Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 18. oktober 2018

Løvfaldstoget i efterårsferien 18/10-18:



Dagens første tog næsten klar til afgang 10.45

De to første dage med efterårstog har været overstrålet med solskin og mange gæster! Og denne dejlige efterårstorsdag blev også solbeskinnet efter en lidt tåget start på dagen. Så allerede på første tog var der rift om pladserne, men alle kom dog med. Resten af dagen gik ligeså og vi kan konstatere at vi er en populær attraktion for bedsteforældre/ børnebørns-segmentet 😊 
Hedeland i efterårsfarver og solskin er virkelig smukt! Vi håber at lørdag og søndag får lige så godt vejr at køre i! Det var også hyggeligt så mange medlemmer og venner af klubben, der lagde vejen forbi, så tak for en god dag på banen 

mvh TogLeif 

(se tider og priser på ibk.dk)

Allerede fra morgenstunden er der en herlig lang kø ved billetsalget. 


Ved overkørslen holder en fin gammel Austin - og en cykel, der nok kan køre om kap med den...

Hedeland i efterårsdragten

Klar til næste afgang - nu er himlen blevet rigtig blå!

Der holdes godt øje med koblingen og lokomotivet fra forreste vogn!

De to hvide heste er helt trygge ved toget og har fulgt os hele året :-)

På Fem Ege stiger der mange på, som har været en tur på Naturlegepladsen. Klar til afgang hjemad.


Finn er min tålmodige instruktør. Han siger han er tilfreds med min kørsel :-)

Så har vi også fået et banner til efterårskørslen, så folk kan finde vej til toget. Håber det virker...

Torsdagsbilledet #177


Torsdagsbilledet denne dag er fra en herlig tur for 10 år siden til Ohs Bruk i Sverige med en masse medlemmer fra både IBK og Blovstrødderne. Det var Ohs Bruks store køredag, hvor det meste af deres materiel kommer ud på skinnerne som både gods- og passagertog. At vejret denne næstsidste dag i august var perfekt gjorde kun turen endnu bedre...








Fakta om Ohsbanen

Om Køredagene i 2018
http://www.ohsabanan.com/sv/ohsabanans_dagar.php


mvh Leif

mandag den 15. oktober 2018

Nyt fra maskinafdelingen #39-18 15/10:





Onsdagsholdet har nu fået klargjort motoren i D10, så den kan hives ud af lokomotivet i dagslys…

Lars O. har fremstillet et motorstativ, som den kan monteres på. Det bliver spændende!

Peter i gang med at dreje et par nye propper til smørehullerne gangtøjet på Da7


Peter fik skiftet smørevægerne på Da7, så den del er juleklar og gik derefter i gang med at fremstille et par erstatningspropper i messing til smørehullerne på gangtøjet. Den ene har i mange år set lidt sær ud med en løs bolt til at stoppe et hul i proppen.

De materialer Carsten bestilte for nyligt blev jo transporteret til værkstedet i lørdags, så Carsten og Kjeld begyndte opskæringen af de mange længder jern i passende stykker til brug for ombygningen af C523. Det er tungt i starten, men stykkerne bliver lettere at håndtere efterhånden og så kan man ellers iagttage saven gøre det hårde arbejde… Bo og Lars O. fik påbegyndt samling og sammensvejsning af askekassen til No3, så Lars kan fortsætte på egen hånd. Så Bo fik også vejledt Niels i intensiv pudsning af fløjte, så den kom til at skinne som i fordums tider, da den var ny! Med pensel i hånd fortsatte jeg med at male sort på rammer, nips og håndtag i Superfos-lokomotivets førerhus. Som vanligt kunne jeg ikke holde styr på tropperne og det udførte arbejde fra min fjerne post i vognhallen, men jeg fik da talt 9 flittige folk på Gården denne aften.

Vi kunne til kaffen glæde os over en vellykket første køredag med efterårstoget, hvor knapt 200 gæster havde taget en tur med en af de tre afgange. Vi håber det gode vejr fortsætter resten af ugen!


De lange jernprofiler opskæres i passende stykker



Lars i gang med hæftning af askekassen til No3

Når først saven kører er det kun at vente...

Før - under - efter udført polerarbejde

Sidst på aftenen anerkendes det fine arbejde med polering af fløjten
Endnu en ramme får en omgang med den sorte maling

lørdag den 13. oktober 2018

Nyt fra Bafd 13-10-2018

Lørdagens arbejde startede med læsning af en del stålprofiler, der skal bruges til det igangværende projekt med overdækning af to af vores personvogne. Carsten transporterede delene ned på værkstedet, hvorefter Peter, Lars og jeg fik tømt en ballastvogn i sporviften foran vognhallen. Vi brugte for første gang M30 til dette. M30 er udstyret med hydraulisk transmission, og det er en klar forbedring i forhold til brugen af M12, da udlægning af ballast kræver meget langsom kørsel uden ryk.

