Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

mandag den 6. marts 2023

Nyt fra maskinafdelingen #10-23 06/03:

D13 på værksted til eftersyn og rep. af venstre baghjul. Bagved C3 og til venstre C4 endnu umalet

 M30 er nu klar og kørt ud fra værkstedet igen. I stedet er D13 er kommet ind over graven. Sidste efterår ”punkterede” venstre baghjul – det dæksel, der sidder på akslen, havde løsnet sig og var faldet af. Heldigvis blev det fundet igen og gevindet skal blot have en reparation. Det ser dog også ud til at der er sket noget med lejet og andet. Carsten og John – og flere andre tog derfor både det raske og syge baghjulsarrangement i syne for at afklare bedste udbedringsmetode. Fortsættelse følger…

Lars O. svejsede de nye fjederplader i bogie 5 og Carsten fik boret et hul deri.

Jeg fik grundet og malet sider og endegavle på C4, så bænkholdet snart kan komme videre med montagen. Jan D. kastede sig i stedet over maling af trinbrædder samt delene dertil, mens Jan og Bjarne deltog i analysen af D13. Fritz gik videre med dele til M9, mm. Vi var 11 mand på Gården denne aften, hvor der blev lovet en masse sne nu og i de kommende dage. Der kom ikke noget mens vi var der… /Leif

Bagakslen går ind i et kardangear, så der er en del mekanik





Endegavle og sider på C4 er grundet og få en ny omgang grøn

Gangbrædderne får endnu et lag sort

Fjederpladerne påsvejses bogie 5


og efterfølgende skal hul til vandafledning bores op




søndag den 5. marts 2023

Nyt fra Bafd 04-03-2023

Der var rimfrost på græsset, da holdet fra baneafdelingen tog hjemmefra og det var stadig til den kolde side, mens vi gjorde klar til dagens arbejde. Banetoget blev oprangeret, der blev tanket vand, jordloppen blev læsset og vi hentede fliser. Målet var Stenager Trinbræt, hvor perronen skal fornys og forlænges. Den gamle perron var fjernet af et hverdagshold for flere uger siden.

Et kort ophold i spor 1 på Hedehusgård til ære for fotografen, der afprøver trappeafsatsen som fotosted. 

Der var pænt fremmeøde og derfor nåede vi også andre opgaver end perronen. Dagens hold bestod af Søren og Peter Hein, Steffen, Lars, Rasmus, Steen, Benjamin, Kenneth samt Claus B og N. Nogle kom sent og andre kørte tidligt, men et godt hold af erfarne banebørster hele dagen igennem.

Selvom det kun er lidt over et år siden vi begyndte sætningen af perronen langs spor 1 på Hedehusgården, skulle vi lige ind i rytmen. De første fundamenter og forkanter er altid de vanskeligste. Vi fik dog efterhånden styr på udgravning, afretning, placering af bundfliser, sætning af fundamenter og forkanter samt justering. Undergrunden på stedet har Hedeland lavet af stenopfyld, så gravningen var ikke let (for nu at udtrykke det mildt). Før frokost nåede vi tre fundamenter og to forkanter, så det var med håb om en vis produktionsstigning vi satte os til frokosten, der bestod af grillede pølser med brød og garniture.

Første perronfundament er på vej i hullet. Benjamin og Kenneth følger det på vej, mens Claus B styrer maskinen. Steffen venter i det klargjorte hul til fundament nr. 2 og Peter H står stand-by.

Steffen og Benjamin måler 3. fundament ind, Målene passer!

Så må der spises! Forrest ses Rasmus, Steffen og Steen. Resten af holdet tager for sig af retterne i baggrunden. Foto: Søren Hein.

Med fulde maver og lettere stive muskler fik vi gang i arbejdet efter frokosten. Nu blev det tydeligt, at vi ikke havde glemt kunsten at sætte perron. Det gik som lyn og torden. Rasmus kunne afses til oprydning ved opbevaringshallen og Steen og Steffen gik til den lave oplagsplads for at lave en plan for en sanering i de oplagrede dele. Ved siden af sætning af perronfundamenter og -forkanter kunne Claus B i maskinen nå at lave delvis tilfyldning af huller og en grov justering af jordbunkerne på selve perronen.

Claus B henter perronforkant. Benjamin og Kenneth har rejst fundamentet og anhugget. Peter H og Steffen afventer ankomst af forkanten.

Endnu en forkant er på vej på plads. Søren, Lars og Kenneth guider det ca. 100 kg tunge element på plads.

Søren og Lars måler endnu et fundament ind. Stenagers perron ligger i en kurve med stigning og indmåles efter sporets beliggenhed.

Dagens produktion: 11 fundamenter og 10 forkanter. Halvdelen af den nye, forlængede perron på Stenager Trinbræt er dermed sat.

