Hedelands Veteranbane er et af de meget få steder i Danmark
hvor der køres meget med damp. Vi råder over noget så usædvanligt som 2
driftsklare damplokomotiver, som skiftevis gør tjeneste i løbet af året. At
vedligeholde 2 damplokomotiver er en større opgave, specielt da de skal synes
hvert år. Skiftevis er det koldt og varmt syn, og dette foretages af Force
Technology, der hver år kommer på besøg og godkender vores damplokomotiver. Ud
over den løbende vedligeholdelse er der altid op til synet meget at se til. Traditionen
tro er det Bo – dampmester - og Bruno der forestår denne opgave, der normalt
har en varighed af 3 dage. Således også i år. 1 maj blev No3 rigget op,
opfyrret, tryk testet og prøvekørt, så det var klar til varmesyn. 2. maj blev
Da7 klargjort til koldt syn og 3. maj blev begge lokomotiver synet af Vibeke
fra Force Technology. Begge lokomotiver bestod synet uden anmærkninger. Vi er
således klar til at køre med begge damplokomotiver hvor det kræves i hele sæson
2023.
1. maj:
Det gjorde de!
2. maj:
Bo foran Da7 efter endt klargøring til koldt syn.
Lokomotivet står helt skarpt og klar til sæsonen. Går alt som planlagt skal det
først i aktion til julekørslen, hvor det skal befordre de mange der gerne vil
ud og købe juletræer hos spejderne.
3. maj:
Vibeke fra Force Technology I gang med syn.
Vibeke kontrollerer at sikkerhedsventilerne virker.
Når Vibeke alligevel var hos os, benyttede vi chancen til at
få tryk prøvet vores lufttanke på M25. Også her var tingene i orden, så nu kan
M25 samles og indgå i driften igen.
Dagen går på held, og efter om rangering er No3 nu placeret
i driftsremisen og klar til at komme ud og køre på åbningsdagen den 14.5.
Billeder og tekst: Bruno
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.