Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

mandag den 12. november 2018

Nyt fra maskinafdelingen #44-18 12/11:


Stemplerne udtages af B&W-motoren fra D10, samtidig med at spillerummene måles op.


M30 skranter noget med en slidt motor og selvom det er et af vores nyeste lokomotiver, så er det alligevel fra starten af 90érne og har nok ikke gennemgået den store revision tidligere. Kjeld kender heldigvis en dygtig mand med mange erfaringer med Perkins-motorer, så derfor kom Christian forbi denne aften og besigtigede motoren for at komme med et bud på, hvad der skal gøres – og hvad det kan komme til at koste! 
Værre står det til med M24, der igen har en defekt brændstofpumpe. Så endnu en gang har vi fået en udfordring at løse! Christian lovede at spørge rundt i netværket efter en reservepumpe... 
Ved samme lejlighed fik han en rundvisning til de øvrige lokaliteter på Gården, hvilket han synes var meget spændende.

Motorholdet arbejdede imens videre med en anden, knap så slidt motor fra D10…

Først blev spillerummene for plejlstængerne udmålt og derefter blev stemplerne udtaget. Heldigvis var der ikke nogen af dem, der sad fast og da aftenen – der sluttede noget sent – var de alle udtaget af blokken. 

Efter Christian var gået, så fortsatte Carsten med at svejse en ny pufferkobling til E28 og Lars O. fik færdigsvejst låget til batterikassen. Kjeld gik i gang med at grunde de nye tagstolper til C523, mens Erik og Martin i snedkerværkstedet afkortede og færdiggjorde de nye håndlister på mål. De havde under oprydning i værkstedet fundet den bortkomne polak, så derfor besluttede jeg at få malet vogntal på den gamle roegavl, som vi har skåret op, samlet og tjæremalet til formålet. De oprindelige tal stod stadig markeret synligt i træet, så derfor blev det 1684 – som jo er nummeret på en af de nuværende roevogne. Den færdige gavl skal sammen med polakken ud at hænge i udstillingshallen – inden juletrafikken. Jeg fik desuden fastgjort udstillingsbannerne med et par ekstra skruer, så de sidder pænere på væggen. 10 mand arbejdede på Gården denne regnvåde aften…

Motoren på M30 gennemses og en del fejl kan konstateres

M24 og den defekte brændstofpumpe. Reparationen holdt ikke evigt...

Låget til E28 batterikassen får de sidste svejsninger

Lidt aftenrangering af M24 - med M30, der dog kan køre...

Opmåling af spillerum ved at sætte loddetin i klemme.

- herefter kan stemplet bankes nænsomt ud af cylinderen

Puffer til E28, så den får samme højde som standarden

Stolperne til C523 får en omgang med grunderen

En nummerbemalet endegavl til udstilling af polakken

Sidst på aftenen besigtiges resultatet af indsatsen på D10 motor

søndag den 11. november 2018

Nyt fra Bafd 10-11-2018

Lørdag igangsatte vi svelleudskiftning ved km 3.0. Bafd var mødt talstærkt frem og som noget nyt fik vi hjælp fra Jesper Kern, der deltog energisk i arbejdet hele dagen. Da vi ankom til arbejdsstedet blev vi hurtigt kontaktet af den lokale løbeklub. Det viste sig at vores arbejdssted lå klods op ad den sti, hvor i alt ca. 800 løbere skulle passere fordelt på i alt 2 starter. Vi aftalte at vi rømmede stien under de to starter, og således forløb løbsafviklingen i hvert fald i vores område uden problemer.

Vi fik skiftet sveller i hele kurven ved km 3.0 svarende til i alt 94 stk. På vejen hjem gjorde vi holdt på Brandhøj og hjalp Kenneth P med at læsse nogle hjulsæt. Vi fik også fundet det rigtige sæt puffer frem til Superfos lokomotivet nu da det er konstateret, at det er nr. 2 (202), som Leif m.fl. er ved at klargøre til udstilling.

Næste lørdag fortsætter vi med understopning af sporet, der hvor vi har skiftet sveller.

Steffen
Peter og Lars arbejder på at forbedre det store gule brækjern.
Det er utroligt tungt, og bruges kun, hvor de øvrige brækjern ikke
kan hive spigrene ud af de gamle sveller.


Arbejdsstedet lå kun 3 min. løb fra starten, så løberne passerede i en stor bølge.
Gravemaskinen er kørt til siden i baggrunden.

Imens kan man jo indtage frokosten, udendørs naturligvis.

Arbejdet fortsætter med Kenneth bag styrepinden i gravemaskinen.

Superfos pufferne er aflæsset i vognhallen

torsdag den 8. november 2018

Torsdagsbilledet #180

Dette Torsdagsbillede opfylder vist alle krav til et rigtigt, historisk HVB-billede. Det er Per Børge, der fandt det i sine bunker forleden og han mener det er taget omkring de dage, hvor Hedeland Nord og HVB blev indviet -  bl.a. med en byfest i Hedehusene. Så det er sandsynligvis fra 1977.