Selvom dagen er tiltaget i længde, skulle vi hjemad og efter at have fyldt de værste huller og opsat afspærring, samlede vi værktøjet sammen og kørte hjem til Hedehusgården. Efter rangering og omklædning kunne vi omkring kl. 18 tage hjem i bad. På lørdag er der generalforsamling i Industribaneklubben og vi har derfor ikke planlagte aktiviteter på Hedehusgården. Resten af foråret bliver der dog nok at gøre langs banen.

mandag den 27. februar 2023

Nyt fra maskinafdelingen #09-23 27/02:

 

Nogen gange skal arbejdet udføres to gange for at blive dobbelt så godt… Sidste mandag fik vi malet næsten hele C4 udvendigt, men ved nærmere eftersyn, så kunne det nymalede flere steder let kradses af. Årsagen er nok, at vi har anvendt støbeplader til siderne og de har den egenskab at støbematerialerne ikke skal klæbe sig fast. Det havde vi forsøgt ændre ved at slibe pladerne – men åbenbart ikke tilstrækkelig jævnt. Så jeg startede aftenen med at slibe vognsiderne helt af igen – pyt… Samtidig fortsatte Jan, Bjarne og Klavs med at montere de rustfrie afstivninger under sæderne i C4. Jan D. stod i snedkerværkstedet og fik grundet og malet gangbrædder og sidestykkerne dertil. Niels fugede tag på C3. Det er blevet gjort så pænt på C4, at C3 også skal have den tur og derefter en sidste gang maling. John, Brian og Lars O. fik afgratet og afrenset de næste fire hjul, der skal bruges til endnu en bogie. Benjamin kæmpede med reinstallation af videoafspillermodulet til Superfos udstillingslokomotivet, da det desværre går umotiveret i stå. Forhåbentlig kommer det i gang til sæsonstart… Blev det sidste på M30 klaret af Kjeld og Carsten? Mere fik jeg ikke noteret, andet end at vi var 12 mand på Gården, denne næstsidste vinteraften /Leif

Maling: Først på, så af > grundes! Og så på igen...



Planlægning af næste fase...

Sædeafstivningerne klar til montage!

En ekstra gang fuge til at dække sprækkerne på C3

Gangbrædder mv. grundes og males

Opmærkning

Det er ikke meningen at skærmen skal se sådan ud...


søndag den 26. februar 2023

Nyt fra Bafd 25-02-2023

I løbet af morgenen var der faldet et tyndt lag sne, men et pænt antal medlemmer var forsamlet på Hedehusgården til aktivmøde i bygnings- og baneafdelingen. Møderne afholdtes i forlængelse af hinanden fra 10 til 12, hvorefter arbejdsdagen begyndte for alvor. Heldigvis var der ingen frost i jorden, så det planlagte arbejde kunne udføres.

Vi nyder godt af vores mekanisering af arbejdet i sporet. I baggrunden justerer Claus B skråning, Lars stopper spor med stoppemaskinen. Steffen og Benjamin i forgrunden med skovl og waterpas.

Efter møderne skulle flere mindre opgaver løses forskellige steder på Hedehusgården, men efterhånden samledes arbejdsholdene sig om de større opgaver på dagen. Kenneth, Benjamin og Niels kastede sig over ombygningen af indgangspartiet til museumshallen, hvor de bl.a. fik styr på elforsyningen. Claus B og N, Lars og Steffen tog fat på justering og understopning af spor 20 og transversal inklusiv de to skifter, mens Rasmus og Steen fik justeret vinklen på en vogn, der havde fået slagside i sidste uges stormvejr. 

Efterhånden som opgaverne blev løst, sluttede ledige hænder sig til sporarbejdet. så mandskabet til sidst blev dejligt talrigt.

Claus B indvinder grus fra en tidligere overkørsel, mens Steffen sætter donkrafte i sporet.

Rasmus og Steen er begyndt at få arbejdsvognen ned på alle 8 hjul igen.

Justering og understopning i spor 20. Lars kører stoppemaskine, Steffen og Benjamin løfter spor og Claus N monterer tværbrædt for enden af skiftetømmeret.

Da vi havde startet dagen med frokost holdt vi bare en enkelt 'puster' først på eftermiddagen efter den maskinelle understopning var klaret. Så kunne Steen køre stoppemaskinen på plads og adskille det andet excentrikleje med henblik på udskiftning. Vi andre hentede kompressoren frem til understopning af de to sporskifter i transversalen mellem spor 21 og 20. Stoppemaskinen kan ikke stoppe sporskifter og det må derfor klares med trykluft og håndkraft.

I løbet af dagen gjorde en af flyvevåbnets EH-101 helikoptere en rundflyvning over sporviften. Måske skulle de lige se, hvad der foregik i dag? Understopningen af skifterne gik relativt hurtigt og vi fik pakket trykluftudstyret sammen i en fart. Steffen og Rasmus kørte til Brandhøj med kompressoren, så der nu er bedre plads i museumshallen. De tilbageblevne rangerede og fik påbegyndt efterballastering og fejning af sporene. Herefter samlede vi værktøj sammen og kørte på plads.

Stoppemaskinens arbejde er slut for i dag. Helikopteren ses i luften mellem arbejdsvogn og M 12.

