneberedskab. Svend har afdrejet aksel og løberuller, som Mogens og Carsten så flammeskar dæksler til. Der blev samtidig udført design af ophæng for montage på M23. Per og jeg fortsatte med fremstillingen af en teknikboks til slagleklipperens elektriske system.
På vores blog kan du følge med i Industribaneklubbens arbejde i Maskinafdelingen og Baneafdelingen. Forvent, at der tirsdag aften kort fortælles, hvad der foregik om mandagen i maskinværkstedet hos IBK, samt jævnlige opdateringer på Baneafdelingens arbejde. Jeg ønsker alle god læselyst! Redacteuren Leif
mandag den 7. november 2011
lørdag den 5. november 2011
Bafd - Klar til støbning af anden halvdel af gulvet 5. november
I et smukt efterårsvejr blev vores kommende sneplov hentet ned til værkstedet med gravemaskinen på transportvognen trukket af M23. Den skal nu bygges om og skulle gerne blive klar inden årets juletog, hvor vi forhåbentlig kan apprøve den.
Til arbejdet på Brandhøj var vi i dag 6 mand, og vi fik klargjort til støbning af anden og sidste etape af betongulvet i spor 109 og 110. Det nåede at blive særdeles mørkt udenfor inden vi var færdige, men så var der også bygget de sidste 6 meter spor, udlagt stabiltgrus og armering samt monteret forskalling.Selve støbningen udføres onsdag formiddag (9/11-2011). Der kan godt bruges et par mand ekstra. Ring derfor til Finn, hvis du har mulighed for at deltage. Næste lørdag afforskaller vi, og da det markerer en vigtig milepæl, så vil vi gerne byde på lidt pølser kl. 12 til dem, som måtte kigge forbi ved vognhallen.
Steffen
| Efterår i Hedeland |
| Lørdag formiddag; udlægning og vibrering af stabiltgrus |
| Lørdag eftermiddag; klar til støbning |
mandag den 31. oktober 2011
Nyt fra maskinafdelingen #37-11 31/10:
Etiketter:
Da7,
M24,
slagleklipper,
sneplov
lørdag den 29. oktober 2011
Bafd: Hallen -En milepæl er nået
I onsdags fik vi støbt den ene halvdel af gulvet i vognhallen på Brandhøj. 12 m3 beton rakte til lidt over 100 m2 gulv, og blev udlagt uden større problemer. Vi havde sikret at betonbilerne kunne køre direkte ind i hallen under aflæsning, og da de oven i købet kunne folde aflæsningsbåndet ud inde i selve hallen forløb det hele som planlagt. Næste dag blev gulvet vandet og afdækket med presenninger, så hærdningen af beton kunne forløbe uden udtørring af overfladen.
Lørdag fortsatte vi arbejdet. Et hold som i dagens anledning var forstærket med Leif, begyndte dagen med oprensning af sporrillerne, hvor der desværre var løbet noget beton i under støbningen. Efter dette slidsomme arbejde var det tid til en indvielse af det flotte resultat. Banetoget blev rangeret ind i spor 110 og begivenheden fejret på behørig vis.
I løbet af dagen arbejdede vi videre med gulvet. Ved den ene dør blev der støbt en rampe, resten af betongulvet blev afforskallet, og vi fik prøveopstillet en 15 m lang sektion af lagereolen, som fremover skal tjene til opbevaring af alle vores løse genstande, der pt. typisk henligger udendørs. Det bliver et stort arbejde at indsamle og sortere alle disse dele, men til gengæld bliver det væsentligt lettere at finde tingene fremover end nu, hvor der skal ledes på hele Brandhøjområdet.
Den anden halvdel af gulvet forventes støbt indenfor de næste par uger, hvis ikke vi rammes af frost. Vi fik skåret de sidste par skinner til i den nordlige ende af hallen, og på onsdag fortsætter et lille hold med klargøringsarbejdet.
Et par billeder er vedlagt, resten supplerer Lars eller Leif sikkert med de kommende par dage.
