
På vores blog kan du følge med i Industribaneklubbens arbejde i Maskinafdelingen og Baneafdelingen. Forvent, at der tirsdag aften kort fortælles, hvad der foregik om mandagen i maskinværkstedet hos IBK, samt jævnlige opdateringer på Baneafdelingens arbejde. Jeg ønsker alle god læselyst! Redacteuren Leif
torsdag den 8. december 2016
Torsdagsbilledet #89
Denne uges torsdagsbillede er tegnet af Eyði av Hamri, der snart er færdiguddannet fra Animation Workshop i Viborg. Det er en bestillingsopgave, der skal vise alt det gode vi har at byde på, når vi sammen med spejderne kører juletog ud i dejlige Hedeland.
Vi har derfor brugt denne tegning på vores nye julepamflet, på bannere og andre reklamer for juletoget. Vi håber det vil få alle folk ud at køre med vores juletog :-)
mandag den 5. december 2016
Nyt fra maskinafdelingen #40-16 05/12:
Efter en forrygende start på
juletrafikken med fyldte tog og glade gæster, så var det tid at se på, hvorfor
M25 havde fået alarmlys i olietrykslampen. Efter en debat lige så ophedet som
olien, men dog i venlig og konstruktiv tone – så blev konklusionen at vinterafdækningen
af kølergitteret var for meget og pladen blev derfor afmonteret og ombygget, så
den kan komme på igen i tilfælde af meget frostvejr. Lars og jeg deltog ikke i
debatten, så vi monterede i stedet nye radioer i M25 og Da7. De gamle radioer har
drillet lidt og det går jo ikke, for de er en del af vores sikkerhed. Vi
fremstillede nye monteringsplader og fik enhederne monteret og testet før vi
gik op og fik en kop kaffe.
6 mand på Gården denne aften.
Brugsvejledningen er nem: Tryk på
volumenknappen øverst til venstre for at tænde/ slukke og drej for at justere højttalervolumen. Brug
tast på mikrofonen, når der skal tales.
Ny radio i Da7 |
søndag den 4. december 2016
Den første weekend med juletog 3-4/12-2016:
Hvor heldig kan man være…. denne 1. weekend viste vejret sig fra den bedste side og mon ikke det var derfor, at vi både lørdag og søndag havde rigtig mange glade rejsende med vores tog ud til spejderne og deres juletræer og julehygge!
Lørdag blev flere ivrigt fotograferende herrer set langs banestrækningen og resultatet udeblev da heller ikke. Allerede sidst på eftermiddagen var der billeder af vores tog på jernbanen.dk
![]() |
Det sidste lørdagstog ruller op ad rampen. M 24 venter på at rangere frem og hente togstammen, så kollegaerne på Da 7 kan komme i gang med lukke maskinen ned. |
torsdag den 1. december 2016
Torsdagsbilledet #88
Glædelig 1. december! På lørdag starter julekørslen. Måske endda med lidt sne?
I marts 2005 var der sne nok på banen og forud for et særtog kørte vi et rydningstog med M 12. Der var rig lejlighed til at både skovle og feje, for sneen lå tungt. Flere steder havde M 12 da også ganske svært ved at stå fast.
Få uger før havde jeg investeret i et nyt digitalkamera, et Sony DSC P-100. Det kostede med hukommelseskort lidt over 4.000 kroner. Det beløb får man en del mere kamera for i dag!
I marts 2005 var der sne nok på banen og forud for et særtog kørte vi et rydningstog med M 12. Der var rig lejlighed til at både skovle og feje, for sneen lå tungt. Flere steder havde M 12 da også ganske svært ved at stå fast.
Få uger før havde jeg investeret i et nyt digitalkamera, et Sony DSC P-100. Det kostede med hukommelseskort lidt over 4.000 kroner. Det beløb får man en del mere kamera for i dag!