Efter tømning af ballastvognen kørte vi ud til Rubjerg, og fik udjævnet resten af ballasten i det område, hvor vi har udvekslet sveller. Solen bagte fra en let skyet himmel, så 20 grader i oktober kan godt få sveden frem på panden, når der skal skovles ballast.
Græstørv og andet ukrudt fjernes med en greb, hvorefter ballasten udjævnes

Ballasten er renset for græs og udjævnet. Nu mangler der blot lidt supplerende
ballast samt fejning. 

Vi tog et læs med gamle sveller på krogen og placerede dem på Brandhøj. Med en indlagt kaffepause brugte vi resten af eftermiddagen til at forbore 199 stk. sveller til den planlagte udskiftning, der starter om 14 dage, når efterårsferietogene er afviklet.

Dagens fotos er leveret af Peter.

Steffen

199 stk sveller boret og klar til udlægning.

torsdag den 11. oktober 2018

Torsdagsbilledet #176


Et lok næsten magen til det beskrevne i artiklen, leveret til Halesworth Southwold Railway (HSR) 

Dagens Torsdagsbillede er inspireret af et link der dukkede op på telefonen i dag. Der er om en Engelsk bane (Halesworth Southwold Railway (HSR), der lige har fået leveret et brugt lokomotiv via Alan Keef som mellemhandler. Det er af næsten samme type, som de lokomotiver vi fik overdraget fra museet ved Storebælt, den gang det lukkede. Så jeg fandt et par fotos fra 29. april 2004, da jeg lige gjorde holdt på vej hjem fra Fyn.
Det er hele dette tog, som vi fik overdraget - deriblandt vores Storebæltsvogn - der nu fremstår noget pænere end dengang. Lokomotiverne så allerede dengang noget hærgede ud og det er ikke blevet meget værre - eller bedre siden... Et par fotos fra en vinterdag, præcis 15. marts 2010 viser meget godt hvordan de ser ud nu. Der er dog mere grønt rundt om nu ;-)

Læs artiklen her >

Som toget så ud en forårsdag i 2004. Storebæltsvognen (den midterste) tager sig noget bedre ud i dag.

De to engelskbyggede RFS-lokomotiver med Cummins turbo-dieselmotorer står fint i sneen med tipvognen ved siden af.


mandag den 8. oktober 2018

Nyt fra maskinafdelingen #38-18 8/10:

Lars O. og Carsten måler op til et motorstativ, mens jernbanefolkene i baggrunden iagttager arbejdet...

Onsdagsholdet fik sidste onsdag hevet motorhuset af D10, som leverer en B&W-motor til det næste motorrenoveringprojekt, som kommer til at foregå i motorværkstedet henover vinteren. Denne aften fik Carsten og Lars O. målt op til et motorstativ til D10, så motoren kan stå sikkert i værkstedet, mens der arbejdes på den. D10-holdet lagde en strategi hvordan arbejdet med at udtage motoren kan foregå. Dette gøres bedst over en kop kaffe… Det er planlagt til at ske på onsdag i dagslyset. Jeg kunne dog godt male videre i kunstig belysning oppe i førerhuset på Superfos-lokomotivet. Denne aften blev der malet grønt 1. gang forneden på indervæggene. Derfra kunne jeg så ikke holde øje med de andres gøren og laden, så dagens nyt bliver lidt kort. Vi fik da også talt om næste uges togkørsel i skolernes efterårsferie. Det ser vi frem til og håber på godt vejr og mange gæster! 8 mand på Gården denne aften.

Der males grønt i Superfosens førerhus


Der er ikke mange fotos fra aftenen… Til gengæld kan man se en længere film på det link som Carsten sendte forleden fra Romney, Hythe & Dymchurch Railway


lørdag den 6. oktober 2018

Nyt fra Bafd 06-10-2018

Lørdagens opgave var endelig understopning af det spor, vi tidligere har svelleudskiftet ved km 3,0 mellem Flintebjerg og Rubjerg. Vejret var fra formiddagen noget gråt, men næsten vindstille og lunt.

Vi hentede stoppemaskinen på Brandhøj og kørte videre til arbejdsstedet, hvor vi klargjorde maskiner og værktøj. Vi startede med at siderette sporet. Stoppemaskinen startede uden at gøre knuder og arbejdet flød fint. Mens vi for nogle uger siden på samme strækning blev passeret af en mængde ryttere og deres heste, var det i dag mountainbikeryttere, der var flest af.