[ja, se dette link med et par af Leifs fotos fra dagen. Vi fik i løbet af dagen også besøg af Mafd, der var på prøvetur med D13. Lejligheden blev benyttet til at se at fritrumsprofilet var stort nok. Der var desuden fint besøg fra England, som fik fremvist vores faciliteter mvh Leif ]
Steffen
I onsdags fik vi støbt den ene halvdel af gulvet i vognhallen på Brandhøj. 12 m3 beton rakte til lidt over 100 m2 gulv, og blev udlagt uden større problemer. Vi havde sikret at betonbilerne kunne køre direkte ind i hallen under aflæsning, og da de oven i købet kunne folde aflæsningsbåndet ud inde i selve hallen forløb det hele som planlagt. Næste dag blev gulvet vandet og afdækket med presenninger, så hærdningen af beton kunne forløbe uden udtørring af overfladen.
Lørdag fortsatte vi arbejdet. Et hold som i dagens anledning var forstærket med Leif, begyndte dagen med oprensning af sporrillerne, hvor der desværre var løbet noget beton i under støbningen. Efter dette slidsomme arbejde var det tid til en indvielse af det flotte resultat. Banetoget blev rangeret ind i spor 110 og begivenheden fejret på behørig vis.
I løbet af dagen arbejdede vi videre med gulvet. Ved den ene dør blev der støbt en rampe, resten af betongulvet blev afforskallet, og vi fik prøveopstillet en 15 m lang sektion af lagereolen, som fremover skal tjene til opbevaring af alle vores løse genstande, der pt. typisk henligger udendørs. Det bliver et stort arbejde at indsamle og sortere alle disse dele, men til gengæld bliver det væsentligt lettere at finde tingene fremover end nu, hvor der skal ledes på hele Brandhøjområdet.
Den anden halvdel af gulvet forventes støbt indenfor de næste par uger, hvis ikke vi rammes af frost. Vi fik skåret de sidste par skinner til i den nordlige ende af hallen, og på onsdag fortsætter et lille hold med klargøringsarbejdet.
Et par billeder er vedlagt, resten supplerer Lars eller Leif sikkert med de kommende par dage.
[ja, se dette link med et par af Leifs fotos fra dagen. Vi fik i løbet af dagen også besøg af Mafd, der var på prøvetur med D13. Lejligheden blev benyttet til at se at fritrumsprofilet var stort nok. Der var desuden fint besøg fra England, som fik fremvist vores faciliteter mvh Leif ]
Steffen
Rensning af sporrille
|
fredag den 28. oktober 2011
Roebaner på Lolland, herlige billeder!
Blot til nyttig info - hvis ikke man allerede i forgårs skulle have set disse:
- http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=27917
:-)
/
LLZ
- http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=27917
:-)
/
LLZ
mandag den 24. oktober 2011
TUR: Sporoptagning på Falster 23. oktober
Denne dejlige solbeskinnede efterårsdag gik turen til Falster, hvor vi skulle optage resten af J. R´s 600 mm bane, da han desværre ikke længere er i stand til at bruge den. En fin lille remise indeholdt den Schöma, som han og IBK handlede af for mange år siden som bytte for M9. Det er en lokomotiv magen til den omsporede M15, der for tiden står uden motor. Begge stammer de fra kryolitbruddet Ivigtut i Grønland, ligesom tipvognen er mage til den, der står på perronen på HHg.
Et arbejdshold havde allerede optaget den første halvdel af banen, så det blev den endelige afslutning på en fin lille 400 meter lang "privatbane" lagt på sveller og med forskellige skinneprofiler undervejs. Der skulle anvendes en del kræfter på nogle af spigrene, da der flere steder var brugt gode sveller. Det lykkedes dog og med anvendelsen af masser af fysisk arbejde og gode maskiner fik vi det hele op. Megen ros skal især gå til Gerts flittige knægt Jeppe, der ihærdigt samlede alle spigrene op. Med ham var vi 7 afsted på denne optagelssestur.


Vi holdt en dejlig frokostpause og senere en kaffepause i det dejlige vejr, siden gik turen hjem med skinner og vogne. Rasmussen havde også været i gang med at bygge en model af en skinnebus, som vil tage sig godt ud på Gerts bane en dag...
mvh Leif
Et arbejdshold havde allerede optaget den første halvdel af banen, så det blev den endelige afslutning på en fin lille 400 meter lang "privatbane" lagt på sveller og med forskellige skinneprofiler undervejs. Der skulle anvendes en del kræfter på nogle af spigrene, da der flere steder var brugt gode sveller. Det lykkedes dog og med anvendelsen af masser af fysisk arbejde og gode maskiner fik vi det hele op. Megen ros skal især gå til Gerts flittige knægt Jeppe, der ihærdigt samlede alle spigrene op. Med ham var vi 7 afsted på denne optagelssestur.
