Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 14. september 2023

Torsdagsfilmen #243: Roskilde TV viser: Hedelands Veteranbane

 Roskilde TV har været på besøg hos os; Hedelands Veteranbane og produceret en 40 minutter lang filmreportage om både Industribaneklubben og banen.

Der er fine interviews med Sekretæren (det er mig), Carsten, Otto og Formanden (Claus N) som får lov at fortælle en masse om det arbejde vi udfører - og så er der gode optagelser fra flere plandages togkørsel.

Så tag en god kop kaffe og nyd udsendelsen :-)


Klik her for at se filmen på youtube >>

Her bliver sekretæren interviewet om foreningen, smalspor, industribaner, sporvidder og meget andet...


mandag den 11. september 2023

Nyt fra maskinafdelingen #34-23 11/9:

Afrigning af begge damplokomotiver foregår samtidigt. Tømmes vand, rengøres, pudses, olieres osv

 Efter den hyggelige afslutning på sommersæsonen med to damplokomotiver i drift, så mødte Bo, Bruno, Alexander og Otto tidligt ind på eftermiddagsholdet. Begge maskiner skulle nedrigges - tømmes af for vand, risten og røgkammer grundig rengøres, gangtøjet pudses og alt det andet, som hører med til den opgave. Jeg nedtog vores sommerbannere, nu sæsonen er vel afsluttet. Heldigvis var det vindstille med en herlig aftensol og arbejdet gik støt fremad. Efterhånden dukkede der flere medlemmer op – heraf tre nye aktive. Det vil sige; Johnny meldte sig ind i maj, men er nu blevet pensionist med bedre tid til at lege med tog. Jan ”Futtesak” meldte sig ind sidste mandag og havde Tim med, som nok også snart dukker op på medlemslisten. Andrew, som også har meldt sig ind for nyligt, gik straks i gang med at hjælpe mig med grunding af akselkasserne på de nye hjulsæt – hvorefter han fortsatte med at omlægge nogen kabler. Niels fik Dølle og Johnny med på et gravehold, der klargjorde skinner til støbning på onsdag. John og Klavs arbejdede videre med at renovere den store grill og meget andet skete – men Tim og Jan skulle lige vises rundt, så jeg fik det ikke noteret. Jeg kunne dog notere, at jeg så hele 19 medlemmer i løbet af eftermiddag og aften og at vi havde det hyggeligt… /Leif


E28 får lov at trække læsset

Det sidste vand trækkes ud af kedlen med en håndsprøjte. Risten er også ved at blive renset.

Et beslag til ristene svejses på

Lejekasserne får grunder grundigt malet på...

Det bliver tidlig mørkt, men hullerne skal jo graves...


søndag den 10. september 2023

Sæsonens sidste Plantog 10. september 23

To damplokomotiver under opfyring denne smukke efterårsmorgen i september

 Sommerens sidste køredag blev gennemført med vores to damplokomtiver som trækkraft. Begge vores motortog måtte melde sig ud af drift, så med kort varsel blev No3 klargjort og gjort køreklar til søndagens tog. Vi havde samtidig besøg af en fotograf, der skulle optage en ny film om vores fine bane til VisitFjordlandet og han fik derfor lidt ekstra at filme denne dag.

Vi benyttede også lejligheden til at gøre opmærksom på denne særlige dag på Facebook og andre steder i håbet om at ekstra mange gæster ville gøre sidste dag særlig festlig. Heldigvis viste vejret sig også fra sin fine side og vores venner på Brandhøjbanen kørte også med masser af tog. Allerede det første tog blev godt fyldt og det næste havde ikke plads til alle. Heldigvis kunne vi jo fortælle, at der snart ville komme endnu et damptog til perron… Det blev en rigtig fin dag, hvor vi – som vi har gjort hele sommeren – både kørte folk til Naturlegepladsen, til – og fra Troldejagt og denne dag også med stop på Stenager. Her stod mange af for at få en hyggelig tur med Brandhøjbanen og flere slog sig ned på den store græsplæne og nød en picnic, mens de så på tog. Da dagens sidste tog kom hjem, så stod No3 klar til at trække vognene i remise og bagefter kunne vi andre trække i ”festtøjet”. Efter en lille øl/ vand på Løgnebænken, så begav vi os til Bolinnis. Her skulle medlemmerne belønnes for årets store indsats med masser af stegt flæsk, kartofler og persillesovs. Alle mand blev grundigt mætte – ellers var det deres egen fejl… Tak for en forrygende sæson /Leif


Bruno giver god vejledning om bedste placering til fotografen

Dagens andet tog er propfyldt længe inden afgang

Det er altid smukt, når Rubjerg dukker op i disen

Claus var på fotosafari og fik taget mange gode billeder (Foto: CN)

Dagens første krydsning på Rubjerg

Der blev også kørt med damp på Brandhøjbanen!

