Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

onsdag den 20. december 2017

50 år uden roebaner

22. december 1967 ankom det sidste roetog til Nakskov Sukkerfabrik. Den sidste del af Danmarks største privatejede jernbanesystem lukkede dermed ned for det syn, der gennem årtier havde været en del af efterårshverdagen omkring Nakskov: de mange roetog. På HVB kører vi i anledning af 50 årsjubilæet særkørsel med roebanemateriel på fredag 22. december.



M 24 med tomt tog ved roeaffaldslæsseanlægget på Nakskov Sukkerfabrik 1966. Inden længe er opgaverne ved sukkerfabrikken væk, lokomotivet kommer til en skrothandler i Københavns Sydhavn, inden det reddes af Industribaneklubben. På fredag kan lokomotivet glæde sig over stadig at være i live med original motor 50 år efter det sidste roetog kørte på Lolland. Foto: JBD.


På Hedelands Veteranbane er køreplanen for de tre tog, der indgår i roebanejubilæet, nu klar. De fleste af de inviterede VIP'er har meldt tilbage om de kan deltage og pladserne i D 13 er snart besat. Det meste af planlægningen er på plads og de sidste ting når vi nok fredag formiddag.

Der er lavet mindre justeringer i køreplanen siden arrangementet blev omtalt første gang. Motorvognen med VIP'er afgår således 13.55, men ellers er ideen fortsat, at et tog bestående af roebanemateriel følges af to persontog og fotostop afholdes undervejs.
HVB's munderingsdepot præsenterer: to originale sikkerhedsveste fra roebanerne. Det er værd at huske på, at roebanerne på mange måder var moderne jernbaner med radiostyret trafik, præcise administrative procedurer, slutsignaler og altså også sikkerhedsveste til det kørende personale.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.