Vi holdt en dejlig frokostpause og senere en kaffepause i det dejlige vejr, siden gik turen hjem med skinner og vogne. Rasmussen havde også været i gang med at bygge en model af en skinnebus, som vil tage sig godt ud på Gerts bane en dag...
mvh Leif
Afsluttende støbeforberedelse, sydlige etape
Lørdag var vi 3 mand på Brh.
Så der blev arbejdet igennem, til det sidste - med især "detaljerne", som jo vanen tro, altid optager uforholdsmæssigt megen tid - førend disse billeder kunne tages, og - man således kunne glædes over synet af færdiggørelsen.
"Chefen" - var så forbi i går aftes mhp.
godkendelse af arbejderne,
=> og vi går følgeligt videre, med selve støbe-delen, onsdag :-)
/
fredag den 21. oktober 2011
Onsdags-Bafd.nyt, "på sporet af 109 & 110" mv..!
I onsdags udførte Finn og jeg ca. halvdelen af den rent armeringsmæssige klargøring, for gulvstøbningens etape- syd:
Vi fik fremstillet udsparingskasse for senere støbning af køre-rampe ved vognhallens syd-dør,
samt den midlertidige støbe-afslutnings-væg mod nord i spor 110, ved pt. sidste armeringsnet - således der også i 2' etape kan opnås armeringsnet-overlapning, mhp. opnåelse af stærkest mulige armering overalt i støbning.

Der fotograferes, drikkes kaffe mv..;-)
(Dagens største udfordring var dog - ubetinget, "fri-skrabning", af skinne-underside af pladevibreret stabilgrus i spor 110, således beton kan løbe herunder, for opnåelse af optimal bæreevne på spor.

Armeringsnet blev tildannet og placeret på kongekroner
Lærestregen", i spor 110 - var følgelig, at der - naturligvis midlertidigt - for resterende støbeforberedelser, dvs. i 109 -
blot skal være opsat forskalningsbrædder, langs skinne-kørerille- indersider,
mens pladevibrering finder sted her - hvorved stabilgrus ikke "stampes ind" under skinner;-)
I morgen står der på "Bafd.- menukortet":
1)
Opsætning af forskalningsbrædder mellem skinner i spor 110 (samt midlertidigt - også i 109;-) under pladevibrering af stabilgrus begge steder.
2)
Fremstilling af resterende, tilsvarende nordlig støbevægs- forskalnings-stopvæg, mellem 109 og 110, - videre over mellem skinner i spor 109, sluttende op til øst-sideafgrænsning af gulv.
3)
Tilskæring og placering af armeringsnet i spor 109, videre over imellem spor 109 og 110, i spor 110, stødende op til, og opsætning af forskalningsvæg langs øst-siden.
Samlet betragtet kan status opsummeres således:
Vi nærmer os, - nogle meget ønskværdige delmål - hvor;
"Indsatsen nu er overskuelig - gevinsten til gengæld stor, og - garanteret!"
=
Idet afsluttet støbning, i Brh.-vognhal, og dermed permanent anvendelsesmulighed,
af primært spor 109 - muliggør en momental, og mere end tiltrængt -
akut-pladsmangelafhvikling, i gl. vognhal,
hvilket naturligvis også direkte tilgodekommer værkstedremisen.
Vi håber derfor - også i morgen - som på, glædeligvis
langt størstedelen af de foregående lørdage, ligeså flot fremmøde
mhp. afslutning af de sidste forberedelser, for første, sydlige støbe-etape!
- Planlagt til at finde sted onsdag.
=>
Så alle der kan:
Kom og giv et nap med i Bafd.! ;-)
/
LLZ
Vi fik fremstillet udsparingskasse for senere støbning af køre-rampe ved vognhallens syd-dør,
samt den midlertidige støbe-afslutnings-væg mod nord i spor 110, ved pt. sidste armeringsnet - således der også i 2' etape kan opnås armeringsnet-overlapning, mhp. opnåelse af stærkest mulige armering overalt i støbning.
