På vores blog kan du følge med i Industribaneklubbens arbejde i Maskinafdelingen og Baneafdelingen. Forvent, at der tirsdag aften kort fortælles, hvad der foregik om mandagen i maskinværkstedet hos IBK, samt jævnlige opdateringer på Baneafdelingens arbejde.
Jeg ønsker alle god læselyst!
Redacteuren Leif
Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!
lørdag den 22. december 2018
Nyt fra Bafd. 22-12-2018
Årets korteste dag var ikke for kort til arbejde på HVB. Der var hold fra både maskin- og baneafdeling. I baneafdelingen stod der svelleudskiftning på arbejdsprogrammet.
Vi er ankommet til første arbejdssted lige nord for Rubjerg station. Værktøjet findes frem.
Trykluftkompressoren starter. Det soder en smule, for det er længe siden den sidst har været startet.
Mens gravemaskinen blev forberedt til dagens svelleudskiftning, startede vi med at tage lyskæden fra perronen ned. Herefter kørte vi til Brandhøj, startede M 40 og hentede kompressorvognen. Vores destination var skibakken. Det tynde lag sne, der var faldet i løbet af natten var dog ikke nok til
skiløb, men rigeligt til at lyse lidt op på turen sydpå. Første opgave var at skifte svellerne på de sidste to lige rammer nord for Rubjerg. Holdet bestående af Steffen, Peter, Lars og Claus fik hurtigt rigget til, løsnet sporet og påbegyndt ilægningen af de nye sveller, der var udlagt på forhånd. Vi løsnede også laskerne og benyttede lejligheden til at justere stødspillerummene.
Efter at have samlet og sidetrukket de to rammer var det tid til frokost i banevognen, hvor gasvarmen havde gjort sit til at skabe komfortable forhold. Kenneth kom forbi efter juleindkøbene var klaret og havde taget en smørkage med. Kagen sattes til opvarmning på gasovnen, mens vi nu fem mand høj tog fat på kurven ved Flintebjerg Trinbræt.
Alle mand i sving! Selvom det kun er tidlig eftermiddag falder mørket hurtigt på.
Banestykket ved Flintebjerg er blandt de sværere at skifte sveller i. Sporet ligger lavt i forhold til stien og det gør det vanskeligt at trække de gamle sveller ud. Desuden er der en del græs i sporet, der ikke gør arbejdet lettere. Vi kom godt i gang, men besluttede at afslutte arbejdsdagen inden det blev alt for mørkt. Antallet af udskiftede sveller nåede op på 44 - ikke ringe på årets korteste dag.
Vi har sat M 40 og energivognen ind i opbevaringshallen. Energivognen er tanket og vi gør klar til den sidste del af hjemturen.
Hjemme på Hedehusgården blev vi mødt af synet af tre biler og en lift med håndværkere, der var ved at etablere en nødtildækning af den gamle ridehal, der øjensynligt havde udviklet alvorlige utætheder i taget. Vi håber plastpresseningerne holder vinteren over, så hestene ikke bliver våde.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.