Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

mandag den 4. januar 2021

Nyt fra maskinafdelingen #01-21 04/01:



Godt Nytår! Så kom vi godt i gang med det nye år 2021 – og dagen efter stoppet igen med et forsamlingsforbud på 5. Det sætter jo en grænse for produktionen, men helt lukket bliver der nok ikke. Det bliver jo spændende hvornår vi igen kan møde alle mand og hvad vi kommer til at opleve på værkstederne i løbet af året. En gennemgang af ”Året-der-gik” i Mafd for 2020 kommer i næste udgave af Tipvognen. Vi har endnu et år fået gennemført en del store opgaver – på trods af Corona-pandemi og mon ikke dette friske, nye år byder på en masse muligheder og en masse opgaver – når vi en dag må genoptage arbejdet fuldt ud igen…  

Denne årets første mandag blev der arbejdet på en ny gæst på værkstedet, nemlig M9. Det er ved at være nogen år siden M9 blev hensat ude i vognhallen med alt for slidte hjul. For at sikre at Bafd altid har en driftssikker maskine til arbejdet, så udføres en akut udskiftning af hjulsættene. Det kræver at der bliver drejet to nye aksler og de skal først måles op. Når akslerne er klar, skal de krympes på de hjul, der har ligget klar afdrejede en del år. Det bliver således ikke i denne omgang, at der udføres en fuld restaurering af M9, for M12 trænger til en motorrenovering. Den lille slider har arbejdet i mange år uden en grundig overhaling. Carsten og Kjeld havde hevet hjul og kæder af M9 i lørdags og denne aften blev lejekasserne afmonteret og afrenset. Selve hjulsættene skal ikke genanvendes – kun til at måle på, men tandhjulene skal flyttes med over på de nye aksler. 
Jeg pletgrundede M30, som trænger til en omgang orange, sort og gul flere steder efterhånden. Der resterer stort set ellers kun en temperaturføler før M30 kan klarmeldes igen. Lars fik adskilt magnetoliefilteret på stoppemaskinen. Det trængte til afrensning og nyt filter-net. Sådan blev der syslet på værkstederne, mens man stadig måtte være ti. Vi mønstrede dog blot syv mand på Gården denne årets første arbejdsmandag. /Leif

Der er fyldt godt med lejefedt i husene



De gamle lejer presses ud af lejehusene


hjulsæt står klar til at måle de nye aksler op efter

En pletmalet M30 betragtes sidst på aftenen. M9 henstår nu uden (h)jul - men den er jo osse lige forbi


Kjeld har fremstillet 4 nye, flotte håndtag
til lågerne på motorhuset til M30
 


Lars fik flot afrenset magnet-
oliefilter til stoppemaskinen

lørdag den 2. januar 2021

Nyt fra Bafd. 02-01-2021

Der var en kold og tung tåge over Hedehusene fra morgenstunden. Det var ingen hindring for god bemanding i baneafdelingen. Nogle var opsatte på at fortsætte juleferiens imponerende indsatser og andre var ivrige efter at forbrænde julefedtet på årets første arbejdslørdag. Vi satte straks i gang med at arbejde videre på juledagenes flotte fundament. Opgaverne lød på bl.a. samling af spor 24, færdiggørelse af skifte 112, justering og understopning.

Arbejdsholdet skimtes i tågen foran museumshallen. I forgrunden det nye skifte til spor 20.

Trods en kold start gik vi straks i gang. Med 7 mand (Steen, Søren, Peter, Lars, Steffen, Kenneth og Claus) kunne vi fra starten arbejde på flere fronter. Ballastdyngerne i spor 24 foran museumshallen blev jævnet ud, skinnerne lasket og svellerne fejet rene. For at få en jævn kurve, tog vi den hydrauliske skinnebukker i brug og i løbet af en times tid var sporet klar til spigring. Sideløbende klarede andre på dagens hold at justere en tvangsskinne og forberede montering af træk på skifte 112, som i løbet af julens arbejder har fået vendt træktømmeret.

Søren smører laskekamre, inden han samler skinnerne i spor 24.

Et kort planlægningsmøde fordeler opgaver inden arbejdet fortsættes. Foto: PH.

Spor 24 er med tre sporvidder; 600, 700 og 785 mm. Det kræver lidt ekstra arbejde og her er Steffen, Peter og Søren ved at få alle mål til at stemme.

