Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

onsdag den 4. september 2024

Klargøring af No 3 – ”Vildmosen”

 

Så kom dagen, hvor det sædvanlige oprigningshold bestående af Bo og Bruno, skulle have klargjort et damplokomotiv - ud over det der allerede kører i Hedeland. Nemlig No 3. I år var det en lidt særlig opgave, da der er udført et større vedligeholdesarbejde på No 3 - hvorfor test og afprøvning skal have stor opmærksomhed. Efteråret er også særligt på en anden måde for vores to damplokomotiver, idet der senere skal køres særtog med begge lokomotiver samtidigt og desuden afholder Industribaneklubben et internationalt feltbanetræf med besøg fra mange lande. Se mere på vores hjemmeside om IFT24.

De, der har lyst til en tur med vores lille hyggelige lokomotiv No 3, skal være velkomne på søndag, hvor vi sætter det i drift, så vi er klar til efterårets arrangementer.

Som sædvanligt var onsdagsholdet i aktivitet og det går stærkt fremad med udvidelsen af værkstedsremisen. Vi savner mere plads, men heldigvis er der lys forude!

Billeder og tekst 

Bruno Jensen

Lidt fotos fra dagen:






mandag den 2. september 2024

Nyt fra maskinafdelingen #33-24 02/09:

travl aktivitet foran værkstedet på en af de første, men sommervarme efterårsdage.

 Opgaven med reparation af et knækket fjederblad på M24 blev fortsat denne aften. Gert og Kenneth kravlede under lokomotivet og arbejdede på fejlsøgning af sandingsanlægget, nu der var bedre plads, fordi mange dele er taget ud for reparation. Der blev heldigvis fundet en samling, som kunne gøres mere tæt. Der blev også set på andre områder, så det er klart til montage af de reparerede dele. Andrew. Klavs og jeg afrensede de forskellige dele til bremsetræk og affjedring, nu vi har dem ude. Sidst på aftenen fik de en omgang Olsen-sort og er nu gode som nye.

Kjeld fik repareret en mindre skade på den nylagte overkørsel og et hold stod for lidt områdeforskønnelse. På tilbygningen fik Niels, Dølle og Johnny sat en del fundablokke under spærrammerne. Jan S, Bastian og jeg fik desuden udskiftet sommerbanner på vognhallen til efterårsudgaven. Det kan da være at gæsterne på de sidste par dage med sommertog har nydt turen så meget, at de gerne snart vil køre en tur igen… Der blev naturligvis også syslet med andre opgaver og jeg noterede 13 mand på Gården denne aften. Dejligt at være tilbage efter ferien /Leif   

Sommer til efterår... selvom der er to sommerkøredage tilbage.

En bunke historiske rester fra M24


Delene sandblæses og afrenses, mens der arbejdes under M24

En mindre reparation udføres straks

Der blandes mørtel, mens flere sten hentes





lørdag den 31. august 2024

Nyt fra Bafd 31-08-2024

 På årets sidste officielle sommerdag var der 7 mand fremmødt i Baneafdelingen. Dagens opgaver var mangfoldige, så vi delte os i et par hold. Steen, Børge og Steffen kørte banen igennem og slog græs på perroner samt de store arealer ved Brandhøj. Lidt beskæring af vegetationen samt smøring af sporskifter blev også udført undervejs.

Søren, Peter, Kenneth og Claus B blev på Hedehusgården og fik i løbet af dagen lavet forskellige ting vedr. eftersynsgraven og ikke mindst monteret den ene side af vindafskærmningen på tagrytteren på hallen.

Først på eftermiddagen var vil alle samlet og fik slået de græsarealer på Hedehusgården, der ikke er omfattet af Hans' intensive plejeprogram. Da7 blev kørt ud over eftersynsgraven for eftersyn og justering af bremser, da vores normale grav i værkstedsremisen var optaget. 

Steffen



Arealet foran vognhallen på Brandhøj blev slået for ukrudt.


Frokost på Brandhøj efter veloverstået græsslåning


Sporviften foran museumshallen set fra en usædvanlig vinkel.
Da7 er på vej til eftersynsgraven og der er gang i græsslåningen.(CJB)

Da7 er på eftersynsgraven for bremsejustering.

mandag den 26. august 2024

Veteraner møder veteraner - Værkstedsbesøg af Nimbusklubben 26. august 2024

 

Bruno flotte maskine besigtiges af de andre Nimbus-kyndige

 
26. august 2024 havde vi et anderledes veterantræf hos Hedelands Veteranbane.

