Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

søndag den 7. januar 2024

Nyt fra Bafd 06-01-2024

Danmark var i ugens løb blevet ramt af en massiv gang vintervejr med frost og sne, og det satte en naturlig begrænsning for, hvad vi kunne benytte lørdagen til i Baneafdelingen. Vi fortsatte derfor med lokomotivflytning i museumshallen på Hedehusgården. Søren, Peter, Claus B, Rasmus, Lars, Kenneth, Steen og Niels gik i gang med at få bakset M17 (PM124-1934, ) og M34 (Nagbøl 551-1955) op på deplorider, mens Børge og Steffen ryddede sporene på Hedehusgården og ned til hallen på Brandhøj. Selvom temperaturen lå mellem 5 og 10 graders frost, så kunne alle holde varmen grundet det hårde arbejde med at flytte lokomotiverne og rydde sne

I dagens løb fik vi læsset M17 og M34 samt løftet bagenden af Fakse V (Krauss 6951-1914). Fakse V er nu placeret på deplorider og kan dermed flyttes rundt, så der kan støbes gulv i den del af museumshallen, hvor lokomotivet er placeret.

Næste lørdag planlægger vi at flytte en del af materiellet til Brandhøj og placere det indendørs i opbevaringshallen. HVB M7 (PM111-1933) er også klar til transporten inkl. en dør fra det for længst ophuggede lokomotiv VBV D12.

De to Pedershaab lokomotiver (PM) er nærmere beskrevet på disse link:

PM111: https://www.jernbanen.dk/materiel.php?bid=19172

PM124: https://www.jernbanen.dk/materiel.php?bid=19173

Steffen


At køre tog i snevejr kræver særlig opmærksomhed i sporskifter.
Børge er i gang med at rense et sporskifte på Hedehusgården.

Smukt så det ud langs med banen

M17 (PM124) skulle først sideforskydes inden lokomotivet
kunne læsses på deplorider. (KHA)
M34 (Nagbøl 551) sideforskydes ind på sporet med en talje (KHA)

M34 og M17 klar til transport 

M30 trækker FJ V frem, så deploriden forrest til venstre kan
placeres under bagenden af lokomotivet. Forenden hviler allerede
på en deploride, og bagenden bæres af efterløberen. (LLZ)






Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.