Med spor 24 samlet, justerede vi sporet i sideretning og brugte vores laser til at sætte den rette højde. Peter og Steen hentede stoppemaskinen frem, og med Peter som fører gik understopningen støt fremad. Efterfølgende blev ballasten jævnet og sporet fejet, mens de to andre renoverede sporstykker omkring skifte 112 blev understoppet. Kenneth, Søren og Lars var imens på værkstedet for at gennemføre en mindre ombygning af en trækbuk til skifte 112. Det blev vist mest Kenneth, for Lars og Søren havde lige tid til at kaste sig over en motor. 

Trækbukken blev monteret og med den på plads, blev der taget mål til trækstangen, der på værkstedet blev afkortet og dermed gik fra at være banens længste til en af de korteste. Kenneth svejsede, mens vi andre rangerede på plads og ryddede op i det hastigt tiltagende mørke. Trækstangen blev monteret i lyset fra lommelygter. Sådan sluttede første lørdag i 2021 for baneafdelingen - en arbejdsdag med gode resultater og fint kammeratskab. Vi stiller op igen næste lørdag!

Peter kører stoppemaskinen, mens Kenneth starter elværket i banevognen. Steen skimtes svagt gennem M 40's kølergitter.

Steffen justerer spor til vandret, mens Kenneth gør klar til at montere den tilpassede skifteost til skifte 112.

Der hører også en mellemstang til trækket. Den skal vendes om, og det er Steen og Kenneth næsten færdige med her. Foto: PH.

Selvom dagen er tiltaget med ca. 7 minutter bliver det stadig tidligt mørkt. D 13 står i museumshallen og ser ud som den næsten ikke kan vente på at komme ud på det fine spor. Vi rydder op i mørket. Foto: PH.

fredag den 1. januar 2021

Nyt fra Bafd. uge 53 - 3. del

Så tilgik der billeder fra endnu en fin dag på banen, på årets sidste dag, hvor vi 2 mand fik samlet de næste sporsektioner;
centreret de nye sveller, samt siderettet sporet inden spigring. Dernæst udbedret den bukkede, ene underlagsplade under sporskiftet, samt efterfølgende monteret den, og de 3 andre underlagsplader, og nye sveller for sporskifte-træk, og slutteligt placeret skinner og samlet den lange, næste og sidste sektion med det krumme sporstykke op i mod vognhallen:
Der forsættes naturligvis i morgen, hvor vi bl.a. tilpasser & samler det sidste sporsafsnit, med skinnerne der er støbt i hallens gulv. / LLZ

tirsdag den 29. december 2020

Nyt fra Bafd, uge 53 - anden del

Dagens herlige beretning fra Peter: >>Kære alle sammen. Dagens rapport fra tomandshæren. Igen i dag blev der knoklet foran vognhallen og ilagt 52 nye sveller. Gravemaskinen klarede de fleste af opgaverne til UG, selv om vi kom 20 cm. for dybt tæt ved vognhallen.
Vi siger - det er nemmere at fylde tilbage med grus, end at grave for småt... og en ny eftersynsgrav kan man vel altid bruge...😂
Vi mangler nu kun at få skinnerne tilbage på plads, og få det hele sat sammen...!!!...og fyldt gruset tilbage i hullet..... Hvis der er nogle der har lyst til at arbejde inden på lørdag, så send en mail rundt... Fortsættelse af igangværene sporarbejder inden årsskiftet, er allerede under planlægning. / LLZ

mandag den 28. december 2020

Nyt fra Bafd, uge 53

Peter beretter mandag: "Kære alle..... Lidt billeder fra dagens arbejde, hvor vi (desværre) kun var Kenneth, Steen og undertegnede..... Vi fik trukket spigerne ud af 52 mere eller mindre sporholdende sveller, så de er klar til at blive skiftet i morgen. De første 42 sveller er læsset..."
"Denne “Mr. Godt-nok” løsning er snart fortid.... De bedste hilsner fra Peter"