Det blev lige til en ekstra overflyvning. Smalsporsinteresseret besætning?

Claus N trykluftstopper skiftet, mens Claus B, Lars, Steffen og Benjamin skovler. Sikkerhedsbeklædningen vinder frem - selv på veteranbanen...

Claus B sørger for fremdrift til bundtømmetipvognen, mens Steffen doserer fra den anden side.

Mens vi lukkede museumshallen af, kunne Steffen lige nå at slå et par spigr i en glidestol til et af de britiske sporskifter foran hallen. Næste lørdag er det planen at arbejde med sætning af ny perronforkant på Stenager Trinbræt.

Steffen når sidste indsats inden arbejdsdagen slutter.


mandag den 20. februar 2023

Nyt fra maskinafdelingen #08-23 20/02:

Statusfoto sidst på aftenen, hvor både C3 og C4 er grønne udenpå og bænkene snart er på plads

 Aftenens projektgennemgang foregik under indtagelse af lækre fastelavnsboller, som Klavs havde medbragt. Status på C3/C4 er god. C3 er bortset fra lidt småsager klar til afprøvning. C4 er godt på vej. Sider er monteret, bogier forventes snart klar. D8 har fået sit førerhus på, M30 er snart serviceret. 

Og så kunne vi ellers bare gå ud og fortsætte det gode arbejde… Så Brian m.fl. fik hentet alle sædebrædderne over fra snedkerværkstedet, så 2 x Jan og Bjarne m.fl. kunne få monteret de vandrette brædder, mens John og Klavs tapede og malede siderne udvendigt på C4. Jeg fik malet undersiden af den ene C4-bogie, der snart skal have hjul monteret. Den anden er næsten klar og fik lidt reparationslapninger og nymalede aksler. 

De gamle hjulsæt til M9 kom ind og så skulle kædehjul mv. afmonteres. Det krævede både knofedt og flere slag med den store hammer – men af kom de! Samtidig stod Fritz ved drejebænken og skrubdrejede den første af de nye nav for kædehjulene dertil. Dog havde Carsten og Fritz først en tung opgave med at få den store fireklo afmonteret og kørt til opbevaring for nu. Gert fortsatte med eftersyn af M30, herunder tilspænding af parkeringsbremsen og tjek af lys mv. Vi havde da også hyggeligt besøg af John P., så vi var 14 mand på Gården denne aften. /Leif

Nymalet bogie-underside. Oversiden fik i lørdags

Bænkbrædderne lægges løst ud før de skrues fast

På C4 monteres bænkbrædder, påsættes malertape og rulles farve på, mens M30 serviceres og der bankes på M9 hjulsæt. Travl dag i værkstedet. 



Kædehjulene på de gamle hjulsæt fra M9 skal af!

Den store hammer er i brug!




M30s parkeringsbremse justeres

Nav for kædehjul til M9 skrubdrejes


søndag den 19. februar 2023

Nyt fra Bafd 18-02-2023

På trods af et par afbud var der mødt et stort hold frem til dagens aktiviteter i Baneafdelingen. Vi delte os derfor i to hold, så der kunne arbejdes med forskellige opgaver på banen.

Det ene hold bestående af Claus B og Brdr. Hein kørte på Brandhøj for at læsse ballast til sporjusteringen foran vognhallen. Peter blev sat af på Stenager trb., hvor han skar perronstøvler ned, så de passer til den kommende perron. Samme sted blev den oprindelige svelleperron fjernet i ugens løb, og der er nu klar til sætning af en ny perron med forøget længde.

Stormen Otto passerede landet natten til lørdag og havde revet en port op på vognhallen på Hedehusgård. Et par facadeplader var flået af denne, så Steen og Rasmus tog sig af reparationen. Lars og jeg arbejdede med understopning af sporskifte 115, og det lykkedes at få det færdiggjort i løbet af dagen.

Søren og Claus B. fik hentet endnu et læs ballast, og med dette tog kom også det flotte førerhus til D8. Ved hjælp af en talje fik vi løftet det over på underdelen i løbet af eftermiddagen, og nu begynder man rigtig at kunne se resultatet af mange års arbejde primært udført af Søren.

Benjamin kiggede også forbi og fik monteret en tidsskriftshylde i Damp Af samt en ny tavle med afgangstider ved kiosken.

Næste lørdag afholdes afdelingsmøder i Bafd og Bygningsgruppen, hvorefter vi formentlig tager til Stenager og begynder på perronmontagen. 

Steffen

Stormen havde flået et par plader af den ene port


Der læsses ballast bag hallen på Brh st. (SH)

Steen og Lars er ved at montere de sidste par laskebolte i spsk 115.

En sjælden oprangering af et ballasttog. Førerhuset til D8 er hentet
op fra hallen på Brandhøj st.


Søren gør klar til løft
Stenager trb. er ryddet og der er klar til sætning af den nye perron (PH)


D8 skubbes ind under førerhuset


E28 skubber D8 ind i værkstedet (SH)
Sporskifte 115 justeres af Lars på stoppemaskinen.