Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 18. juli 2015

Nyt fra Bafd 18/7

På en varm sommerdag drog fem mand fra baneafdelingen ud i Hedeland - fire gamle og en ny. Første stop var Brandhøj, hvor vi hentede sveller og energivogn. Resten af dagen tilbragte vi mellem km. 1,7 og 2,0 hvor vi udførte beskæring af buskads, skiftede sveller og justerede skinnestød.
Lige inden sletten lægges en af de første nye sveller på plads i stedet for en udtjent.

De sidste rester af en gammel svelle skovles væk!
Vi øvede skiftning af sveller i den 'korridor' af elhegn, der leder ind på sletten, og på stigningen op mod sletten fik vi også afprøvet en metode til skiftning af sveller med gravemaskinen holdende i sporet.
Det var en varm dag, så en enkelt på holdet måtte smide skjorten!
Udover at skifte 16 sveller klarede vi også at justere stødspilleum i to stød, bukke skinneender og smøre lasker.

Dagens sidste svelle på vej på plads.
På vejen hjem, satte vi energivognen på plads i opbevaringshallen på Brandhøj og hentede to gamle sporværktøjer - en manuel boremaskine til laskehuller og en hånddrevet skinnesav. Ikke redskaber vi selv kommer til at bruge, men en påmindelse om hvordan banearbejdere tidligere har slidt med arbejde i sporet.

torsdag den 16. juli 2015

Torsdagsbilledet #25

Et fint historisk tilbageblik, fundet i Carstens dias-samling:

Billede 31. Vildmosen til HVB 1990
Vores O&K fra Vildmosen kom til Hedehusgården i 1990 og ses her på ankomstdagen
sammen  med nogle af sine nye kolleger M 23 og M 12.

Med venlig hilsen


Carsten 

mandag den 13. juli 2015

Nyt fra maskinafdelingen #24-15 13/07:

Efter et par gange hvor Redacteuren ikke har haft mulighed for at lege med i Mafd, så tog jeg denne aften fat på at færdiggøre opgaven med at male banehegnet. Nu er det projekt klaret. Så tog jeg fat på afrensning af rensekaret og skift af rensevæsken, da konsistensen efterhånden var som chokolade… 


Færdigmalet banehegn :-)




Næsten rengjort rensekar med den sidste "Chokolade"











Poul og Carsten har de sidste par gange rettet de småfejl på M24 reservemotoren, der blev opdaget ved prøvestarten den 8/6 og derfor var det tid til en lidt længere testkørsel, som udsendte grå røg over ridepigernes middagsbord. De var dog advaret J Motoren er nu klar til konservering, som bliver den næste opgave her. Lars har drejet en ny aksel til T1 og købt nye tandhjul, som skal tilpasses akslen. En fin aften i sommerferietiden, hvor 7 mand kiggede forbi.

Sidste trimning inden starteren aktiveres


Festlig røg udover ridepigernes spisebord.

Kølevandskredsløbet påfyldes vand

T1 akslen får den sidste finish

Gamle og nye kædehjul til T1


Ny og gammel aksel og det store gearhjul til T1

lørdag den 11. juli 2015

Nyt fra Bafd 11/7-15:



Redacteuren tog med Bafd på opgave på en af de få sommerdage indtil nu. Det startede lidt gråt, men sidst på dagen var vi nær hedeslag. Bafd bestod denne dag af Kenneth, Lars samt Redacteuren og senere dukkede et nyt medlem, Benjamin op og gav en hånd med til dagens opgave. Det var en hasteopgave, skabt af forrige uges varme søndag. Det så ud til at der var risiko for solkurver. Vi formoder at det er svelleudskiftning og sporopretning på strækningen, der har rettet forløbet så godt, at det nu ”strammer”. Vi kørte ud på Sletten og riggede op med trykluft og vinkelsliber og skabte dilletations-mellemrum. Desuden bliv der indsat friske fjederskiver og laskerne blev olieret. Det sikrer den fri bevægelighed.  Derefter blev strækningen rettet ind. Undervejs fik vi fjernet ukrudt og fejet ballast af skinnefoden. Lars bestilte desuden en samling sten forflyttet, så de ikke er i vejen for slageklipperen. Det klarede vi med gravemaskinen. Vi begav os derefter mod Gården, men undervejs blev den hydrauliske kurve-retter sat på opgave undervejs for at fjerne de små knæk i kurverne. Da vi ankom til HHg var klokken næsten 18, så en god, lang dag på banen i dejligt vejr. Jeg tror ihvertfald Benjamin fandt ud af hvor hyggeligt der er at være med Bafd på banen :-)

