Lars og
Carsten kom tidligt denne dag for at hjælpe en vognmand med at læsse kedlen fra
No3.
Det var
en stor hænger og kran, der skulle få den lille kedel lastet. Selve operationen
tog en lille ½ time, men forud gik tiden med at vente på først vognmand, så
kranmand. Operationen lykkedes uden skrammer, så nu er kedlen på vej til
Tyskland. Der skal den bruges til at måle op efter. Så kan vi bare vente på den nye! Ventetiden kan vi bruge fornuftigt på renovering af undervognen :-)
M16, det
sidste lokomotiv i den lange række af lokomotiver i spor 4, er nu på
deplorider. Det er et Simplex, bygget i England i 1965. Det har sporvidden 610 mm
og kom efter en del år i England hos ”Upper Tame Main Drainage Authority” og
havnearbejde ved Bournemouth til Esbjerg i 1982, for at fragte olie og
naturgasrør ind i en coatinghal. Carsten,
der besøgte fabrikken mens produktionen var i gang, beretter at den 50 meter
lange bane var en løsning på et opstået logistikproblem: Når der skulle
monteres en anode på hvert 4. rør, så foregik det i en anden hal. Gaffeltrucken
kunne ikke komme ind i støbehallen. M16 blev derfor brugt til at trække rørene
ud af hallen, så trucken kunne få fat i dem. For at forhindre udstødningsdunst,
fik det monteret et 5 meter langt udstødningsrør.
(Carsten har fundet et foto fra den gang M16 stadig arbejdede i Esbjerg)
(Carsten har fundet et foto fra den gang M16 stadig arbejdede i Esbjerg)
M16 i arbejde hos Bredero Christiani Coaters (1983?) Foto: Carsten Hansen |
Allerede i 1984 kom det til
HVB, hvor det ikke er driftsklart. M16 vejer 2 tons og har en Dorman 2 cyl.
vandkølet diesel på 20 hk.
Denne
aften kom det atter indenfor for en grundig afrensning. Carsten havde i lørdags
afmonteret den rustne trækkæde og denne aften blev lokomotivet støvsuget og
trykluftblæst. Lars fremstillede også en ny dækskrue til den ene akselkasse. Jan,
Per og Bjarne sørgede for at M24 er klar til endnu en køredag; en lille utæthed
ved kobberrøret til olietryksmåleren blev repareret ved at montere en ny kobberskive på tilslutningen fra motorblokken. Per fik også tilføjet julebelysning på fronten.
Kenneth fik tjekket vandbehandling og Da7. En fin aften med syv flittige folk
på Gården.
M16 afrenset og klar til turen ud til Brandhøj |
M16 med aftaget ryg/ sideplade |
M16 førerrum |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.