Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

søndag den 26. februar 2023

Nyt fra Bafd 25-02-2023

I løbet af morgenen var der faldet et tyndt lag sne, men et pænt antal medlemmer var forsamlet på Hedehusgården til aktivmøde i bygnings- og baneafdelingen. Møderne afholdtes i forlængelse af hinanden fra 10 til 12, hvorefter arbejdsdagen begyndte for alvor. Heldigvis var der ingen frost i jorden, så det planlagte arbejde kunne udføres.

Vi nyder godt af vores mekanisering af arbejdet i sporet. I baggrunden justerer Claus B skråning, Lars stopper spor med stoppemaskinen. Steffen og Benjamin i forgrunden med skovl og waterpas.

Efter møderne skulle flere mindre opgaver løses forskellige steder på Hedehusgården, men efterhånden samledes arbejdsholdene sig om de større opgaver på dagen. Kenneth, Benjamin og Niels kastede sig over ombygningen af indgangspartiet til museumshallen, hvor de bl.a. fik styr på elforsyningen. Claus B og N, Lars og Steffen tog fat på justering og understopning af spor 20 og transversal inklusiv de to skifter, mens Rasmus og Steen fik justeret vinklen på en vogn, der havde fået slagside i sidste uges stormvejr. 

Efterhånden som opgaverne blev løst, sluttede ledige hænder sig til sporarbejdet. så mandskabet til sidst blev dejligt talrigt.

Claus B indvinder grus fra en tidligere overkørsel, mens Steffen sætter donkrafte i sporet.

Rasmus og Steen er begyndt at få arbejdsvognen ned på alle 8 hjul igen.

Justering og understopning i spor 20. Lars kører stoppemaskine, Steffen og Benjamin løfter spor og Claus N monterer tværbrædt for enden af skiftetømmeret.

Da vi havde startet dagen med frokost holdt vi bare en enkelt 'puster' først på eftermiddagen efter den maskinelle understopning var klaret. Så kunne Steen køre stoppemaskinen på plads og adskille det andet excentrikleje med henblik på udskiftning. Vi andre hentede kompressoren frem til understopning af de to sporskifter i transversalen mellem spor 21 og 20. Stoppemaskinen kan ikke stoppe sporskifter og det må derfor klares med trykluft og håndkraft.

I løbet af dagen gjorde en af flyvevåbnets EH-101 helikoptere en rundflyvning over sporviften. Måske skulle de lige se, hvad der foregik i dag? Understopningen af skifterne gik relativt hurtigt og vi fik pakket trykluftudstyret sammen i en fart. Steffen og Rasmus kørte til Brandhøj med kompressoren, så der nu er bedre plads i museumshallen. De tilbageblevne rangerede og fik påbegyndt efterballastering og fejning af sporene. Herefter samlede vi værktøj sammen og kørte på plads.

Stoppemaskinens arbejde er slut for i dag. Helikopteren ses i luften mellem arbejdsvogn og M 12.

Det blev lige til en ekstra overflyvning. Smalsporsinteresseret besætning?

Claus N trykluftstopper skiftet, mens Claus B, Lars, Steffen og Benjamin skovler. Sikkerhedsbeklædningen vinder frem - selv på veteranbanen...

Claus B sørger for fremdrift til bundtømmetipvognen, mens Steffen doserer fra den anden side.

Mens vi lukkede museumshallen af, kunne Steffen lige nå at slå et par spigr i en glidestol til et af de britiske sporskifter foran hallen. Næste lørdag er det planen at arbejde med sætning af ny perronforkant på Stenager Trinbræt.

Steffen når sidste indsats inden arbejdsdagen slutter.


mandag den 20. februar 2023

Nyt fra maskinafdelingen #08-23 20/02:

Statusfoto sidst på aftenen, hvor både C3 og C4 er grønne udenpå og bænkene snart er på plads

 Aftenens projektgennemgang foregik under indtagelse af lækre fastelavnsboller, som Klavs havde medbragt. Status på C3/C4 er god. C3 er bortset fra lidt småsager klar til afprøvning. C4 er godt på vej. Sider er monteret, bogier forventes snart klar. D8 har fået sit førerhus på, M30 er snart serviceret. 