Det sydlige skifte på Rubjerg station fejes rent. Som sædvanligt, når det har sneet og blæst, lå der en del driver på stationen og lige syd for. |
![]() |
M 12 gennembryder en drive på Fem Ege station. Her samler sig ellers ikke normalt større driver, men i 2005 må særlige vejrforhold have gjort sig gældende! |
onsdag den 30. november 2016
Klar til juletræstog?
"Tiden sig nærmer..." lyder det i en julesang fra dengang jeg var dreng. Snart skal vi i gang med juletogene og som sædvanligt har mange været i gang med forberedelserne. Banen er klargjort, materiellet er set efter og vi har holdt trafikafdelingsmøde. I den seneste måned har vi uddelt brochurer, sendt materiale til aviser og markedsført juletogene online. Faktisk har vi delt brochurer ud i et omfang, så vi netop nu er i færd med at trykke et nyt oplag af julebrochuren.
Som noget nyt hænger vi i år et par 2x3 m. bannere op omkring Hedehusgården for at sikre, at ingen, der har lyst til at køre med juletog, får problemer med at finde ind til stationen.
God julekørsel!
Som noget nyt hænger vi i år et par 2x3 m. bannere op omkring Hedehusgården for at sikre, at ingen, der har lyst til at køre med juletog, får problemer med at finde ind til stationen.
God julekørsel!
![]() |
Taastrup Lokalavis med flot blikfang i form af Da 7. |
![]() |
Nærbillede af tekstboksen om HVB. |
![]() |
Et af vores Facebook-opslag om julekørslen. Dette er fra Facebook-gruppen 'Hedehusene netavis' og har fået ikke mindre end 65 'likes'. |
mandag den 28. november 2016
Nyt fra maskinafdelingen #39-16 28/11:
Status kl. 22.00: M25 nymalet og klar til julekørslen. Der mangler blot julegran med lys på fronten! |
Efter en
hyggelig julefrokost i fredags var der jo rigeligt at snakke om, men det var der næsten
ikke tid til for M25 skulle jo have den sidste finish før julekørslen starter
på lørdag… Første opgave for M25-holdet var blandt andet at få styring af lys til
at fungere korrekt. Det har været lidt skævt tidligere. Det snavsede motorhus
skulle også afvaskes og fremstod bagefter som næsten nymalet, mens vandet blev kulsort.
Dækpladen foran køleren skulle monteres. M25 skulle osse litreres igen. Og der skulle males! Så på et tidspunkt havde
vi 4-5 aktive malere i gang, så lokomotivet kan stråle om kap med julelysene,
når det kører ud af værkstedet. Lars og Peter syslede først med drejeskiven; en
uafsluttet opgave fra i lørdags. De forsøgte at få de løsnede midterbolte ud –
dog uden held; så fik den lille stoppemaskine "hopperen" sin cylinder tilbage i repareret tilstand og bagefter stod den på
oprydning ved den store drejebænk. Desuden blev skorstensskabelonen til No3 færdiggjort.
Carsten fik bl.a. udskiftet fremføringsslangen til svejseapparatet. Vi var 8
mand på denne frostkolde aften – mon der kommer sne til juletogene i år?
Lys i lampen! lige om lidt |
5 mand maler liige det sidste! |
Præcisionsudmåling af litrering |
- og så er både byggeplade og nummer på plads igen |
Den frostklare drejeskive |
Skabelon til No3 skorsten færdig |
Oprydning af værktøj til og ved den store drejebænk |
Etiketter:
drejeskiven,
Juletog,
M25,
No3,
Værkstedet
lørdag den 26. november 2016
Nyt fra Bafd 26-11-2016
At vi fredag har deltaget i julefrokosten for HVB's aktive medlemmer plejer ikke at være en hindring for arbejde på banen lørdag. Det var det heller ikke denne lørdag. Tre mand samledes op ad formiddagen på Hedehusgården.
Efter at have konstateret at vi ikke behøvede at supplere beholdningen af bremsesand fra fjernlageret på Brandhøj, rensede vi drejeskivegraven for gamle blade. Vi tog også hånd om en del blade fra sporene foran den store remise. En bivirkning af at have smukke løvtræer tæt ved sporene på Hedehusgård station.