Energivognen afhentes på Brh
Man aner lidt ujævnheder. Det skal jo nødigt udvikle sig!


Inspektion af strækningen
Køerne er også på vej til...


opmærkning af arbejdssteder
...inspektion af materiellet


Skæring af dilletationsfuge

Genmontage af lasker med nye fjederskiver



"Pyntesten i ny oprangering"
en strækning - lige i øjet

Benjamin sættes ind i systemet

Færdigt arbejde!

Kurvestødopretning og ukrudtsfjernelse
Veteran formationsflyvning


Hjem efter en fin dag på banen :-)

torsdag den 9. juli 2015

Torsdagsbilledet #24

Endnu et fint kig i Carstens dias-kasser:
Billede 3. Læsning i Nørresundby

Det ene af klubbens Jung-lokomotiver fra Gødningsfabrikken ”Limfjorden” i Nørresundby er i efteråret 1981 mellemlandet på en lastbil, inden det læsses på en Ks-vogn, der på forunderlig vis nogle dage senere stod på Hedehusene station.

Med venlig hilsen

Carsten

torsdag den 2. juli 2015

Torsdagsbilledet #23

Et historisk tilbageblik, fundet i Carstens diassamling:


Året er 1980 og vi er på materielpladsen hos entreprenørfirmaet Carl Nielsen A/S i Fruens Bøge.
Forrest ses CN 3 (HVB M 20), bag denne CN 2 og bagerst CN 1 (HVB M 19).

Med venlig hilsen

Carsten 

lørdag den 27. juni 2015

Nyt fra Bafd 27-06-2015

En gang årligt kører vi banen igennem med slagleklipperen og rydder et ca. 1 meter bredt bælte på hver side af sporet. Dette arbejde blev indledt i mandags og fortsat af Kenneth og Peter torsdag aften. I dag kørte Kenneth og Lars igen af sted med slagleklippertoget, og da dagen var afsluttet manglede der kun ca. 3 km ud af sammenlagt 10 km.
Claus og jeg kørte ligeledes ud ad banen med et andet arbejdstog, hvor vi undervejs fik slået perroner, smurt sporskifter, malet kilometersten og trukket et par stød op, der generede slagleklipperen. Sidst på eftermiddagen var vi tilbage på Hedehusgården og fik afslutningsvis justeret bremser på M12.

Steffen 

Kilometer 0.5 stammer fra NPMB og får her opfrisket tallene

Nymalet km-sten
Trærødder trækkes op fra det bælte, hvor vi kører med slagleklipper (CN)
Slagleklipperen ved Naturlegepladsen. Der ses tydelig forskel før og efter
passagen af slagleklipperen (CN)




Det færdige resultat set fra Plantagen trb.

torsdag den 25. juni 2015

Torsdagsbilledet #22

 Endnu et scannet dias fra Carstens samling :-)
Billede 23. Hh D 5 + D 10 1985

En tidlig lørdag morgen i 1985 omlæsses Kystinspektoratets D 5 og D 10 fra en Ks-vogn på Hedehusene station til en lastbil der kørte dem til midlertidig opbevaring i en lade i Reerslev. Lokomotiverne var nogle dage inden hentet i Agger og læsset på Ks-vognen i Hurup Thy.