 Damptoget passerer Sletten (Foto: CN)


 Masser af trafik på banerne (Foto: CN)


De to damptog får hilst ved krydsning på Brandhøj

Der er også fut i udstillingens damptog, bemandet med en noget yngre besætning

Dages kørsel afsluttes planmæssigt med masser af stegt flæsk.


lørdag den 9. september 2023

Nyt fra Bafd 09-09-2023

I et utroligt solrigt og varmt eftersommervejr var fem mand mødt til arbejde i baneafdelingen. Planen var at udskifte inderstrengen i kurven lige nord for km 2,0.- Yderskinnen blev skiftet i april og nu var det tid til at gøre arbejdet færdigt.

Nye, forvalsede skinner (fra Krupp, 1936) ligger klar til ilægning. Svellerne skiftede vi i maj 2020 mens coronaen hærgede og forhindrede togtrafikken.

Banetog og M 12 forlod Hedehusgård efter at vi klogeligt havde fyldt vandtanken i banevognen helt op. Noget tydede på en meget varm dag i sporet. På Brandhøj læssede vi forvalsede skinner på deploriderne og rangerede til kurven ved km 2,0. Skinnerne blev læsset af og værktøjet gjort klart til skinneudveksling. De nuværende skinner løsnedes ved at fjerne spigrene på ydersiden og 'vrikke' skinnen ud af underlagspladerne. De nye skinner blev lirket på plads og fikseret ved at sætte de optagne spigr på plads igen. Før frokosten og middagsheden tvang os ind i skyggen nåede vi at fastgøre første skinne - så var der tre tilbage.

Vi henter på forhånd valsede skinner, der passer til kurven, ved sporviften foran opbevaringshallen på Brandhøj.

Skinnerne læsses af med håndkraft. Gravemaskinen efterlod vi på Brandhøj Station.

Banearbejde er holdarbejde! Peter, Claus B, Alexander og Kenneth kæmper med en genstridig skinne.

Selvom varmen var hård ved os, skulle de sidste tre skinner jo på plads. Sådan er det i vores udendørsafdeling, hvor vejret ikke kan stå i vejen for arbejdet. Slet ikke når sommertrafikken i morgen skal afsluttes med to damplokomotiver i drift. Vi afkortede to af skinnelængderne, så vi opretholder parallele skinnestød i sporet. Tre nye laskehuller blev boret med kopbors-metoden. Undervejs måtte vi holde drikkepauser for ikke at dehydrere. Vandtanken var tom ved hjemkomsten til Hedehusgård!

Med skinnerne tilpasset blev de derefter lagt på plads i underlagspladerne, lasket og trykket under de to spigr på indersiden og yderspigret slået på plads igen. Sporet blev herefter gennemmålt og tjekket, inden det fik 'tommel op' af holdet. Vi kastede os derefter over opsamling af de gamle skinner. Alle otte længder blev læsset med håndkraft på deploriderne. Herefter samlede vi værktøjet sammen og rullede til Brandhøj, hvor vi placerede deploriderne foran hallen. Vi satte os i skyggen under birkene og fik en kold cola. Det syntes vi, at vi havde fortjent. Hjemturen til Hedehusgården foregik helt planmæssigt. 

Peter skærer skinne. Claus B er klar med brandslukkeren. Man kan aldrig være for sikker.

Claus N slår spigr i. Foto: KHA.

Claus B og Kenneth borer huller med akkuboremaskine og kopbor.

2 x Claus spænder laskebolte i solen. Foto: KH'A

Efter sådan en varm dag er det godt at komme hjem under bruseren og få skyllet støv og sved af kroppen. Men vær vis på dette: Vi står i sporet igen på lørdag - uanset vejret. Og der er også plads til dig!

torsdag den 7. september 2023

Særtog - Alpeekspressen 7. september 23

Bruno i sit flotte Tyrolerkostume foran dagens lokomotiv, Da7

 

Vores gode medlem Bruno fylder 70 år og det ønskede han fejre med maner. Han havde derfor booket et særtog til torsdag den 7. september med afgang 15.30. Toget blev omdøbt til Alpe-ekspressen AE 260953 og derfor skulle vi alle møde op iført reglementeret Oktoberfest kostume – lederhosen, Heidikjole und so weiter. På banegården spillede fire tyrolermusikanter munter musik, mens de festligt klædte gæster fik lidt øl og snacks. Vejret var med flotteste solskin.

