Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 18. juni 2022

Nyt fra Bafd. 18-06-2022.

Endnu en solbeskinnet dag på banen blev udnyttet til det yderste af en lille skare. Der var mandefald, idet nogen var på weekendtur og andre havde væsentlige huslige projekter der skulle være klar inden håndværkerne rykker ind. Steen, Claus B og Kenneth blev derfor enige om at kræfterne skulle koncentreres om at blive ”mere færdige” med den nye perron.

Indkørsel til Hedehusgård. Det ser efterhånden pænt ud. Bare vent til vi er helt færdige!

Et lille fredagshold havde i bedste TV-køkken stil forberedt det meste, og da vi kom ud med banetoget kunne vi konstatere at grøften langs sporskiftet var blevet fin og flot og der lå sørme også 2 master klar til at blive sat op ved det fine banehegn. Banehegnet fik i øvrigt besøg af Hans, der gik i gang med at male bagsiden af hegnet, stående på en stige fra den modsatte side af det gamle fundament. Det skred godt fremad, men gæster på hjemmefronten afbrød arbejdet og så må hegnet blive malet færdigt en anden dag.

Hans svinger penslen. Snart er stakittet en fryd for øjet i sin klassiske stil. Foto: Steen Larsen.

Vi gik i gang med at grave det første hul ud til masterne og inden længe begyndte spaden at blive meget kort og det var ikke sådan lige at få jorden op af hullet. Kenneth huskede, at han vist nok et eller andet sted havde set en gammel kloakrenser og ganske rigtigt, sådan en har vi da også hos HVB! Bevæbnet med denne og en drænspade, så gik det faktisk OK med at få gravet hullet dybt nok. Som det ses af billederne, så er det ikke så svært at sætte master op når man har en minigraver og en god fører og med Klavs som kontrollant med vaterpasset. Det gik som en leg, men da masten kom ned i hullet var det  tydeligt at den godt kunne være en del kortere. Op igen, og et snit med motorsaven (der virkelig ikke kunne skære i det hårde træ) senere og 1.5 m kortere, så så det straks meget bedre ud. Den sidste højdejustering foretages, når alle master står der.

En stolpe er sat. Klavs holder i water, mens Claus B er klar med grusfyld til fixering. Foto: Kenneth H Andersen.

Ovenpå udfordringerne med den første mast var det tid til frokost, der blev nydt i skyggen på vores bænke. Solen brændte godt og kasketten måtte skiftes ud med en bøllehat, så ørerne også overlevede (det gjorde nakken ikke, men det er en helt anden historie. Av!) Efter frokost gik vi i gang med mast nr. 2.  Nu havde vi jo ligesom taget på den, og det tog ikke lang tid, før den fandt sin rette plads i sit hul. Vi var derefter klar til den sidste mast, men den kunne vi ikke lige finde og det undrede os, for alle vidste at vi havde 3 liggende.  En opringning til fredagsholdet afslørede, at den sidste mast var knækket under læsning på grund af råd, så derfor manglede den. Det var jo så meget godt, at vi ikke fik sat den op! Holdet blev op ad dagen suppleret med Lars, der efter natarbejde naturligt mødte lidt senere ind.

Masten er forsigtigt på vej ned i hullet. Går det for stærkt, skraber man for meget fyld i hullet. Klavs og Kenneth hjælper med finjusteringen, mens Claus B i gravemaskinen tager sig af det tunge arbejde. Foto: Steen Larsen.

En ny mast skal fremskaffes og indtil videre har vi fundet en i Hårlev vi kan hente, men vi satser på at finde en lidt tættere på, så transporten er overkommelig.  Uden den sidste mast, kunne vi ikke lave perronen færdig, men gik i gang med at indvinde mere fyld ved at grave lidt af brinken ved spor 4. Selve spor 4 skal også have nye sveller inden længe og i kombination med dette, ja så kan vi få de sidste materialer vi mangler og blive helt færdige med perronen. Den mangler også lige en ”rampe”, tænkeligt et ekstra hegn og så bliver der sat bænke langs hegnet, så vores gæster har mulighed for at sidde og nyde en kop kaffe eller en is, mens de venter på at toget kommer til perron. Det bliver ægte nostalgisk banemiljø, når det bliver færdigt.

Der blev også lige tid til yderligere afretning af den gamle perrons bagkant mod spor 2. Foto: Steen Larsen.

Vi håber meget på at den sidste mast kommer til veje i løbet af ugen, så vi kan få lavet perronen helt færdig og derefter straks kaste os over de næste ting; opsætning af klassisk perronbelysning på masterne og træk af diverse kabler og ligeledes få fjernet ”byggebunken” af diverse skinner, forskallingsbrædder og hvad der nu ellers er til rest fra projektet. Vi har dog også ”bare lige” 10 km ukrudt der skal ”høstes” med vores slagleklipper i meget nær fremtid og en masse græs der skal klippes, så opgaver er der rigeligt af, og vi kan sagtens bruge nogen flere hænder i baneafdelingen. Du er meget velkommen til at kigge forbi og se hvad vi laver. Husk arbejdstøj og handsker! 

