Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 22. juli 2017

Nyt fra Bafd og Mafd 22/7:


Storebæltsvognen i fuld bemaling ude i solskinsvejret. Skabelonerne er skabt efter studie af de forskellige lokomotiver og vogne, der kørte ved byggeriet af tunnelen under Bæltet. Der var et utal af variationer, som nu er vist i udvalg her.



47-24 i dens oprindelige miljø og med en noget slidt bemaling.
Det er vist 47-24 eller dens søster 47-23, der ses med røret foran 47-18.
Eksempel på bemaling. Korsør 1990.


Afdelingerne var noget ferieramt, idet Carsten var Mafd og Steffen/Leif udgjorde Bafd. Så flid var påkrævet for at nå en god dags arbejde: Vi startede med at spartle og slibe det sidste stykke væg i vognhallen. For at få plads til at arbejde, måtte banetoget ud. Det gav mig samtidig lejligheden til at fotografere den færdigbemalede Storebæltsvogn inden den rigtig tages i brug til svelleudskiftningerne – hvilket den godt kan blive noget grisset af… Og mens jeg fik malet, så tog Steffen sig af græsslåning på hele området. Vi fik også foldet tæpperne sammen, så e er klar til aktion i morgen – ifald det skulle blive koldt. Andre småopgaver som fremstilling af små plader til skilte og aftørring af udstillingslokomotiverne blev det også til og dagens finale blev at overvære en succesfuld prøvestart af M23 reservemotoren efter at Carsten havde brugt dagen godt på at rense brændstofpumperne, der efter 25 års stilstand havde sat sig – men ellers var det kun mindre detaljer, der skulle rettes inden starten gik. Og den kører godt uden diesel-os eller mislyde. Så en fin dag på Gården i solskin. Det håber vi fortsætter søndag, på trods af vejrudsigten…


Det sidste stykke af den nye væg spartles og males


Plexiglasplader til advarselsskilte om smal portåbning skæres.

Succesfuld prøvestart af Deutz-motoren afslutter en fin dag!

torsdag den 20. juli 2017

Torsdagsbilledet #120

Her slutter foreløbigt fortællingen fra T1 i Vanløse med at lokomotivet trækkes op på Svend Rasmussens lastbil og køres hjem til Hedehusgården, men der kommer naturligvis endnu flere fotos fra Hjarnes mapper de kommende torsdage.

240476-14a Fra Hjarne V. Andersens IBK-mappe 1


onsdag den 19. juli 2017

Onsdagsholdet 19. juli - E28 afhentes






Her er hvad Materielfortegnelsen skriver om E28

mandag den 17. juli 2017

Nyt fra maskinafdelingen #28-17  17/7:




Så er bemalingen ved at være færdig på Storebæltsvognen - lidt justering udestår
Bo og Carsten var kommet tidligt og puslede rundt med orden og oprydning og topstykket er trukket af M4, så det kan blive planslebet. Carsten har nu M23 reservemotor monteret på stativ med brændstoftank, så den kan blive forsøgt startet en dag. Så fik Carsten og Lars O. set på, hvordan der kan blive fremstillet fjederkurve til nye bogier.
Bo fremstillede en ny stok og fik repareret oliesmørepumpen, som var slidt op. Jan og Hans fik lokket Lars ud til Brandhøj for at få hentet et par stumper (- fik egentlig aldrig opklaret hvad det var), men Niels fik ryddet endnu en hylde i snedkerværkstedet. Først fik jeg stort set færdiggjort bemalingerne og siden fik Lars O. og jeg monteret ”byggepladen” på Storebæltsvognen, der nu er klar til en lille fotossession – inden det daglige arbejde igen får slidt sig ind i tegningerne… Lars fik imens skiftet klinger på fingerklipperen, så den igen kan komme i aktion hos Gartnerafdelingen. Atter en gang fik jeg nok ikke det hele med, men vi var 8 mand, der syslede rundt på Gården denne aften.


Der drejes en ny del til smørepumpen


Nymølle-lastvognen rangeres på plads efter dens deltagelse i jubilæet

Først bores der nye huller

- så skæres der gevind

og så får jeg lov at skrue skruerne i "byggepladen"
Den rigtige byggeplade er lidt mindre...


Niels viser et rydelig hylde frem i snedkerværkstedet.

søndag den 16. juli 2017

Plantoget 16/7… Trods regn og blæst!


Paraply eller regntøj og så går det hele jo alligevel! Toget er i hvert fald godt fyldt!



Lørdagens fine solskin er helt væk. Søndagen starter med gråvejr og byger og udsigten til at køre som togfører på halvtomme tog er jo noget trist. Men togene skal jo køre, trods vejrudsigten.

Og så sker der endnu engang det forunderlige at togene er fyldt med rejsende, der gerne vil en tur med ud i dejlige Hedeland. Jeg bliver helt glad hver gang jeg oplever at der skal mere end et par dråber regn til at holde folk hjemme. Blandt de rejsende var et hold på 20-25 jernbaneinteresserede fra Tyskland; 3 minibusser fra Røde Kors med deres besøgsvenner; indtil flere skovture og mange andre, der bare skulle med en tur. Så vi futtede frem og tilbage med over 200 gæster i løbet af dagen og havde dermed en rigtig god dag. Vi håber dog på solskin næste søndag…


Inden damplokomotivet kan komme afsted, så skal Klien-Liendner akslerne smøres en ekstra gang og M25 må lige køres ud. I baggrunden kører første motortog afsted.