Og så kunne vi ellers bare gå ud og fortsætte det gode arbejde… Så Brian m.fl. fik hentet alle sædebrædderne over fra snedkerværkstedet, så 2 x Jan og Bjarne m.fl. kunne få monteret de vandrette brædder, mens John og Klavs tapede og malede siderne udvendigt på C4. Jeg fik malet undersiden af den ene C4-bogie, der snart skal have hjul monteret. Den anden er næsten klar og fik lidt reparationslapninger og nymalede aksler. 

De gamle hjulsæt til M9 kom ind og så skulle kædehjul mv. afmonteres. Det krævede både knofedt og flere slag med den store hammer – men af kom de! Samtidig stod Fritz ved drejebænken og skrubdrejede den første af de nye nav for kædehjulene dertil. Dog havde Carsten og Fritz først en tung opgave med at få den store fireklo afmonteret og kørt til opbevaring for nu. Gert fortsatte med eftersyn af M30, herunder tilspænding af parkeringsbremsen og tjek af lys mv. Vi havde da også hyggeligt besøg af John P., så vi var 14 mand på Gården denne aften. /Leif

Nymalet bogie-underside. Oversiden fik i lørdags

Bænkbrædderne lægges løst ud før de skrues fast

På C4 monteres bænkbrædder, påsættes malertape og rulles farve på, mens M30 serviceres og der bankes på M9 hjulsæt. Travl dag i værkstedet. 



Kædehjulene på de gamle hjulsæt fra M9 skal af!

Den store hammer er i brug!




M30s parkeringsbremse justeres

Nav for kædehjul til M9 skrubdrejes


søndag den 19. februar 2023

Nyt fra Bafd 18-02-2023

På trods af et par afbud var der mødt et stort hold frem til dagens aktiviteter i Baneafdelingen. Vi delte os derfor i to hold, så der kunne arbejdes med forskellige opgaver på banen.

Det ene hold bestående af Claus B og Brdr. Hein kørte på Brandhøj for at læsse ballast til sporjusteringen foran vognhallen. Peter blev sat af på Stenager trb., hvor han skar perronstøvler ned, så de passer til den kommende perron. Samme sted blev den oprindelige svelleperron fjernet i ugens løb, og der er nu klar til sætning af en ny perron med forøget længde.

Stormen Otto passerede landet natten til lørdag og havde revet en port op på vognhallen på Hedehusgård. Et par facadeplader var flået af denne, så Steen og Rasmus tog sig af reparationen. Lars og jeg arbejdede med understopning af sporskifte 115, og det lykkedes at få det færdiggjort i løbet af dagen.

Søren og Claus B. fik hentet endnu et læs ballast, og med dette tog kom også det flotte førerhus til D8. Ved hjælp af en talje fik vi løftet det over på underdelen i løbet af eftermiddagen, og nu begynder man rigtig at kunne se resultatet af mange års arbejde primært udført af Søren.

Benjamin kiggede også forbi og fik monteret en tidsskriftshylde i Damp Af samt en ny tavle med afgangstider ved kiosken.

Næste lørdag afholdes afdelingsmøder i Bafd og Bygningsgruppen, hvorefter vi formentlig tager til Stenager og begynder på perronmontagen. 

Steffen

Stormen havde flået et par plader af den ene port


Der læsses ballast bag hallen på Brh st. (SH)

Steen og Lars er ved at montere de sidste par laskebolte i spsk 115.

En sjælden oprangering af et ballasttog. Førerhuset til D8 er hentet
op fra hallen på Brandhøj st.


Søren gør klar til løft
Stenager trb. er ryddet og der er klar til sætning af den nye perron (PH)


D8 skubbes ind under førerhuset


E28 skubber D8 ind i værkstedet (SH)
Sporskifte 115 justeres af Lars på stoppemaskinen.




mandag den 13. februar 2023

Nyt fra maskinafdelingen #07-23 13/02:

Med lidt forsigtighed og præcision komme lejekasse på plads i akselportene.