Netop ankommet til arbejdsstedet. Steffen og Lars kobler stoppemaskinen fra.
Stoppemaskinen arbejder, ført af Lars.

Det var hårdt arbejde at holde afstand til stoppemaskinen, men Steffen og Claus holdt Lars bag sig hele tiden!

Det første sporstykke er understoppet og ballasten er justeret. Nu mangler efterballastering og fejning.
Med første strækning færdig var det blevet tid til frokostpause for arbejdsholdet. Efter pausen blev vejret mere solrigt. Adskillige besøgende i Hedeland passerede os på stien ved siden af banen, hilste og sludrede lidt med os - når de kunne for stoppemaskinens larm. Flere vidste at banen skulle være klar til efterårstogene.
Frokosten er spist og arbejdet genoptages. Lars flytter stoppemaskinen fra den nystoppede strækning, der ses yderst til venstre, til sporstykket der nu skal stoppes udenfor billedet til højre. Km 3,0 ses til venstre for maskinen.
Efter endnu en koncentreret indsats på det andet sporstykke kunne vi pakke værktøjet sammen og notere os, at vi havde siderettet, justeret og understoppet 160 m spor. På hovedparten er ballasten endvidere jævnet og de største græstotter sorteret fra. Vi placerede stoppemaskinen i opbevaringshallen og fik lavet plan for placeringen af et par nye lokomotiver vi forventer at hjemtage i den nærmeste fremtid. Inden vi kørte til Hedehusgård nåede vi lige en mindre opgave på et af skifterne foran hallen.
Steffen og Lars smører og strammer bolte i et af skifterne foran opbevaringshallen.
Næste lørdag forventer vi at lave forberedende arbejder til næste etape i årets svelleudskiftningskampagne. Der skal bl.a. bores sveller.

torsdag den 4. oktober 2018

Torsdagsbilledet #175 - Turberetning: Tywyn Wharf til Abergynolwyn

Torsdagsbilledet forsætter her med den sidste beretning fra IBF´s tur til England og Wales. 

Se den tidligere beretning her:





Efter det fine besøg på det lille industribanemuseum var det ved at være tid til turens sidste rigtige togtur, som udgik fra Tywyn Wharf og gik til Abergynolwyn. Vi kunne fint gå rundt på det interessante jernbane – og læsseterræn. Man kunne let forestille sig hvordan området havde været et travlt sted med omlæsning af skifer fra den lille bane til normalsporet. Men denne dag var det mere klargøring og rangering, som vi kunne iagttage. Der var reserveret en lukket vogn til os, men vi var en flok, der i stedet indtog en åben vogn – både fordi det var dejligt vejr, men også fordi det ville give fine fotobetingelser. Toget fløjtede afgang og turen gik straks under en af de mange små broer/ viadukter på turen. Kort efter passerede vi deres værksted og vognhal og derefter gik turen gennem endnu et af de skønne landskaber, som Wales byder på. Første del var relativ flad, men så gik det opad gennem en skov, hvorfra man kunne se langt ud over dalen. Vores tur sluttede dog ikke ved endestationen, da bussen ikke kunne hente os der – og tidsplanen var stram. Vi fik derfor muligheden for at tage et par fotos af afgangen og derefter bevæge os til bussen, som straks begav sig mod lufthavnen. Undervejs gennem en af de mange dale kom et fly tæt over os. Det sker åbenbart ofte læste vi og kunne da også se mange fly-entusiaster stå klar med kameraet. Ved ankomst til lufthavnen fik vi mulighed for at afslutte vores fantastiske togrejse i et moderne gummitog, der kørte os til afgangshallen. Vi var enige om, at de gamle tog har langt mere charme og at det havde været en velplanlagt og fantastisk tur.

Jeg håber I læsere har nydt at være med på sidelinjen og herfra kan lyde en anbefaling til Wales som rejsemål. 
Bedste hilsner Leif



https://www.talyllyn.co.uk/

Lokomotivet rangeres til vognene. Stor mand i lille lokomotiv

Tog - næsten  - klar til afgang. Vi får lige snuppet et par fotos inden

Her passeres værksted og vognhal - klemt inde i en smal dal.

Her en af de mange fine sten-viadukter undervejs

En glad TogLeif med toget :-)

En fårbilled-lig tur

Vi mødte deres arbejdstog, som var på vej nedad med et hold

Vi et stået af på Abergynolwyn og toget kører uden os til det sidste stop. Trist vi ikke lige kunne nå at komme med...

Undervejs overflyves vi temmelig tæt...

Allersidste tog kører på gummihjul. De andre er sjovere...