Et hold jernbaneinteresserede fra Tyskland får taget et par gode "remise-fotos"


Paraplyerne præger billederne hele dagen - også her hvor de to tog mødes på Brandhøj

Der er en anden stemning i regnvejr, når Rubjerg dukker op i disen

Et af de seje hold gæster, der holdt deres picnic selvom det regnede: Der er ikke dårligt vejr -kun forkerte klæ´r

Efter dagens kørsel, så måtte tæpperne hænges til tørre...

Vi er jo glade når lokalaviserne bringer artikler om os. Og en forside er da det bedste!.
Mon ikke også det er med til at give os mange rejsende?!

Klik for større foto - og læs også om Brandhøjbanen her.

torsdag den 13. juli 2017

Torsdagsbilledet #119


Fra Hjarne V. Andersens IBK-mappe 1



mandag den 10. juli 2017

Nyt fra maskinafdelingen #27-17  10/7:



Tipvognen 3.17 , der lige nys er udkommet , har allerede en annonce med for den nye Jubilæumsfilm!
I Tipvognen kan man også læse en lang artikel om jubilæet, så man er forberedt til filmen...

Aftenen startede med en forpremiære! Niels mødte op med 1. udgaven af den nye film om vores bane og 40 års jubilæet: ”40 år med Hedelands Veteranbane” En lille, sluttet flok fik derfor lov at se filmen og bidrage med et par faktuelle rettelser, inden den endelige version på DVDérne kommer i trykken. Det er en rigtig flot og velkomponeret film, som man kun skal glæde sig til at se! Det varer nok ikke så længe inden den bliver sat til salg i kiosken og blandt medlemmerne.

På den vis kom vi godt, men lidt sent i gang på værkstederne. Jeg befandt mig endnu en aften ude hos Storebæltsvognen, for at færdiggøre bemalingen  - sammen med Lars, der smurte gravemaskinen op, så den er klar til indsats på banen - og har derfor kun på anden hånd kunne notere at Carsten og Anders endelig har fået de sidste bolte ud af M23´s reservemotor; at Hans fik udført en god reparation af tilbageløbsrøret til til M4´s brændstoftank og Niels fortsatte arbejdet ude i snedkerværkstedet. Resten må vi se på næste gang… Men vi var 8 mand på Gården til filmforvisning m.m.



Endnu en skabelon er sat på Storebæltsvognen. Her med genbrug af jubilæumsplakater til afdækning af vognen.

lørdag den 8. juli 2017

Nyt fra Bafd. 08-07-2017

På en dag hvor solen skinnede og vinden blæste var vi seks mand i baneafdelingen til at tage en kamp med det grønne. Efter lidt forberedende arbejder på Hedehusgården kørte vi til Brandhøj, hvor to mand blev sat af for at slå græs. Resten af holdet arbejdede imens med buskrydning syd for Brandhøj st. Frokosten indtog hele dagens besætning på Brandhøj, inden turen igen gik nogle hundrede meter nord på. Rydningen fortsatte og dagens arbejder sluttede af med græsslåning på Hedehusgård st.

Billederne er leveret af Ole og Claus.

Frokosten er indtaget og nord for Stenager er vi i gang med rydningen. Den hydrauliske fingerklipper efterses, mens Kenneth er på ned ad skråningen med motorsaven.

Nedhængende grene fjernes med fingerklipperen.

De afklippede grenes fjernes med høtyv og håndkraft. Bemærk den nymalede Storebæltsvogn med fine påskrifter og Dannebrogsflag.

torsdag den 6. juli 2017

Torsdagsbilledet #118

Fra Hjarne V. Andersens  IBK-mappe1

Opgaven med sporoptagning fortsætter i Vanløse...


 T1 var blevet gjort startklar, men tarvelige folk fjernede den sjældne strømfordeler og så var det forfra igen.



mandag den 3. juli 2017

Nyt fra maskinafdelingen #26-17  3/7:





Det overvejes, hvordan arbejdet på M4 skal gribes an efter doktorens dom: utæt toppakning.



M4 har haft besøg af ”doktoren” fra Dieselhouse og det måtte desværre konstateres, at der er en utæthed i toppakningen. Der skal derfor en adskillelse til for at få udbedret lækagen, inden der opstår samme skader som dengang lokomotivet blev hensat for mange år siden…  Carsten arbejdede på at udtage en række knækkede bolte i M23-reservemotors motorblok. En kompleks opgave…

Jeg forsatte arbejdet med at male stafferinger på Storebæltsvognen og fik påsat det næste sæt skabeloner og malet henover, samt afrenset sidste uges arbejder. Der mangler nu en plads, hvortil der skal skæres et nyt sæt. Niels fortsatte forbedringerne i snedkerværkstedet ved at fremstille nye værktøjsholdere. Bjarne og Gert foretog rensning og vedligehold af vandbehandlingsanlægget. Da jeg opholdt mig mest ude i vognhallen er beretningen noget mangelfuld, men jeg fik da talt 8 mand på Gården denne aften.

Servicehold på vandrensningsanlægget!
De 6 bolte har været knækket længe og sidder godt fast i motorblokken.



Pillearbejdet med at male på Storebæltsvognen fortsættes;
hver lille felt skal enten fjernes eller blive siddende på skabelonen, før den kan klæbes på.
Af en eller anden grund går det ofte omvendt...
Spændende om det ser godt ud, når skabelonen igen fjernes...