Af flere omgange i løbet af dagen prøvede vi at afmontere låsemøtrikkerne på drejeskivens midtertap. Enkelte lokomotiver har nemlig vist sig, under særlige forhold, at kunne strejfe toppen af boltene og møtrikkerne. Efter en del asen og masen og iblødsætning af møtrikkerne i WD40 fik vi efter kraftig opvarmning endeligt låsemøtrikkerne af. Nu kan vi få reduceret højden på arrangementet.
Den utætte cylinder fra 'hopperen', som blev afmonteret sidste lørdag, var i løbet af ugen blevet repareret. Cylinderen blev sat på plads på maskinen, mens samtlige skifter på vognhalsbanegården og Hedehusgård station blev smurt og gjort klar til juletrafikken. Vi fik desuden fjernet de mange nedfaldne blade omkring kiosken, renset tagrender og gjort området omkring kiosken klar til juletrafikken.
Som led i bestræbelserne på at få gjort snedkerværkstedet operationelt igen, indledte vi første etape af en oprydning. Vi flyttede bl.a. fire arkivskabe til kontoret, hvor vi også fik justeret lidt på bord- og lampeplacering.
Alt i alt en produktiv dag. Desuden virker lidt arbejde som en god måde at overkomme den mæt- og mathed, der kan følge en god julefrokost!
Efter at have konstateret at vi ikke behøvede at supplere beholdningen af bremsesand fra fjernlageret på Brandhøj, rensede vi drejeskivegraven for gamle blade. Vi tog også hånd om en del blade fra sporene foran den store remise. En bivirkning af at have smukke løvtræer tæt ved sporene på Hedehusgård station.
![]() |
Steffen tømmer drejeskivegraven for nedfaldne blade. En vigtig forberedelse inden juletrafikken. |
Af flere omgange i løbet af dagen prøvede vi at afmontere låsemøtrikkerne på drejeskivens midtertap. Enkelte lokomotiver har nemlig vist sig, under særlige forhold, at kunne strejfe toppen af boltene og møtrikkerne. Efter en del asen og masen og iblødsætning af møtrikkerne i WD40 fik vi efter kraftig opvarmning endeligt låsemøtrikkerne af. Nu kan vi få reduceret højden på arrangementet.
![]() |
En låsemøtrik varmes op med blæselampe, inden den skrues af med fastnøgle og rør. |
![]() |
Trods varmen skulle der to mand til at skrue møtrikkerne af. De tomme øldåser har vi ikke selv tømt. De er indsamlet på stationsarealet og panten ender i klubkassen. |
Den utætte cylinder fra 'hopperen', som blev afmonteret sidste lørdag, var i løbet af ugen blevet repareret. Cylinderen blev sat på plads på maskinen, mens samtlige skifter på vognhalsbanegården og Hedehusgård station blev smurt og gjort klar til juletrafikken. Vi fik desuden fjernet de mange nedfaldne blade omkring kiosken, renset tagrender og gjort området omkring kiosken klar til juletrafikken.
![]() |
Lars er næsten klar til ønske god jul til vores passagerer. |
![]() |
Overkørslen renses. Det er ikke småting, der samler sig i sporrillen. |
Alt i alt en produktiv dag. Desuden virker lidt arbejde som en god måde at overkomme den mæt- og mathed, der kan følge en god julefrokost!
Nyt fra Onsdagsholdet - M25 prøvekøres
Der oprangeres. |
Onsdag den 23. november var så dagen, hvor M25 endelig
skulle bevise sit værd.
Efter lidt startvanskeligheder med M25, skulle M24 rangeres
frem, men den ville heller ikke starte!
Efter en del mingeleren kunne vi konstatere, at de nye
gløderør ikke passede i motoren; de var simpelthen for lange, så de
kortsluttede til stel, når de blev skruet i bund.