Ved siden af den nye perron sker der også noget. Her er status for byggeriet af det overdækkede område, som kommunen er ved at etablere i forbindelse med opgraderingen af Hedehusgården. Det bliver en fin ventesal!

Kenneth H. A.

torsdag den 16. juni 2022

Nattergaletur 16-06-2022

Torsdag d.16. juni kørte vi vores anden og sidste nattergaletur i denne sæson. Nattergalen indstiller snart sin sangaktivitet, og det var derfor sidste chance for at høre denne. 28 gæster havde købt billet via nettet, og omkring kl. 21.30 afgik toget fra Hedehusgård st. efter en kort introduktion til aftenens arrangement. 

Gennem den flotte solrige og vindstille aften kørte vi til Brandhøj st, hvor motoren på M25 blev slukket. Ombord på toget var to ornitologer, Solveig og Søren Peter, der med stor viden guidede deltagerne igennem aftenen. Første punkt var oplæsning af H.C.Andersen "Nattergalen", der til lejligheden blev akkompagneret af nattergale-sang i flere retninger. 

Et lille hold blev på Brandhøj sammen med Solveig, og fik en eksklusiv guidet tur til områdets mange fugle. Især Brandhøj er et yndet sted for fugle pga. meget krat, vand og rørskov.

Resten kørte med til Flintebjerg, hvorfra selskabet med Søren Peter i spidsen begav sig på en vandretur i det vestlige Hedeland. Vi kørte videre til Rubjerg, løb om og efter en times tid kom gæsterne tilbage til toget, vistnok efter en mindre omvej. Hedeland kan nemlig være svær at finde rundt i for den uøvede.

Mørket var ved at falde på, og efter et mindre ophold på Brandhøj sammen med en særdeles energisk nattergal returnerede vi til Hedehusgården lidt før midnat. Her kunne gæsterne let finde tilbage til deres biler, da den belysning, som kommunen er ved at installere, viste sig at være særdeles oplysende. Ikke få gæster udvekslede håndtryk med togpersonalet, og tilfredsheden med aftenens arrangement var stor. Bestemt noget der inspirerer til yderligere arrangementer af denne type.

Steffen

Klar til afgang fra Hedehusgård spor 1

Solveig læser op af "Nattergalen" på den nyslåede perron. Steen
havde nemlig været flittig med plæneklipperen i løbet af dagen.

I baggrunden kan man høre nattergalen, nærmest bestilt til lejligheden.



Gæsterne skulle have været en tur forbi Tokamak Templet, men vejene i Hedeland er snørklede, 
så det var kun togføreren der kunne nyde det sidste lys mod vest. De fandt dog vej tilbage til toget, 
også uden brug af den medbragte radio.




mandag den 13. juni 2022

Nyt fra maskinafdelingen #21-22 13/06:

Opsætning af støbeplader og forstærkningsbolte langs banehegnet. Bygning af "ventesalen" er godt i gang.

 

Der er nok at tage fat på, så vi sprang kaffen over og gik direkte i gang med de forskellige opgaver: Brian fik genmonteret sandkassen i M24, trykluften er klar, så nu skal brændstofpumpen have den sidste justering – så håber vi M24 snart er klar til at indgå i driften igen. Jeg gik i gang med at male endnu en omgang hvidt under taget på C3, mens Jan bearbejdede og tilpassede håndlister i massevis og skal nu fræse rillen til sidepladerne. John L. fik boret og undersænket de første 104 huller i den ene tagskinne dertil. Udenfor blev der også boret masser af huller, idet Niels, Kjeld, Klavs og Carsten opsatte næste del af støbeformen til hegnsmurens højdeforøgelse, så der kan støbes færdig på onsdag. Carsten gav derefter en hånd med inde ved den store drejebænk fra 1952, hvor Fritz og Lars adskilte pinoldokkens bremse. Den er slidt efter mange års arbejde og var ikke helt let at få delene ud af. Fritz drejede derefter en ny messingforing og Lars L. fik efterhånden bakset stemplet til bremsehåndtaget ud. Vi havde også kort visit af maskinchefen og i alt talte jeg 12 mand på Gården denne aften. /Leif

Sandkassen i M24 er snart på plads igen



Fintilpasning af håndlister til vognene

Drejebænkens pinoldok adskilles og delene ligger på bordet 

Tagkantslister; 104 undersænkede huller på vej...