Der fotograferes, drikkes kaffe mv..;-)
(Dagens største udfordring var dog - ubetinget, "fri-skrabning", af skinne-underside af pladevibreret stabilgrus i spor 110, således beton kan løbe herunder, for opnåelse af optimal bæreevne på spor.
Armeringsnet blev tildannet og placeret på kongekroner
Lærestregen", i spor 110 - var følgelig, at der - naturligvis midlertidigt - for resterende støbeforberedelser, dvs. i 109 -
blot skal være opsat forskalningsbrædder, langs skinne-kørerille- indersider,
mens pladevibrering finder sted her - hvorved stabilgrus ikke "stampes ind" under skinner;-)
I morgen står der på "Bafd.- menukortet":
1)
Opsætning af forskalningsbrædder mellem skinner i spor 110 (samt midlertidigt - også i 109;-) under pladevibrering af stabilgrus begge steder.
2)
Fremstilling af resterende, tilsvarende nordlig støbevægs- forskalnings-stopvæg, mellem 109 og 110, - videre over mellem skinner i spor 109, sluttende op til øst-sideafgrænsning af gulv.
3)
Tilskæring og placering af armeringsnet i spor 109, videre over imellem spor 109 og 110, i spor 110, stødende op til, og opsætning af forskalningsvæg langs øst-siden.
Samlet betragtet kan status opsummeres således:
Vi nærmer os, - nogle meget ønskværdige delmål - hvor;
"Indsatsen nu er overskuelig - gevinsten til gengæld stor, og - garanteret!"
=
Idet afsluttet støbning, i Brh.-vognhal, og dermed permanent anvendelsesmulighed,
af primært spor 109 - muliggør en momental, og mere end tiltrængt -
akut-pladsmangelafhvikling, i gl. vognhal,
hvilket naturligvis også direkte tilgodekommer værkstedremisen.
Vi håber derfor - også i morgen - som på, glædeligvis
langt størstedelen af de foregående lørdage, ligeså flot fremmøde
mhp. afslutning af de sidste forberedelser, for første, sydlige støbe-etape!
- Planlagt til at finde sted onsdag.
=>
Så alle der kan:
Kom og giv et nap med i Bafd.! ;-)
/
LLZ
onsdag den 19. oktober 2011
Fotos fra årets Feldbahnertreffen i Holland den 7-9. oktober 2011
Her kommer et link til et lille udvalg af fotos fra årets Feldbahnertreffen, der foregik hos NSM, Nationaal Smalspoormuseum ved Valkenburgse Meer, Leiden, Holland den 7-9. oktober 2011.
IBK deltog med 7 medlemmer ud af de ca. 150 deltagende fra hele europa.
Det var et meget veltilrettelagt og flot arrangement, hvor vi fik snakket godt med andre smalsporede.
Billederne taler vel for sig selv: Fotos fra træffet
mandag den 17. oktober 2011
Nyt fra maskinafdelingen #36-11 17/10:
Claus Nielsen har lagt turfotos ud her:
Kære alle
I finder nogle af mine billeder fra turene til Dagebüll og NSS i Valkenburg på:
http://www.flickr.com/photos/nystrup_grus/sets/72157627737588631/
http://www.flickr.com/photos/nystrup_grus/sets/72157627737406841/
Tak for nogle dejlige dage.
I finder nogle af mine billeder fra turene til Dagebüll og NSS i Valkenburg på:
http://www.flickr.com/photos/nystrup_grus/sets/72157627737588631/
http://www.flickr.com/photos/nystrup_grus/sets/72157627737406841/
Tak for nogle dejlige dage.
Mvh Claus
lørdag den 15. oktober 2011
Nyt fra Baneafdelingen d. 15-10-2011
Lørdag kørte vi ned på Brandhøj og arbejdede videre med vognhalsprojektet. Et større tog blev oprangeret bestående af M23, gravemaskinevognen, energivognen og banevognen. Velankommen på Brandhøj fik vi spændt laskeboltene i det spor som skal indstøbes i gulvet. Derefter forsatte vi med udlægning af grus, således at betongulvet får en tykkelse på ca. 10 cm. Gruset blev banket sammen med en pladevibrator, som et klubmedlem heldigvis tidligere havde anskaffet sig i forbindelse med et større fliselægningsprojekt. Vi nåede at udlægge grus på ca. halvdelen af gulvarealet, og gulvstøbningen nærmer sig derfor hastigt. På onsdag og lørdag arbejdes der videre med montage af forskalling og udlægning af armeringsnet, hvorefter der muligvis støbes endel af gulvet om ca 1½ uge.