Efter vi så skiftede tilbage til den gamle type (der
tilsyneladende brænder af for et godt ord) virkede det hele igen, og M24 blev
så spændt efter M25 som belastning.
Prøvekørslen fungerede fint uden problemer; M25 trækker som
den skal og futter lystigt op og ned ad bakkerne uden at ænse belastningen på
krogen.
Så alt i alt kunne vi konstatere, at det sidste års arbejde
med at renovere motoren til fulde var besværet værd.
Nu mangler bare lidt maling og lidt skilte, så er den klar
til Julekørslen i december.
Mange hilsner
Hans-H
Resultatet vurderes af kyndige. |
torsdag den 24. november 2016
Torsdagsbilledet #87
Den 7. marts 2004 var IBK på udflugt til Fætter Fly, alias "den gale gartner" og se hans og Gillelejegruppens fantastiske samling af fly og køretøjer. Jeg tænkte på den efter lørdages Politiken havde bragt en artikel på flere sider derfra. Det er jo også en flok dedikerede mennesker, der bruger meget af deres fritid på at få god gammel mekanik til at fungere igen :-)
http://www.gillelejegruppen.dk/
http://politiken.dk/gammel-krigsmekanik-faar-det-til-at-krible-i-gillelejegruppens-fingre/
Gammel krigsmekanik får det til at krible i Gillelejegruppens fingre
I en nedlagt gartnerihal uden for Gilleleje bor en stor del af de rekvisitter, som har optrådt i danske Anden Verdenskrigs-film – blandt andet bæltekøretøjer, motorcykler, våben, radioer, uniformer og et komplet feltlazaret. Bag samlingen står Gillelejegruppen – 13 mænd med håndværkerhænder og en helt særlig interesse for at bevare historien – som siden 1990’erne har istandsat materiel fra Anden Verdenskrig til glæde for filmrekvisitører, museer og det danske forsvar. Det hele begyndte med et tilfældigt småskænderi i en boghandel
Etiketter:
IBK-arrangementer,
Torsdagsbilledet
mandag den 21. november 2016
Nyt fra maskinafdelingen #38-16 21/11:
Dækplade til kontrolleren får sidste lag maling og finish |
Sidste mandags
”Nyt fra Mafd” udgik, da Redacteuren var bortrejst og substitutten arbejdsramt.
Men der blev både monteret skorsten på No3 og forvarmerens til- og afgang på
M25 blev placeret på en bedre måde, således at det opvarmede vand ikke længere passerede
køleren. Det havde nemlig den uheldige
virkning at køleren og ikke motoren blev forvarmet… Peter drejede denne aften skabeloner af træ,
der skal bruges til at bestemme hvor spilddamprørene skal placeres i den nyligt
genmonterede skorsten på No3. Opgaven med T1fortsat. Førerhuset på M25 var fint
afslebet og fik denne aften et lag maling; hvilket også luger og motorhus fik.
Der blev også opsmurt og klargjort yderligere, herunder monteret hjemmeloddet
julebelysning. Vi havde også besøg af en fotograf, der vil forsøge at bruge os
i et lille projekt. Han fik en rundvisning og synes godt om hvad han så J Vi var 7 mand i fuldt sving
denne aften.
Carsten udsættes for beskydning af to fotografer... |
Forvarmerens nye og bedre placering. |
M25 Førerhus og låger under bemaling |
Kølerproppen får også en omgang grå! |
Aftrækket har hældt sod ud over motorhuset og julebelysningen monteres |
Her beundres de smukke julelys. Nu mangler blot lidt julegran. |
No3 med skorsten igen |
Målfast træplade-skabelon til skorstenen under fremstilling |
fredag den 18. november 2016
Nyt fra Bafd 18-11-2016
Dagens primære arbejdsopgave var færdigballastering og understopning af skiftet langs værkstedsremisen. Frosten havde i ugens løb sluppet sit iskolde greb om gruset i ballastvognene og vi fik hurtigt tømt gruset ud i sporet. Mens et hold arbejdede med at fastgøre sporstopperen for enden af sporet, gik et andet hold i gang med understopningen. Vi brugte vores sporskiftestoppemaskine ( i daglig tale 'hopperen'), idet vores normale østtyske stoppemaskine ikke egner sig til understopning af skifter. Stopningen forløb udmærket trods en mindre utæthed i en hydraulikcylinder.