 Vi havde nemlig fornemt besøg af Københavns Nimbusklub, der havde spurgt om de måtte komme på visit. Det måtte de selvfølgelig meget gerne og for at de kunne se et levende værksted med aktive medlemmer, blev besøget lagt en mandag aften. En af opgaverne var denne aften at reparere en knækket fjeder fra lokomotivet M24.

 Københavnerne kvitterede med at medbringe kage, øl og vand og alle på gården blev indbudt til at deltage. Jan F stillede sig til rådighed med brygningen af kaffen og Bruno, der er selv er Nimbus ejer – den røde med sidevogn, der var medbragt til lejligheden, stod for en guided tur i museet, remisen og på værkstedet.

 Interessen og spørgelysten var stor med megen anerkendelse og forståelse for det arbejde vi udførte for at holde vores gamle veteranudstyr kørende. Det ved Nimbus-folk meget om,  hvad det kræver.

 Til solens sidste stråler blev den sidste kaffe drukket og kortegen af køretøjer brød op og lyden af ”Humlebierne” som Nimbusserne bliver kald i folkemunde, forstummede i det fjerne.

Endnu en herlig aften på banen.

 Billeder og tekst Bruno Jensen.

Vores aktive skulle også beundre de flotte maskiner
En hel parade af flotte Nimbus-maskiner
Der arbejdes på den defekte fjeder fra M24

Høje-Taastrup Lokalhistorisk Forening på tur med firetoget 26. august 2024

 

            Se resten af opslaget med billeder her >>



lørdag den 17. august 2024

Grillaften for de aktive 17. august 2024.

Kaffetoget står klar til afgang!

 Som traditionen tilskriver, så var alle de aktive medlemmer og deres familier inviteret til den årlige Grillaften. Vejret var solrigt og behageligt og således meget bedre end sidste års regnvejr… Vi besluttede os dog for at sidde i vognhallen, hvor der trods alt er varmere, når aftenen går på hæld. Niels havde indkøbt ti nye klapborde, som vi hurtigt fik sat op. Der blev kørt stole til via banen – med E28 og den lille blå vogn. Det krævede et par ture for at få alle 45 stole frem. Grillen blev sat klar og formanden stod igen i år for grilltjansen, mens vi andre kravlede ombord på dagens kaffetog. Det blev kørt af Mikkel og Carsten og Rasmus havde togfører-tjansen. Vi andre ca. 40 passagerer kunne bare slappe af og nyde turen ud til Fem Ege og dernæst retur til Duskely. Herfra en fin lille gåtur til pavillonen, hvor kaffen og de hjemmebagte kager hurtigt blev anrettet – og hurtigt blev udskåret og fortæret, mens snakken gik og vi nød denne skønne, solbeskinnede plet. Efter en hyggelig stund, så fløjtede lokomotivet og vi vendte retur til toget. Turen gik fint og kun med et enkelt stop på Stenager, hvor et par (forsinkede) medlemmer stod på og dermed også nåede med en tur. Her stod formanden klar og der blev straks lagt både steaks og store Frankfurtere på Grillen. Salatbaren var også sat frem og hurtigt fik alle noget godt på tallerknerne, mens snakken gik og vi alle fik hygget. Nogen af os skulle tidligt hjem, mens resten af selskabet fik en smuk aftentogtur ud i Hedeland. Månen var flot og næsten fuld, og i amfiteateret opførtes opera, uden at vi dog hørte noget til den. En hyggelig aften /Leif

inden da blev de nye klapborde pakket ud og stillet op



Så er der fløjtet afgang og vi kører afsted



En lille hjort kigger nysgerrigt på toget



Toget vendes på Fem Ege


Afstigning på Duskely

Kager og kaffe stilles frem

Hyggesnak og kaffe


Hjemme igen efter en herlig tur. Grillmeisteren står klar!


Så grilles der og alle har snart fyldte tallerkener


En hyggelig Grillaften!

M 24 passerer sletten med månen i baggrunden.

Aftentoget på vej over sletten. Lyset fra amfiteateret skimtes til højre i billedet.



søndag den 11. august 2024

Nyt fra baneafdelingen 11.08.2024

Selvom det stadig er ferietid, havde fem medlemmer fundet vej til Hedehusgården og en dag med banearbejde. På dagsordenen stod oprydning, sporskifter og testkørsel af endnu en forbedring af ballastharven.

Flere tænder i nye positioner er en af de nyeste justeringer på harveredskabet.