Der blev desværre ikke tid til at tage billeder af dagens arbejde.
Steffen
Lørdag kørte vi ned på Brandhøj og arbejdede videre med vognhalsprojektet. Et større tog blev oprangeret bestående af M23, gravemaskinevognen, energivognen og banevognen. Velankommen på Brandhøj fik vi spændt laskeboltene i det spor som skal indstøbes i gulvet. Derefter forsatte vi med udlægning af grus, således at betongulvet får en tykkelse på ca. 10 cm. Gruset blev banket sammen med en pladevibrator, som et klubmedlem heldigvis tidligere havde anskaffet sig i forbindelse med et større fliselægningsprojekt. Vi nåede at udlægge grus på ca. halvdelen af gulvarealet, og gulvstøbningen nærmer sig derfor hastigt. På onsdag og lørdag arbejdes der videre med montage af forskalling og udlægning af armeringsnet, hvorefter der muligvis støbes endel af gulvet om ca 1½ uge.
Der blev desværre ikke tid til at tage billeder af dagens arbejde.
Steffen
tirsdag den 11. oktober 2011
Bafd-nyt, 08/10-11'
Lørdagen startede ud, med en vis Bafd.-logistisk udfordring, i form af fravær på M12-nøglen..
Dette løstes dog på udmærket vis, ved at Jan glædeligvis tog med os på Brandhøj, på M23:-)
Inden afgang fik Kenneth transporteret 700mm-skovlen op på energi-vognen,
således den røde Salta derved noget lettere kunne udlægge, og placere groft grus-underlag,
til brug for fyld under det finere grus-lag.

Skovl-flyt.

''Hvad man ser fra toget''
Grus og flamingo -støbeforberedelser

Koncentreret siddende- arbejde (& ''opsyn'' ;-)
Afretning, og forside understøtning af forskalning blev foretaget, og flamingo-plader udskåret og opsat, således der nu stort set kun resterer plade-vibrering og udlæg af armeringsnet,
førend vi er støbeklar - på 1' etape, dvs. i sydlige halvdel af hallen.
Resultat af dagens arbejder:


Alt i alt en ganske fin Bafd.-dag, med i alt 5 mand.
/
LLZ
Dette løstes dog på udmærket vis, ved at Jan glædeligvis tog med os på Brandhøj, på M23:-)
Inden afgang fik Kenneth transporteret 700mm-skovlen op på energi-vognen,
således den røde Salta derved noget lettere kunne udlægge, og placere groft grus-underlag,
til brug for fyld under det finere grus-lag.

Skovl-flyt.

''Hvad man ser fra toget''
Grus og flamingo -støbeforberedelser
Koncentreret siddende- arbejde (& ''opsyn'' ;-)
Afretning, og forside understøtning af forskalning blev foretaget, og flamingo-plader udskåret og opsat, således der nu stort set kun resterer plade-vibrering og udlæg af armeringsnet,
førend vi er støbeklar - på 1' etape, dvs. i sydlige halvdel af hallen.
Resultat af dagens arbejder:


Alt i alt en ganske fin Bafd.-dag, med i alt 5 mand.
/
LLZ
tirsdag den 4. oktober 2011
Tur: Veterantog til Maribo / Bandholm museumsbane 15. oktober
København H - Køge -
Næstved - Vordingborg - Nykøbing F. - Saxkøbing – Maribo
Med
en udflugt til Maribo den 15. oktober 2011 slår Nordsjællands Veterantog hele
tre fluer med ét smæk:
-
Netop den dag er det
50 år siden, at den sidste officielle kørsel med K-maskine ved DSB fandt sted.
-
Netop den dag er det
50 år siden, at den første officielle tur på Danmarks første veteranjernbane
blev kørt.
-
Og så er det jo også
i år 50 år siden, at søsterklubben Dansk JernbaneKlub - DJK - blev stiftet.
