Danmark var i ugens løb blevet ramt af en massiv gang vintervejr med frost og sne, og det satte en naturlig begrænsning for, hvad vi kunne benytte lørdagen til i Baneafdelingen. Vi fortsatte derfor med lokomotivflytning i museumshallen på Hedehusgården. Søren, Peter, Claus B, Rasmus, Lars, Kenneth, Steen og Niels gik i gang med at få bakset M17 (PM124-1934, ) og M34 (Nagbøl 551-1955) op på deplorider, mens Børge og Steffen ryddede sporene på Hedehusgården og ned til hallen på Brandhøj. Selvom temperaturen lå mellem 5 og 10 graders frost, så kunne alle holde varmen grundet det hårde arbejde med at flytte lokomotiverne og rydde sne
I dagens løb fik vi læsset M17 og M34 samt løftet bagenden af Fakse V (Krauss 6951-1914). Fakse V er nu placeret på deplorider og kan dermed flyttes rundt, så der kan støbes gulv i den del af museumshallen, hvor lokomotivet er placeret.
Næste lørdag planlægger vi at flytte en del af materiellet til Brandhøj og placere det indendørs i opbevaringshallen. HVB M7 (PM111-1933) er også klar til transporten inkl. en dør fra det for længst ophuggede lokomotiv VBV D12.
De to Pedershaab lokomotiver (PM) er nærmere beskrevet på disse link:
PM111: https://www.jernbanen.dk/materiel.php?bid=19172
PM124: https://www.jernbanen.dk/materiel.php?bid=19173
Steffen
At køre tog i snevejr kræver særlig opmærksomhed i sporskifter. Børge er i gang med at rense et sporskifte på Hedehusgården. |
Smukt så det ud langs med banen |
M17 (PM124) skulle først sideforskydes inden lokomotivet kunne læsses på deplorider. (KHA) |
M34 (Nagbøl 551) sideforskydes ind på sporet med en talje (KHA) |
M30 trækker FJ V frem, så deploriden forrest til venstre kan placeres under bagenden af lokomotivet. Forenden hviler allerede på en deploride, og bagenden bæres af efterløberen. (LLZ) |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.