Kort før afgang hoppede musikerne ombord i togets midterste vogn med deres instrumenter, så de kunne underholde gæsterne undervejs. Herefter fulgte de mange gæster – i alt var vi 80 ombord på toget, da det fløjtede afgang. Det var Bruno, der tog tjansen som lokomotivfører på den første del af turen. På Brandhøj overtog Kenneth opgaven med at bringe os alle sikkert til Fem Ege. Ege stod alle ud og så lokomotivet køre til den anden ende af toget. Efter et kort ophold gik turen atter retur til Hedehusgården, hvorfra gæsterne selv måtte transportere sig i lidt kedeligere køretøjer til Fløng forsamlingshus. Her skulle anden del af festen afvikles og togets personale var så heldig at få lov at deltage som tak for indsatsen. Så vi fik eisbein, store Frankfurtere, Apfelstrudel og æren at se Bruno og Karin tage en sving-om til Tyrolervalsen. Tak for en hyggelig dag/aften /Leif



Den nye "ventesal" er meget velegnet til denne type arrangementer med plads til alle

Musikerne gjorde deres bedste for at alle blev underholdt på turen

Flotte Tyrolerhatte var der mange af!

Ophold på Fem Ege og snart klar til afgang

Ikke iført mit normale togførerkostume...

Musik, god mad og fine hatte på rad og række i Fløng forsamlingshus

Bruno og Karin tager den første sving-om og så er gulvet klar til dans!


mandag den 4. september 2023

Nyt fra maskinafdelingen #33-23 4/9:

Arrangør fra MG-klubben, Torben har lige læsset drikkevarer af og kører sin flotte MG til P-pladsen

 Selvom det er første mandag i efterårskvartalet, så skinnede solen som på en sommerdag og kaffen blev indtaget på Løgnebænken. Efterfølgende gik Carsten og Andrew i krig med kabeltrækning og Jan S., der måske også gerne vil melde sig blandt de aktive, fik straks et kabel at håndtere. Niels måtte knokle lidt alene med at pudse væggen på publikumsområdet op, men senere stødte Kjeld til. John fortsatte med at renovere den nye grill. Jeg tog opgaven som rundviser for +20 deltagere fra MG-klubben. Efter aftale dukkede de op, så vi kunne udveksle erfaringer om vores fælles interesse for at sætte gamle køretøjer i stand. Så jeg holdt foredrag om vores forening og fik mange gode spørgsmål fra forsamlingen. En par stykker havde prøvet en tur med os, men mange flere vil nu gerne en tur med toget. Vi fik også hygget med en kop kaffe og set alle værksteder, samt sludret med de 7 aktive, der var fremmødt denne aften. Især Brian tog en for holdet der. Jeg fik ikke selv taget mange fotos, men måske kommer der lidt opdateringer senere af de fine MG-køretøjer /Leif


Aktive: Husk tilmelding til Stegt Flæsk på søndag efter sidste køredag!


Muren til publikumspladsen får en flot oppudsning

Rundvisningen er nået til museumshallen

Og her er vi på visit i værkstedet

- imens fortsættes arbejdet udendørs. Det bliver tidlig mørkt

Som tak for rundvisningen fik vi to flasker særlig vin :-)


lørdag den 2. september 2023

Nyt fra Bafd 02-09-2023

Lørdag morgen var smuk: blå himmel, solskin og en behagelig varme efter en lidt kølig uge. Vejret og udsigten til arbejde på banen havde lokket et fint hold på Hedehusgården: Peter, Alexander, Lars, Steffen og Claus N. Hans arbejdede med græstrimning på Hedehusgård.

Alex fik slået græs på Fem Ege Station, mens resten af holdet havde travlt i stationens nordlige sporskifte.

Holdet tog afsted med M 30 og banevognen med Fem Ege som destination. Udover græsklipning på perron og arealerne omkring stationen, udførte vi mindre opgaver omkring det nordlige sporskifte på stationen. Et par steder var der brug for lidt justering med skinnebukkeren, og vi fik også set nærmere på tungetilslutningen. Vi afsluttede arbejdet på sporskiftet med lidt opsmøring og besluttede at spise tidlig frokost, inden vi satte gang i en større beskæring af buskads langs østsiden af spor 1.