Disse tre ting har Nordsjællands
Veterantog ønsket at markere med en gentagelse på samme dato - og endda med
samme lokomotiv - af den udflugt, som DJK afholdt 15. oktober 1961. Da kørte
man med K 582 via Køge til Maribo, hvor medlemmerne kunne få en første tur med
"Faxe" på DJK's og Danmarks første veteranbane, Maribo- Bandholm.
Turen blev samtidig den sidste officielle tur for K-maskinerne ved DSB. Netop K
582 eksisterer endnu og disponeres af Nordsjællands Veterantog, som for nylig
har afsluttet restaureringen af lokomotivet. Tagryttervognene fra dengang kan
der desværre ikke rangeres op med, men Nordsjællands Veterantog gennemfører
arrangementet i samarbejde med DSB museumstog, hvis 1. og 2. klasses vogne samt
restaurationsvogn vil indgå i toget. Turen udgår fra København H ved 8-tiden om
morgenen og går over Køge og Næstved til Maribo, hvor der vil blive lejlighed
til at tage med Museumsbanen til Bandholm
Billetter og
pladsreservation: Køb af billetter og
pladsreservation foregår online: www.veterantoget.dk
mandag den 3. oktober 2011
Nyt fra maskinafdelingen #35-11 03/10:
Jørgen,
Mogens og Carsten havde på dagholdet fået Melisvognen ned i bedre arbejdshøjde
og Jørgen havde derefter arbejdet med taget. Mogens og Carsten har arbejdet på
en ny front til Slagleklipperen. Se Steffens indlæg fra prøveturen.
På
aftenskiftet fortsatte Carsten sammen med Lars på udskiftning af bremseklodserne
på Da7. Bo, Lars og Ole har desuden arbejdet på styringen, så gangtøjet snart
kan blive funktionelt igen. Jeg fortsatte med værktøjsholdere og opsætning af
dem. Der blev også tid til oprydning af metalvare-stativet, så det er lettere
at finde materialerne. 7 havde således været forbi Gården i løbet af dagen.
Etiketter:
Da7,
slagleklipper,
vognbygning,
Værkstedet
lørdag den 1. oktober 2011
Nyt fra Baneafdelingen 1-10-2011
Lørdag arbejdede vi videre ved vognhallen i det fantastiske sommervejr. Det var faktisk så varmt, at vi blev nødt til at indlægge adskillige pauser i skyggen. Ret usædvanligt for 1. oktober.
Vi fik monteret forskalling i portåbningen og tilpasset en del af armeringsnettene, så der er klar til ilægning når grusunderlaget er rettet af. Dette arbejde vil formentlig blive påbegyndt på næste lørdag, selvom en del af klubbens aktive er til Feldbahn treff i Holland.
Steffen
Lørdag arbejdede vi videre ved vognhallen i det fantastiske sommervejr. Det var faktisk så varmt, at vi blev nødt til at indlægge adskillige pauser i skyggen. Ret usædvanligt for 1. oktober.
Vi fik monteret forskalling i portåbningen og tilpasset en del af armeringsnettene, så der er klar til ilægning når grusunderlaget er rettet af. Dette arbejde vil formentlig blive påbegyndt på næste lørdag, selvom en del af klubbens aktive er til Feldbahn treff i Holland.
Steffen
| Finn er i gang med montage af forskalling i porten |
mandag den 26. september 2011
Nyt fra maskinafdelingen #34-11 26/09:
Per
Børge fortsatte med installation af vinduesviskere og fik genmonteret radioen. Kenneth
P kom og gav en hånd med. Jeg fik malet grunder på de nye hydraulikrør på
gravemaskinen og fik fremstillet to lange værktøjsholdere til de nye værkstedsvægge.
Ingen fotos fra aftenen
lørdag den 24. september 2011
Nyt fra Baneafdelingen 24-9-2011
I lørdags fik vi efter mange års tilløb afprøvet slagleklipperen på bevokningen langs med banen. Prøvekørslen foreløb uden nævneværdige problemer og slagleklipperen ryddede et 1,2 m bredt bælte langs med sporet med en hastighed på 1-2 km/t. Den rydder selv mindre træer og efterlader et pænt bælte med slået græs, og hvor efterladte grene er hakket til flis.