Det første vi tog fat på, var oprydning i vognhallen efter mandagens gulvstøbning. Vi fjernede overskydende beton fra rilleskinnerne, hvilket krævede noget af en indsats og der var ikke overskud til at tage billeder af øvelsen.

Derefter kørte Peter og Børge med M 12 og Storebæltsvognen til Brandhøj, hvor der blev hentet materialer til sporskifterne. To lange tungeplader kom med hjem til videre bearbejdning. De skal benyttes som underlagsplader til samlingen mellem tungeparti og mellemparti, så samlingen mellem tunge og mellemskinne bliver understøttet.

To af tungepladerne lagt klar i i skiftet.

Vores 'Harvinator' har været en tur gennem udviklingsværkstedet igen og kunne prøvekøres. Konceptet er stadig under udvikling, men resultaterne ser lovende ud. Søren, Lars, Kenneth og Børge kørte lidt prøvekørsler mens Peter savede underlagsplader.

Ballastharven testes i den nye konfiguration.

Rasmus dukkede op med kage og forfriskninger om eftermiddagen, så igen en god dag på banen.

// Peter.


fredag den 9. august 2024

Nyt fra baneafdelingen 07-08-2024

Med en herlig kombination af ferie, fridage og pensionsordning kunne fire aktive møde op en sommerdag på Hedehusgård Station til sporskiftearbejde. Dagen startede med en tur med M 12 til Brandhøj, hvor vi fandt tre 24 kg/m skinner til den lige sidestreng i de tre skifter vi bygger til den nye station ved vinterrasserne. Vi tog desuden 15 sveller og glideplader med til skifternes tungepartier. 

Lars og Børge læsser sveller på deploriderne, der allerede er læsset med tre skinner.

Tilbage på Hedehusgård gik vi i gang med at forberede de tre sporskifter til den næste fase, hvor de skal forsynes med sideskinner og tungepartier. Fasen indebærer en del egenproduktion af dele til tungerne, men med vores værdifulde samling af sporskiftedele har vi et godt fundament.

Med blomster i Ivigtut-tipvognen, flotte træer og M 30 i orange, var det næsten en smuk scene arbejdsholdet kunne udfolde sig på.

Det første kig på et af sporskifterne giver også et smukt indtryk. Arbejdsholdet holder lige en kort pause og gør status. Foto: Peter H.

Alle tre sporskifter er nu lagt til rette med sveller, ret sideskinne og udvalgte, passende tunger. Når der er tid i arbejdsprogrammet kan små arbejdshold tage sig af de videre opgaver, uden at det kræver en masse forarbejde. 

En af de lange sideskinner løftes på plads med gravemaskinen.

Vi slutter beretningen med billedet af en vigtig milepæl for bygningsafdelingen: Stålbuer rejst og tagåse oplagt. Værkstedsudvidelsen skrider fremad!

tirsdag den 6. august 2024

Nyt fra maskinafdelingen #29-24 05/08:

Snart er der lagt SF-sten helt fra trappen og hen. Dermed er der etableret en fornem belægning som adgang til og foran lokomotivværkstedet

 Denne fine sommeraften var der mest gang i bygningsfolk; jeg nåede lige at hilse på baneafdelingens støbehold, som kunne slappe af efter en stor indsats ude i vognhallen > se indlægget herunder >>

- Og Kjeld fortsatte arbejdet med at lægge SF-sten hen til overkørslen til Kjelds Plads, så det omfattende projekt snart når sin storslåede afslutning. Niels var tilbage fra ferie og snart kommer der nok stålspær til tilbygningen. Så der var mange folk på opgaven med at forberede tagspær. Her er det godt at have store fladvogne og trækkraft til at flytte dem…

Jeg fik malet bastardkoblingen en første gang sort og så udført en masse mindre opgaver sammen med Brian. Jan S. (og lidt Tim) fik arbejdet videre på tegningerne til vores montre, der skal bygges til museet.

Endnu en hyggelig aften – uden mange billeder. De næste to mandage holder jeg ferie, så der slipper I for mine ord…  /Leif

 Og status på Da7 er at den knækkede bolt er udskiftet og Da7 kørte fint hele søndagen.

PS. Husk at der er Grillaften for de aktive den 17. august. Der ses vi selvfølgelig!

Svar gerne tilbage på den udsendte tilmelding, så vi får købt pølser nok!


Tagspær tilpasses i længden

Maling af bastardkobling

Et stort læs træ på fladvognen. I baggrunden bliver fliserne stampet grundigt.