Lars og Steffen arbejder med skinnebukkeren i det nordlige sporskifte på Fem Ege Station.

Værktøj og slåmaskine er læsset på banevognen og baneafdelingen er klar til at afgå med næste stop Plantagen Trb. Underskoven langs spor 1 er kraftigt beskåret.

Ophold på Plantagen Trb, hvor græsset slås på perron og adgangsvej.

Ved Plantagen var der godt fyldt op med biler på marken syd for sporet. Der var stort arrangement på Islandshestecenteret og marken var i brug som gæsteparkering. 

Efter afslutning af arbejdet ved Plantagen stod græs og buskads ved Rubjerg for tur. Mens Peter og Steffen sørgede for græsklipning beskar Lars, Claus og Alexander træer i stationens sydlige indkørsel.

På vej mod Hedehusgård gjorde vi holdt ved Brandhøj, hvor vi hentede et sæt deplorider. De var nødvendige for sidste punkt på dagens program. Den sporramme, der siden vores store ombygning af perron og spor 1 og 2 på Hedehusgard st, har ligget på skrænten blev bjerget og læsset på deploriderne. Rammen blev herefter lagt pænt til rette i forlængelse af spor 4. Rammen bliver byggebedding og produktionssted for de tre sporskifter, vi skal bygge til brug på den nye station ved Vinterrasserne på den kommende baneforlængelse.

Med et sæt deplorider er M 30 klar til afgang mod Hedehusgård. Perronerne på Brandhøj blev slået for 14 dage siden, så de trængte ikke til slåning i denne omgang.

Læsning af sporramme på Hedehusgård Station.

Andrew signalerer til Lars i gravemaskinen, at han skal sænke sporrammen. Andrew stødte til arbejdsholdet efter ankomst til Hedehusgård. Altid godt med forstærkning!

Efter placering af sporrammen i forlængelse af spor 4, pakkede vi sammen og kørte de to arbejdstog på plads i hallen. En dag med en god variation af opgaver kunne snart afsluttes. En god blanding af vedligehold af vores eksisterende bane, og de første skridt til næste etape af udbygningen af HVB.

mandag den 28. august 2023

Nyt fra maskinafdelingen #32-23 28/8:

Vogn 9 og M24 på vej til værkstedet. I baggrunden arbejdes med støbeformen til publikumspladsen.

 

Vi startede aftenen med en hyggelig kop kaffe og en snak med Andrew, der er en ny, mulig aktiv. Så vi fik som altid lige vendt verdenssituationen og planlagt aftenens opgaver. Så gik vi ellers i gang: For at gøre plads over graven, så trak M24 No3 ud i vognhallen og nr. 9 kørt med retur til et check af undervognen, som gik fint uden anmærkninger og bagefter blev M24 selv kørt over graven, så den kan få efterset undervognen på onsdag. Imens fik Kjeld skåret det sidste til på den næste dørkplade og Carsten fik påsvejset vinklerne. Bagefter blev den lagt i sporet, skruet fast og arbejdet med den næste plade påbegyndt. Jan er ved at udskære plads til de nye tagstolper i sidepladerne til C410 og den første stolpe er monteret på vognen. Imens fortsatte Niels og Dølle arbejdet ved den nye publikumsplads og fik nu god hjælp af Andrew. Carsten og Alexander leverede en tipvogn med støbemix, så der kunne blive støbt en ny kant rundt pladsen. Arbejdet forsatte efter mørket havde sænket sig. Det bliver hurtigere mørkt allerede… Jeg forberedte materialer til Frivillighedsdagen, der afholdes på Hovedgaden i Hedehusene nu på lørdag den 2. september og fik da også lige malet et par bogiedele 2. gang sort. Benjamin fik opdateret videoplayer i Superfos og Lars fik skiftet kølevand på gravemaskinen. Vi var 12 mand på Gården denne aften.  /Leif

Udmåling og udskæring af hul til stolpeprofil til C410



No3 må ud i vognhallen, så der er plads til vogn- og lokomotiveftersyn

Et læs støbemix leveres pr. tipvogn i dagens sidste lys

Et effektivt blandehold arbejder ved blandemaskinen

Tilpasning af dørkpladen, så der er plads til vinkelstykket

- vinkel påsvejses. Ude i baggrunden skiftes kølervæske på gravemaskinen. Første stolpe og sideplade er monteret på rammen til C410.

Færdigt arbejde med pladen!