Undersiden af taget på C3 næsten malet færdig

Prøvesamlet pufferarrangement. Carsten har knoklet for at finde - og med god hjælp fra vennerne i SHS fremskaffet fire evolutfjedre, så fjedringen er på plads

En af de nye bænke er placeret foran værkstedet og testes af sidst på aftenen...


lørdag den 11. juni 2022

Nyt fra Bafd 11-06-2022

 Lørdag fortsatte arbejde med at gøre det nye perronanlæg klar til brug. Vi startede med at grave fyld af langs med sporskiftet ved overkørslen, hvorefter det med tipvogne blev fragtet til nordenden af perronen og indbygget. Samtidig med dette foregik en mængde andre ting. Kabler blev ophængt på stationsstakittet, ugens påstøbning af støttemuren blev afforskallet, og græsset omkring vognhallen blev slået. Senere på dagen fik vi justeret den sidste del af spor 2 samt rettet perronen af, og med dette var den klar til indvielse om søndagen med det første plantog.

Steffen


Der graves af langs med sporskiftet og læsses i tipvogne

I ugens løb havde Niels m.fl. forhøjet kanten under den 
ene halvdel af stakittet

Hans er flittig som altid

Aflæsning af tipvogne. Grundet perronen skulle fyldet delvist 
graves ud af vognkassen.

Stoppemaskinen justerer den sidste del af spor 2



Afretning af perronen.


Så er vi næsten klar. Afspærring af de sidste huller er sat op.

Og set den anden vej. 4½ måneds arbejde er ved at være afsluttet.











fredag den 10. juni 2022

Særtog med Trafikstyrelsen

Fredag 10. juni havde vi besøg af ca. 60 medarbejdere fra Trafikstyrelsen. Som led i et fagligt arrangement besøgte forskellige dele af styrelsen et bredt udvalg af trafikformer. Mens en gruppe medarbejdere besøgte HVB, var andre medarbejdere fx på besøg i Københavns Lufthavn.

Omløb på Fem Ege. Alle fotos: Niels Brejnbjerg Buch.

Udover en tur med Da 7 til Fem Ege og retur fik repræsentanterne fra Trafikstyrelsen en kort orientering om HVB's historie, lidt om hvordan en jernbane drives af frivillige og den smalsporede industribanes fordele. 

Der bydes velkommen. Ombygningen af Hedehusgård Station fik også et par ord med på vejen.

Inden togturen måtte medarbejderne igennem 4 stop på Hedehusgård Station, hvor de bl.a. skulle prøve at slå spigr i og vurdere vægtforholdet mellem tre skifteoste. Vejret var perfekt og alt foregik efter planen, så Trafikstyrelsen var godt tilfredse, da de stod af toget og gik mod bussen.

Kenneth havde torsdag aften arrangeret en stump skinne og en enkelt svelle mellem birkene langs vognhallen. Så kunne man stå i skyggen og slå spigrene i.

Kenneth fortæller om E 28 og batteridriftens fordele.

Peter H gjorde hvad han kunne for som lokomotivfører at udstråle afslappet overskud, samtidigt med at han indviede publikum i dampens mysterier.


onsdag den 8. juni 2022

Onsdagsaftentog 8. juni 2022

 

Onsdagsaftentoget klar til afgang mens solens sidste stråler kan ses gennem træerne.

Tre gange i år har vi planlagt at køre ud i smukke Hedeland ved aftenstide for at give dem, der ikke har mulighed for at tage en tur ud en søndag – eller blot vil opleve stemningen, mens solen er på vej ned. Denne aften kørte første tog ud med folk, der medbragte picnic til turen – eller stod over en omgang og spiste nede i Lergraven. Her viste det sig, at der var kongeligt besøg, idet HKH Prinsesse Benedikte var på uofficielt besøg i Hedeland som forberedelse til sommerens store begivenhed; Spejdernes Lejr. Vi burde nok have koblet vores kongevogn på toget og inviteret på tur – men det må blive en anden god gang…

Af andre fornemme gæster på aftenens ture, var der besøg fra et hold, som overvejer mulighederne for at køre med toget ud til noget team building og vi havde også inviteret vore venner fra Hedehusene Fotoklub, der sammen med os arbejder på at lave et fotoevent. De har allerede taget et par gode fotografier, som vi har fået lov at bringe her på siden. 

Bruno tager en snak med Conni fra Hedehusene-fotoklub

Vi havde også et par, der lige var flyttet til Hedehusene og som gerne ville lære området bedre at kende. Jeg tror de var meget begejstrede for områdets muligheder og syntes det var hyggeligt, når de kunne høre toget fløjten hjemme i haven. Herudover havde vi gæster så langt væk fra som Singapore. De havde set os på visitdanmark/fjordlandet. De nød turen og det kølige klima – hjemme havde de 32 grader nærmest døgnet rundt. På vejen hjem på sidste afgang fra Rubjerg, hvor de var med, lavede vi et stop på Brandhøj for at høre nattergale. De var der, sang lystigt og dermed gav de og vi vore gæster fra Singapore en særlig oplevelse i H. C. Andersens land. Ham er de jo meget bekendt med derude.