Nu skal den forsynes med et motorhus mv. inden vi for alvor kan tage den i brug til at holde bevoksningen nede. Vi forventer at den fremover vil spare os for mange dages arbejde med en buskrydder
Efter afprøvningen af slagleklipperen kørte vi ned til vognhallen på Brandhøj og fortsatte arbejde med at påsvejse vinkeljern til sporriller i spor 110. Vi fik også monteret vinkeljern som kantbegrænsning i porten.
Steffen
onsdag den 21. september 2011
Om: tørvegravning på Sorøegnen
Da Redacteuren ikke var blandt de fremmødte mandag er der ingen beretning fra værkstederne denne gang. Til gengæld et link og opfølgning fra hhv. Claus N. og Peter:
Kære interessefæller
I forbindelse med at jeg skulle se et filmklip om Sorø Akademi (hvor jeg er formand for bestyrelsen) fik jeg øje på en lille udsendelse om tørvegravning på Sorøegnen. Der er adskillige klip med KM-lok m gasgenerator. Uden at have haft tid til at nærstudere klippene nærmere, forekommer påskriften C&N på siden af maskinen bekendt. Er der ikke et foto af et KM-lok med det firmanavn i DJK-bogen om HTJ?
Nåh, nyd klippene, som kommer jævnt spredt gennem udsendelsen. http://www.tv2east.dk/dengang udsendelsen hedder ’Tørvegravning’ og er dateret 25. august.
Mvh Claus
Hej.
Der står formentlig C&N og SORØ nedenunder. Det hedder/hed Carlsen & Nilou, ikke at forveksle med Christiani & Nielsen.
Firmaet købte Kastrup'en fra A. P. Hjortsøe i 1941 (ukendt om den var brugt). Den blev ophugget 1976, desværre et par før jeg kontaktede dem.
De oplyste selv at den var blevet brugt i Åmosen og også ved et vejanlæg ved Hvalsø.
Vedlagt et kort som viser mosen, der ser ud til at ligge tæt ved Sorø station.
Hilsen Peter
P.S. På samme side kan man også søge "Asnæs Teglværk" og finde en sjov beretning derfra.
mvh Leif
søndag den 18. september 2011
Nyt fra Baneafdelingen 17-9-2011
I går arbejdede vi videre i vognhallen på Brandhøj. Vi fik flyttet alt materiellet over fra det spor, som er tættest på perronen (spor 110) til det spor, som vi rettede op og understøbte sidste lørdag (spor 109). Derefter rettede vi sporet i højde- og sideretningen og fik det understøbt med beton fra Lützow&Panum's betonfabrik, der hurtigt fik fundet den rigtige blanderecept frem.
Kenneth fortsatte påsvejsning af vinkeljern til sporrillerne i spor 109.
Næste lørdag skal vi påbegynde afretning af grusunderlaget, udlægge armering og montere kantforskalling. Herefter nærmer en støbedato sig. I den forbindelse hører jeg gerne fra et par stykker, som har mod på at stå for gulvstøbningen på hverdage, efter behørig instruktion selvfølgelig. Ring eller send en mail.
Der er desværre ingen billeder fra lørdagens arbejde, men resultatet kan til en hver tid besigtiges.
Steffen
I går arbejdede vi videre i vognhallen på Brandhøj. Vi fik flyttet alt materiellet over fra det spor, som er tættest på perronen (spor 110) til det spor, som vi rettede op og understøbte sidste lørdag (spor 109). Derefter rettede vi sporet i højde- og sideretningen og fik det understøbt med beton fra Lützow&Panum's betonfabrik, der hurtigt fik fundet den rigtige blanderecept frem.
Kenneth fortsatte påsvejsning af vinkeljern til sporrillerne i spor 109.
Næste lørdag skal vi påbegynde afretning af grusunderlaget, udlægge armering og montere kantforskalling. Herefter nærmer en støbedato sig. I den forbindelse hører jeg gerne fra et par stykker, som har mod på at stå for gulvstøbningen på hverdage, efter behørig instruktion selvfølgelig. Ring eller send en mail.
Der er desværre ingen billeder fra lørdagens arbejde, men resultatet kan til en hver tid besigtiges.
Steffen
Abonner på:
Opslag (Atom)