Enkelte sveller måtte håndstoppes med trykluftspade, fordi skinnerne ikke levner plads til selv 'hopperens' stopspader. Herefter justerede vi ballasten og fejede sveller. Mens vi havde 'hopperen' monteret på gravemaskinen, fik vi stoppet endnu et skifte på Hedehusgård. Et skifte vi tidligere kun havde understoppet nødtørftigt.
Det var en arbejdsdag, hvor vi havde svært ved at slippe arbejdet. For at give ranger- og lokpersonalet så gode arbejdsvilkår som muligt mellem værkstedsbygningen og sporskiftet, udjævnede vi alle niveauforskelle i terrænet. Det bør nu være muligt at færdes uden fare for at snuble under rangering, kul- og vandtagning.
Efter at være kørt i hus med materiellet afmonterede et motiveret arbejdshold den utætte cylinder på 'hopperen' og den er nu klar til reparation i værkstedet.
Stor aktivitet med efterarbejde i skiftet efter stopningen. |
Der bores huller i det nyskårne træstykke til stopbommen. Arbejdsstillingerne er ikke altid de bedste, når vi arbejder ude i marken. |
Vi nåede også at understoppe et andet sporskifte på Hedehusgård st. som vi tidligere blot havde håndstoppet. |
Mørket falder på mens Kenneth, Carsten og Jørgen lægger sidste hånd på udjævningen. |
torsdag den 17. november 2016
Torsdagsfilmen - M 25 prøvekøres
Onsdag blev M 25 prøvekørt med M 24 som belastning. Frichs-motoren blev forvarmet i to timer og startede udmærket. M 25 stod derefter i en halv time i tomgang for mindre reguleringer.
Testkørslen gik fint og M 25 trak uden besvær M 24 op ad rampen. Synet af de to roebanemaskiner er et flot syn. Lars var på pletten og forevigede begivenheden på film.
Nu ligger der et arbejde med færdigsamling af M 25 og diverse malingsopgaver. Onsdagsholdet var glade for den vellykkede test og det giver dem formentlig blod på tanden til den sidste etape af arbejdet.
Nu ligger der et arbejde med færdigsamling af M 25 og diverse malingsopgaver. Onsdagsholdet var glade for den vellykkede test og det giver dem formentlig blod på tanden til den sidste etape af arbejdet.
mandag den 14. november 2016
Nyt fra Bafd 12-11-2016
Sporskifte renoveringen ved kulgården fortsatte lørdag. Trækbukken blev skruet fast på azobesvellerne med svelleskruer, så den kan holde til belastningen, når sporskiftet omlægges. Inden renoveringen medførte en omlægning, at trækbukken ramte yderbeklædningen af værkstedet, så alle indendørs kunne høre at sporskiftet blev betjent. Nu er den blevet rykket lidt væk fra væggen og det var derfor nødvendigt at afkorte trækstangen samtidigt.
Der blev også monteret et par stag til at holde tungepartiet på plads, men det lykkedes ikke at fortsætte ballasteringen af sporskiftet, da vores ballastvogne med grus var frosset. Vi kastede os derfor over et andet projekt, nemlig at etablere en kort stump 600mm spor i vognhallen, således at vi kan få rykket rundt på de sidste enheder i hallen. Sporarbejdet blev afsluttet, så nu venter kun selve flytteopgaven.
Claus har leveret dagens billeder.