Med venlig hilsen


Carsten 

tirsdag den 23. juni 2015

Nyt fra maskinafdelingen #23-15 22/06:



Stemning fra Hedeland, der benyttes af alle transportformer. Mon der er potentielle gæster til søndag?














Peter og Lars kørte prøvetur med slagleklipper og M30 langs banen og turen gik rigtig fint. Vi andre besigtigede de hjemkomne dele til M15, som Mikkel har fået malet under professionelle forhold ude i byen. De er blevet virkelig flotte og førerhuset blev straks transporteret op til M15, mens de øvrige dele blev stuvet pænt af vejen, for at undgå ridser. Det medførte en oprydningsopgave i snedkerværkstedet… Jan fik malet en del af førerhuset indvendigt med lys grå. Det blev også til rundvisning af to nye medlemmer, hvor Otto blev hele aftenen og hjalp med. Kenneth fik gjort Da7 klar til søndag og fik kløvet en stak brænde til opfyring og Bjarne fik sammen med Gert set på vandbehandlingsanlægget. Jeg fik malet endnu en sektion af det nye banehegn. En fint, solrig kold sommeraften med 11 fremmødte medlemmer.


Motorhus til M15 flyttes rundt

- og førerhuset køres op til værkstedet til M15

Slagleklipperholdet tester på det høje græs ved Gården


Så nåede malekosten det skarpe hjørne...

Jan lukket inde i et førerhus med pensel i hånd :-)

Aftenstemning med nyt personale på slaglen.

søndag den 21. juni 2015

Lørdag d. 21-6-2015

Lørdag kørte vi særtog på banen hele dagen, men ind i mellem disse blev der også tid til andre aktiviteter. Dagens særtog blev dels kørt for et sølvbrudepar og dels for en 30 år fødselsdag, og med en  kompliceret køreplan, bl.a. med rangering fra Stenager til Brandhøj og efterfølgende omløb. Der kørte også et par rene materieltog, hvor vi undervejs brugte turen til at klippe de værste indragende grene væk.

På Hedehusgården blev alt græs slået, vi fik opstartet den gule gravemaskine, repareret et sporskifte og skiftet kilerem på plænetraktoren.

Steffen
 Det ene selskab havde opstillet en pølsevogn til stor glæde for gæster
og togpersonalet (PLH)

torsdag den 18. juni 2015

Torsdagsbilledet #21

Carsten er ved at scanne sine dias. Her er endnu et fantastisk, historisk tilbageblik:
Billede 21. M 40 i Knabstrup
M 40 på en af sine sidste ture på Knabstrup Teglværk.

Mvh


Carsten

søndag den 14. juni 2015

Nyt fra Bafd 13-6-2015

Lørdagen blev brugt til at fjerne de sidste ting fra maskinafdelingens godsvogn på Brandhøj st. Den forhenværende DSB godsvognskasse vil i nærmeste fremtid blive afhentet og genbrugt som anneks i et sommerhus i Nordsjælland, og derfor var det vigtigt at få tømt det sidste materiel ud af den. Noget blev kasseret, men det meste blev lagt på paller og anbragt i pallereolen i vognhallen på Brandhøj. Vi fik også lagt en del hjul på plads i reolen, hvorved der efterhånden er skabt et godt overblik over, hvad vi har liggende på lager.
Dagens sluttede af med reparation af plænetraktoren og istandsættelse af en nyerhvervet skinnedonkraft. Claus har leveret billeder samt en lille videosekvens for tilhængere af Deutz lokomotiver med Ruston motor. https://youtu.be/Qe1J5xgoYeo 

Steffen

Et par paller med fjedre og akselkasser sættes på plads i reolen


Plænetraktoren får udskiftet kileremmen til skærebordet


En gammel skinnedonkraft adskilles og smøres,
så den fremover kan bruges ved sporarbejderne.
Den var rustet sammen men kom atter til at virke.