 På trods af vinterferien var der fint fremmøde med 12 mand på værkstederne; et hold gik løs på gravemaskinens affjedringssystemer, der skulle efterstrammes. Det foregik ude i vognhallen. Fritz fortsatte arbejdet med akslen til M9 og skulle bl.a. tage et par kritiske mål på de hjul, der skal monteres på akslen. Den ene af bogierne til C3 fik monteret begge hjulsæt. Der skal koordineres en del, når akselkasserne skal passe ned i portene. Bagefter bliver lejekasse og fjedre trykket sammen, så stangen der holder begge lejekasser kan skrues  på. Efterfølgende fik bogien en omgang lappegrunding – såvel som den anden fik en ekstra gang sort. Der blev også slebet på spartlingerne af skruehuller på C4´s sideplader, så de snart kan få en omgang grøn. Brian og jeg trak en dejlig masse søm ud af den gamle spånplade fra omklædningen, som Niels og Alexander bagefter genbrugte til inddækning rundt den nye dør. Der blev også tid til en god kop kaffe til alle de kager, som Kjeld og jeg  havde medbragt. En fin aften på Gården /Leif


Næste hjulsæt kommer trillende...

Samme operation; andet hjulsæt

Lejekasse og fjeder trykkes sammen og lejekassestangen monteres

Færdigt arbejde. Det er tid til en pause!

Akslerne fik lige en grundigere grunding...

Den nye dør fra Damp á bliver fornemt inddækket.


lørdag den 11. februar 2023

Nyt fra Bafd. 11-02-2023

Dagens arbejdshold i baneafdelingen havde fint vejr uden frost og det passede fint til opgaverne, der indeholdt ballastfordeling, ilægning af sveller og arbejde med sporskiftet i omløbet spor 20/21. Mandskabet var lettere reduceret på grund af skiferie og familiefødselsdage. Niels havde startet dagen med arbejde omkring vindfanget, men stødte til sporholdet senere, Steen kastede sig over stoppemaskinen, mens Steffen, Lars og Claus N fra starten helligede sig sporet.

Dagens hovedopgave: Sydlige skifte i omløbet spor 20/21. 

I løbet af dagen fik vi udlagt ballast i den nordlige ende af spor 21, indsamlet løse skinner og skinnestumper langs spor 21, 2 og 3 samt endeligt samlet omløbet i spor 20/21. Ved fælles hjælp fik vi justeret svelleafstand og sporvidde i skiftet og med tilskæring/slibning tilpasset lasker til samtlige samlinger med de eksisterende spor. Et enkelt laskehul blev boret op, og herefter kunne samtlige laskebolte relativt problemfrit spændes. Hermed er der skabt mulighed for omløb. Sporet skal naturligvis ballasteres og justeres, inden det kan tages i brug. I forbindelsen med spor 20's sydende trak vi 4 gamle sveller ud og erstattede dem med 5 nye. Sporet blev spigret og lasker fundet frem og tilpasset. Vi mangler et par laskehuller i skinnerne, men ellers er alt klar til at forbinde den sydlige ende af spor 20. 

Mens Lars løfter overtallige skinner op på Storebæltsvognen, er Niels og Steffen i gang med sporskiftet.

Spormålene er på plads. Lars og Niels bakser med spigr, mens Steffen tilpasser en laske.

Det blev til en del rangering i løbet af dagen og vi nåede bl.a. helt til km 92,4 - HVBs højst nummererede kilometersten.

Med et tiltagende mørke begyndte vi så småt at pakke sammen, og vi kom i hus, inden det blev rigtigt mørkt. Heldigvis kan vi efterhånden nyde godt af mere dagslys, der jo er en væsentlig forudsætning for vores udendørs arbejde.

M 12 henter banevognen, så den kan sættes på plads i museumshallen.

Efter endt arbejde var det tid til at tømme arbejdsholdets skabe for snavset arbejdstøj, der om en uge vil være skinnende rent og nystrøget takket være altid vaskeaktivistiske Lars. Vi regner med at afslutte sporarbejderne ved omløbet og foretage den mest grundlæggende justering. Stoppemaskinen er i hvert fald klar.

Da vi har vaskemaskine på Hedehusgården, får vores arbejdstøj næppe en tur i Lützows Lyn-Vaskeris fine varevogn. Måske en anden dag?