Steffen
Der blev også monteret et par stag til at holde tungepartiet på plads, men det lykkedes ikke at fortsætte ballasteringen af sporskiftet, da vores ballastvogne med grus var frosset. Vi kastede os derfor over et andet projekt, nemlig at etablere en kort stump 600mm spor i vognhallen, således at vi kan få rykket rundt på de sidste enheder i hallen. Sporarbejdet blev afsluttet, så nu venter kun selve flytteopgaven.
Claus har leveret dagens billeder.
Steffen
![]() |
Ballastvogne læsset i ugens løb, men desværre bundfrosset
i en sådan grad at ballasten ikke kan komme ud.
|
![]() |
Trækbukken er monteret og der bores for montage af stag ved tungeroden. |
![]() |
I den sydlige ende af udtrækket fandt vi skinner frem til 600 mm sporet i hallen. |
![]() |
En del af det eksisterende bræddedæk tages op for at skaffe plads til 600 mm sporet. |
![]() |
Strøerne kortes af hvorefter skinnen kan spigres på plads. |
torsdag den 10. november 2016
Torsdagsbilledet #85
IBK på tur: Claus W, Mikkel, Carsten, tandlæge Hammer, Henning, Bo, Berild, Bjarne, Leif, Claus N, Anders&Anders, Jan, Per, Martin, Jesper, Søren, Steffen, Mogens og Martins far. |
22:00 update: Carsten har været flink og korrigeret min manglende viden:
Hej Leif
Roedieselen hos Bo er ikke M 4 men MS 4 og den er ikke den
samme som M 24, M 24 har kun været i Nakskov hvor den hed 24.
Det er E 4 fra Saxkøbing der kom til Nakskov og der blev til
25.
MS 4 kørte oprindeligt ved Stokkemarke Saftstation, i 1960
kom den til Maribo og fik her betegnelsen MS 4, i 1963 overflyttedes den til
Saxkøbing hvor den kom til at hedde E 1, i 1966 kom den til Gørlev hvor den
udrangeredes først i 70érne.
Mvh Carsten
Bo Dyja fyrer op, mens Mikkel, Steffen og Anders ser på. Tandlæge Hammer, der har optaget roebanefilmen står foran M4 fra Saxkøbing, der senere kom til at hedde M24 i Nakskov. |
Etiketter:
Da7,
IBK-arrangementer,
M24,
Torsdagsbilledet
mandag den 7. november 2016
Nyt fra maskinafdelingen #37-16 07/11:
Fabrikspladen skal afmonteres, så motorhuset kan få en omgang velfortjent maling |
M25 var
endnu en aften omsværmet, men deadline nærmer sig også hastigt! Lokomotivet
skulle jo gerne være køreklar til lørdag den 3. december, hvor årets første
juletog afgår. Lige nu ser det OK ud, men der mangler stadig et par detaljer. Denne
aften skulle den nye forvarmer testes. Det er en pumpe på 1200 Watt som
cirkulerer kølevandet og derved varmer motorblokken op. Det var en kold aften,
så værkstedet var kun 6-7 grader varmt ved aftenens begyndelse. Ved aftenens
slutning var temperaturen dog ikke kommet højere op end 25 grader og en
prøvestart blev foretaget uden held. Det bliver en sag for onsdagsholdet… Men
pumpen blev færdigmonteret, vi fik malet et par låger og fuget mellem motorhus
og førerhus, samt en masse andre detaljer. Niels har taget opgaven med at
klargøre snedkerværkstedet til næste opgave efter M25; det bliver
færdiggørelsen af melisvogn 62. Der skal udføres en hel del træarbejde og så er
værkstedsfaciliteterne jo vigtige. Jeg fik ikke fat i alt hvad der hændte denne
aften – så optaget kan man blive af opgaven, men vi var 8 mand på værkstederne
denne første aften med under 0 grader udendørs.
Tæpper under numserne, så drengen kan holde en velfortjent pause :-) |
Den nye motorforvarmerpumpe |
Prøvestarten af M25 lykkedes ikke trods udluftet motor... |
Abonner på:
Opslag (Atom)