torsdag den 24. december 2020

Nyt fra Bafd, uge 52

Mandag startede med 2 timers logistiske forberedelser, med deltagelse af Peter & Hans N. Hans rengjorde fint sporafsnittet vi skulle arbejde i, hvilket går let, med løvsuger -
mens vi hentede sporskiftet -
hvorefter vi kørte på med optagning af sporamme, og opmåling for ilægning af sporskifte og udgravning for sveller.
Mørket satte dog en stopper for arbejdet, og vi pakkede sammen 16.30.
Derefter fortsatte vi tirsdag med tilskæring og boring af laskehuller; Det sidste gik rigtig let, da først de løse skinner var anbragt oppe på beding, således disse kunne bores fra lodret position i god arbejdsstilling. Onsdag fortsatte Peter arbejdet; Her fik han ene mand boret de resterene huller for laskebolte
- og ilagt alle spordelene for kontrol-opmåling af disses placering. Derefter kunne vi i går lørdag udlægge ballast mellem sveller, således der kun udestod spigring af skiftet på svellerne.
Et par ugers arbejde, således nået foran, ved koncentreret indsats. Arbejdet fortsatte d.27/12, hvor et forstærket hold på 4 mand deltog i spigring af sporskiftedelene på svellerne
- ligesom der også stiller et hold i morgen + overmorgen og afslutter opgaven med med montering af trækbuk, og derefter fortsættes der svelleudskiftning i samme spor, i retning op imod hallen. Desuden arbejdes der på banen i samme sporområde, i flere af de resterende, mellemliggende dage op til nytår. / LLZ

lørdag den 19. december 2020

Nyt fra Bafd. 19-12-2020

"Det var en kold og tåget dag", kunne dagens beretning begynde. Solen skulle efter forlydender have skinnet i andre dele af lande, men i Hedeland så vi den ikke... Til gengæld var der tæt på fuldt hus i mandskabsstyrke, så vi delte os efter reparation af stoppemaskinen i to hold.

Kenneth starter venstre motor på stoppemaskinen efter en ny slyngkobling er monteret.

Mens Søren, Peter og Kenneth tog M 12 til Brandhøj, påbegyndte Steen, Lars, Steffen og Claus justering og stopning af tre spor foran museumshallen. Sporene 27, 26 og 25 har været nødtørftigt understoppede siden de fik nye sveller. Sporene var en perfekt opgave til at afprøve den reparerede stoppemaskine. Korte spor, der er lette at justere og tæt på et veludstyret værksted, hvis reparationen skulle vise sig at kræve efterjusteringer. Det blev der dog ikke behov for, maskinen fungerede fint og da dagen var omme var de tre spor justerede og spor 26 havde fået en mere optimal kurve end vi hidtil har levet med. Undervej var Brandhøj-holdet kommet hjem så vi kunne holde frokost sammen - dog således at vi af hensyn til corona-forholdene fordelte os godt udover området. 

Stoppemaskinen er klar til at køre spaderne ned i ballasten i spor 27 første gang efter montage af ny slyngkobling på den ene motor. Træovergangene er fjernet, så maskinen kan arbejde uhindret.

Det var mørkt og tåget det meste af dagen. Lars er næsten usynlig på stoppemaskinen, mens Steffen og Steen i refleksjakker er mere iøjnefaldende. Cyklisterne i baggrunden studerer mindestenen for entreprenør og grusgraver Peter Madsen.

Stoppeholdet er ved at være færdige med spor 25 og Steffen tjekker med stadie og laser, at sporet ligger som det skal.

Brandhøj-holdet, der efter frokost var forstærket med Steen, løste en række opgaver med den store Salta-gravemaskine. Første prioritet var forstærkning af vejen til området med knust beton. Vejen er efterhånden noget nedkørt og selvom vi i efteråret forstærkede den, trængte den til en mere gennemgribende forstærkning. Desuden fik holdet løftet Vildmosemaskinens gamle kedel af et sæt deplorider og erstattet den med flismaskinen, ligesom de fik læsset vores to ballastvogne med stabilgrus.

Vejen til Brandhøj-arealet udbedres med knust beton. Det er særlig lastbiltransporter til og fra arealet, der slider på vejen og vi skulle jo nødig have en fastkørt transport. Foto: Søren Hein.

Saltaen løfter den gamle kedel fra Vildmosemaskinen af deploriderne, så der bliver plads til flismaskinen. I baggrunden M 12 med et læs gamle sveller. Foto: Peter Hein.


Ikke et avanceret to-vejskøretøj, men en flismaskine læsset på et sæt deplorider. Vi har planer om en seriøs indsats med rydning langs banestrækningen i løbet af vinteren og det tidlige forår. Foto: Peter Hein.

Med begge holdene samlet på Hedehusgård kunne vi slutballastere de stoppede spor og genmontere træovergangene og med M 12 og snart 90-årige M 40 rangere tog og ballastvogne på plads. Vi drak kaffe og med et hurtigt tiltagende mørke tog vi afsked med hinanden og ønskede glædelig jul. Det bliver ikke til større arbejder før mellem jul og nytår, hvor vi regner med flere indsatser på og omkring sporene i Hedeland. 

De hjerteligste julehilsener fra HVB's baneafdeling!