Andre havde set at vi kørte på vores plakat ved Bollinis, og besluttede at køre med os som dessert. De var meget tilfredse med turen – og så feder den jo slet ikke!  Vejret var med os og alle rejsende havde en god oplevelse en solrig onsdag aften i juni. Vi kører også Onsdagsaftentog den 13. juli og den 10. august /Leif

På Hedehusgården var Niels og Carsten flittige med murske - og spand

Det er en forhøjelse af perronmuren, så den kan komme i rette niveau

Aftensol over Temple of Tokamak

Aftenstemning på Rubjerg

Fint besøg langvejs fra

Stop på Brandhøj med motoren slukket - her sang nattergalene lystigt for os


mandag den 6. juni 2022

Tog i pinsen 5-6 juni 2022

Første motortog netop afgået - med paraplyerne slået op...

Søndag bød på sol og herligt, stille vejr. Mandag bød på regn og nogen blæst. Jeg var på mandagsholdet som fyrbøder… Men vi hørte fra billetmesteren, at pinsesøndag havde været en meget, meget velbesøgt dag med flere helt fyldte tog. Sådan kom det ikke til at gå 2. pinsedag. Vejrudsigten talte om byger kl. 12 – men allerede ved første motortog måtte vores seje gæster have regnsæt på og paraplyen slået op – og det fortsatte desværre sådan – hvilket betød en del ret tomme tog. Dem, der tog turen med os, havde trods regnen, alligevel haft en herlig dag - Lidt opholdsvejr undervejs og da vi kørte i remise efter en våd dag, så kom solen frem. Nå, pyt. Vi havde en hyggelig dag alligevel – og weekendens samlede resultat giver fortsat smil hos kassemesteren. Jeg drog hjem efter endt tjans og kan derfor ikke berette fra mandagens indsats i maskinafdelingen /Leif


Trods vejret var der travlt på Fem Ege. En plan er en plan!

Udsigten ud ad vinduet fra det tørre førerhus på Da7...

Regn og vind ophørt før sidste tog

Klar til dagens sidste afgang. Der er stadig få ledige pladser...

Værkstedet står til gengæld klar med masser af opgaver til mandagsfolket...

mandag den 30. maj 2022

Nyt fra maskinafdelingen #19-22 30/05:

Materielrokade med M25, No3 og M24 i regnvejret

Mandag aften startede med statusmøde og Vognprojektet er selvfølgelig det, der får mest opmærksomhed. Dog er aksel til M9 atter i drejebænken og M24 kan få genmonteret tryklufttankene. Vogneftersyn er gennemført og vi havde også en snak om eftersyn af de store og små lokomotiver. Efter mødet fik jeg afsluttet installationen af ny radio i Da7 og et hold rangerede M24 ind på værkstedet, mens det nu godkendte No3 kom ud i vognhallen. Det havde ellers været solskin lige før, men dette kom til at foregå i silende regnvejr. Jeg benyttede lejligheden til at vaske det våde lokomotiv grundigt, både inde og ude. Andre havde benyttet den ledige plads mens der blev rangeret til at få båret den færdig tagkonstuktion til C4 ind og på plads. Snedkerfolket fik derefter ryddet grundigt op efter de mange ugers træ-arbejde, så der kan blive klar til næste opgave; at afkorte bænkbrædder og forbore monteringshullerne. Lars O. har fået samlet kæder og kroge og de blev påsvejst i hver ende af C4. Carsten og Kjeld havde i lørdags monteret en del tagbrædder på C3, men stoppede da de ikke kunne få det til at passe. En del af denne aften gik med at afklare hvad der drillede – og irriterende nok ser det ud til at notafstanden ikke afhænger af træårernes retning. Det blev besluttet at afmontere de fleste tagbrædder og få det til at se ordentligt ud – så Carsten og Niels gav den en skalle, så meget sidst på aftenen sad tagbrædderne meget bedre. Men et ærgerligt benspænd fra savværket af! Drejebænkene stod stille; der er svendeprøver for tiden! Jan D. er nu blevet medlem, så velkommen til ham i flokken – der talte 14 mand denne regnvåde aften. /Leif

Fræsning af koblingspind til pufferhovedet

Der skal en del rangering til..


Så kom taget til C4 ind på plads!

Sikkerhedskæden svejses på C4 og -

den får et par gedigne slag for at sikre at den sidder sikkert! 

Tag af - tag på. Nu meget finere

Rengjort banemotor og -gear i M24
Kaos på P-pladsen, hvor Kommunen har besluttet at anlægge bed og hyggekrog i stedet for. Måske sidste gang vi holder der autoriseret?