Husk aktivmødet i Baneafdelingen: Lørdag d. 25. februar kl. 11.00 i Damp Af. Samme dag afholdes også aktivmøde i bygningsgruppen, men det foregår kl. 10.00.

Steffen og Claus




mandag den 6. februar 2023

Nyt fra maskinafdelingen #06-23 06/02:

Et slags statusbillede på C3 og C4. Det går den rette vej!

 Vi kom lidt senere på værkstederne, da et godt projektstatusmøde trak lidt ud.

Der er ellers mange gode opgaver: På C3 fik Jan og Bjarne fastgjort trinbrædder og de tilhørende mellemstykker. Bagefter blev bænkeholdere og håndlisterne til C4 fintilpasset, så jeg kunne give dem alle en sidste omgang sort maling. Resten af malingen brugte jeg på en bogieramme, så den kan blive monteret færdig. Fritz fik drejet de små hjul der skal monteres på rammen som en del af affjedringen. Carsten og John fik efterstrammet lejekasserne på de store hjul og gjort klar til samlingen af en bogie. Jeg havde åbenbart hovedet for dybt i den sorte maling til at se, hvad Gert, Niels, Lars O., Klavs, Kenneth og de øvrige fik syslet med – men fik da talt 11 fremmødte denne aften /Leif


Om fintilpasning af håndlister på C4

Trinbrædder fastgøres på C3

Lejekasserne efterspændes

Flammeskåret materiale til M9s aksel

Prøvemonteret leje på M9s aksel

Opstilling med lille messingbøsning testes

Nyt fra Bafd 04-02-2023

 

”Se Bambi…. Vandet er stift”…. Sådan lyder det jo i Disney’s juleshow, og sådan startede dagen også for BAFD. En solide gang nattefrost gjorde at alt jordarbejde var umuligt, da dagens arbejdshold mødte ind fra morgenstunden. 

Kenneth og Peter kiggede i første omgang på de nødvendige tilpasninger i forbindelse med vores omløbsspor foran vognhallen. Steen ankom med vibrator-akslen fra stoppemaskinen, der har fået nye lejer og gik i gang med at få den monteret, så vi snart kan komme til at stoppe sporet under. Steffen holdt indledningsvis byggemøde med Niels omkring vindfanget i vognhallen der nedtages og andre projekter. 

Lars og Aleksander gik i gang med at indsamle gamle sveller rundt omkring på gården med M12 og gravemaskinen læsset på transportvognen. Senere stødte Søren til og på trods af frosten, så lykkedes det at få gravet lidt materialer væk med håndkraft og få tilføjet de manglende sveller ved det sidste sporskifte i omløbssporet. Efterfølgende kunne vi så småt få bakset diverse skinner på plads og skåret til og begynde at finde de rigtige lasker frem til montage. I øvrigt i et fantastisk vejr vi alle nød i stor stil.

Qua skinnerne er af forskellige oprindelse, så var det absolut ikke alle laskehuller der passede indledningsvis, men ved hjælp af et hulbor og en alternativ form for tilspænding (se billede) så kom vi i mål med alle hullerne og sporet er nu samlet. Når det bliver lidt lunere, så skal hele sporet rettes op og understoppes og sidst men ikke mindst, så skal diverse huller og ”opkradsninger” i terrænet fra både gravemaskinen og tømrerens Manitou udjævnes, så hele området kan fremstå flot og ryddeligt til sæson start i maj, hvor græsset igen skal slås.

 

Kenneth (og Steffen)

Et aktivt hold. Lars og Steen borer laskehuller i forgrunden, mens Peter skære skinner og Steffen
tilpasser lasker. (SH)

Vandret hulboring til lasker har altid været et besværligt arbejde. Selvom vi har
gjort det mange gange er det først for nyligt at vi har fundet på at tage et brækjern
til hjælp for at lave tilspænding (KHA) 

Der arbejdes med tilpasning og montage af lasker mellem de meget forskellige skinneprofiler. (KHA)

Kaffe og snøfler er altid godt ud på eftermiddagen 😋 (KHA)



Med forskellige størrelser skinner skal der slibes noget
af laskerne for at få det hele til passe sammen. (KHA)

Steen fik samlet stoppemaskinen igen (KHA)