Finn og Henrik i fine uniformer - den gang der var rigtige byfester til :-)

mandag den 5. november 2018

Nyt fra maskinafdelingen #43-18 5/11:

Så er det snart jul... Banner opsat, men tager sig nok bedst ud i dagslys 


Et mandagsdaghold mødte ind tidligt for at udnytte dagslyset til en motorvendingsoperation af D10´s motor. Efter at alle dele er afmonteret, så vil det lette de næste opgaver at motorblokken ligger ned. Der er jo blandt andre detaljer et par fastsiddende stempler, som skal ud og gerne i hel tilstand. Ved hjælp af gravemaskinen lykkedes denne operation (billeddokumentation fra Lars kan ses i Nyt fra Bafd her >! – måske kommer der fler fra Per?) Motorværkstedet var derfor ubemandet denne aften.
Blokken lå således sødt og sov med sit tæppe over sig, da vi andre dukkede op til aftnens opgaver; Kjeld fik malet delene til bremsebukken til Superfos-lokomotivet en omgang sort og vi fik beundret lørdagens grundige afrensning af vognrammen til C523. I snedkerværkstedet blev der fremstillet nye håndlister og Niels foretog endnu en test af sølvlodning, så han snart kan lodde fløjten sammen igen. Nu al det Hallåvin er overstået, så er det tid til at gøre opmærksom på de kommende juletog. Hans og jeg fik derfor opsat 3 stk. banner de vanlige steder, samt suppleret med lidt juleplakater ved kiosken. Der ligger flere i Damp á 😊til almindelig ophængning overalt! Dagholdet talt med, så var vi 10 mand på Gården denne dag!


Motorblokken fra D10 ligger nu klar på siden til næste operation...

Nymalede dele til  bremsehåndtag for Superfos-lokomotivet
De hjemvendte puffere til Superfos-loket ligger stadig på Storebæltsvognen

Tunge plader til at give vægt til E28

Der er også blevet monteret denne frontplade for at tilføre vægt og styrke

En stak næsten færdige håndlister til C523



Nyt fra Bafd. 4/11

Lørdagen var vi 3 på Brandhøj hvor opgaverne var at hente pufferplanker med puffere frem til Superfos-lok'et oppe på Hedehusgården:
Så ud med lassoen -
og













Vupti:






Og palle-tankenene skulle tømmes:
 Rørende let


Dernæst skulle vægtklodser afmonteres på Pedershåb-lok, til brug på D8

Med det rette værktøj.

Opgaven fortsættes, da værktøjet ikke klarede at løsne de sidste 4 bolte, idet vor eneste 32mm stjerne-gaffelnøgle i banevognen knækkede


Mandag havde Onsdagsholdet bedt om Badf. om at være behjælpelige med at placere motoren til D10 i vandret position, der er mest ideel til de næste kommende restaureringsarbejder på denne;

 Stativ afmonteret

4 paller kunne lige gå gennem døren, hvorved
lasten let kunne bugseres indendørs via pallevogn













/
LLZ

lørdag den 3. november 2018

Nyt fra Maskinafdelingen #42-18 03-11-18

Efterårets sidste særtog var arrangeret af IBK som afslutning på mødet med DVF.

Det trak lidt ud på mødet, så vi kom lidt senere afsted end det var planlagt i køreplanen, så dagen var efterhånden ved at gå på hæld.
Til gengæld var vejret aldeles pragtfuldt, så det blev en skøn tur i skumringen med alle de farver, som efteråret kan byde på i aftensolens sidste stråler.

Der blev arbejdet i remisen, så noget af materiellet var trukket ud i lyset.

Skoven er skønnest på denne årstid!

Hjemad igen i lyset fra M24.

Soler er gået ned over Fiskesøen.


torsdag den 1. november 2018

Torsdagsbilledet #179


Sidste uges tordagsbillede var jo lidt specielt - så hvorfor ikke gentage succesen med et par flere illustrationer af de lokomotiver, som Mikkel er ved at fremstille. Her et par supplerende bemærkninger til sidste uges tekst - som kan læses her >

Modellerne på billederne er 3D renderinger. Det jeg gør, er at jeg tager de 3D -filer jeg tegner og sætter dem sammen samt giver dem lidt farve osv. så det ser lidt lækkert ud. 

Når selve modellerne er printet vil de være farveløse og halv transparente.

T1 har i øvrigt i løbet af dagen fået lidt tipvogne at "lege med" :-) 

mvh Mikkel









mandag den 29. oktober 2018

Nyt fra maskinafdelingen #41-18 29/10:




Efter en meget lang sommer, så begynder vintertemperaturene jo efterhånden at indfinde sig. Denne aften omkring de 4 grader. Så er det herligt, at vi har opvarmede værkstedsfaciliteter – bortset fra i vognhallen, hvor jeg fik malet sidste omgang grønt i førerhuset på Superfos-lokomotivet. Køligt…

Niels er klar med delene til fløjten, som nu kan sølvloddes og Kjeld fik grundet alle de afrensede dele til bremsehåndtaget. 
I løbet af onsdagen, lørdagen og denne aften er alle delene til E28´s batterikasse blevet færdigsvejset og sidder nu prøvemonteret. Nu skal der males! Samtidig er alle stolper gjort klar til montage på C523 og Kjeld fik i onsdags afrenset rammen udendørs, så den også er parat. I snedkerværkstedet arbejdedes der også med C523. Det er fremstillingen af nye håndlister til sidebeklædningen, der er i gang. I motorværkstedet blev blokken til D10 efterhånden helt strippet og en af aftenens opgaver var desuden at få remhjulet af. Til den opgave afdrejede Lars en aftrækkerbolt og ved brug af lidt ekstra fittings, så kom den af i et helt stykke. 10 mand var også flittige denne aften på Gården

Så er overdelen på Superfor-lokomotivet malet to gange 
- både udvendig og indvendig. Nu kan det snart komme retur til værkstedet 
og få genmonteret alle de klargjorte dele. Når der er plads...


Tagstolper til C523 klar til montage!

Bremsebukken til Superfos i afrenset og grundet tilstand

Snak om udformningen af håndlister til C523

Rustfrit gevind klar til sølvlodning

En hurtig aftrækker drejes ud af en lang bolt

Nok et lille nøk skal der til!

Lige om lidt kommer den af! D10-motor