Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 7. august 2021

Nyt fra Bafd 7-8-2021

Lørdag besluttede vi at bruge kræfterne på at grave et trækrør til kabler og trykluft mellem værkstedsremisen og dampremisen. Arbejdet blev udført med vores minigraver placeret på transportvognen og kørt i position af M12 og E28. Vi blev afbrudt af nogle heftige byger, men det lykkedes at få gravet trækrøret ned samt trukket både trykluft og et kabel gennem dette. Trykluften bruger vi, når vi fyrer damplokomotiverne for at skabe kunstig træk i fyret og dermed undgå kondens samt unødig røgudvikling.

Andre steder på gården var der også aktivitet. Kjeld og Carsten fik færdiggjort flisebelægningen foran værkstedet og i Damp Af var Benjamin i gang med en større udskiftning af lysarmaturer. Hans var som sædvanlig flittig med at trimme græs, således at vores del af Hedehusgården fremstår usædvanligt velplejet. Tak for det.

Hans er i gang med græstrimmeren.

Gravearbejdet er startet og Carsten står i baggrunden og
funderer over næste skridt i fliselægningsprojektet.

Selvom vi har en maskine til rådighed, så kan en håndskovl
godt være den hurtigste løsning i nogle tilfælde. SLA foto.

Jeg sluttede dagen af med at rydde småkrat i læbæltet mod vest.

Steffen


mandag den 2. august 2021

Nyt fra maskinafdelingen #19-21 02/8:

I lørdags fik Kjeld og Carsten lagt alle stenene på den i mange år savnede passage til værkstedsremisen, så aftenen blev brugt til at skære og tilpasse sten langs sporet. Det er topklasse! Lars rettede og tilpassede det sidste på bastardkoblingen og fik delene svejst sammen. Så nu resterer blot en omgang maling. Det var jeg dog allerede i gang med: Brillen fik en flot maskingrøn, der er blandet efter en medbragt del hos maleren. Den passer flot sammen med den oprindelige farve på drejebænken. Bagefter blev de sidste knopper afrenset og grundet – sammen med den ene motorluge fra M45, som også fik røde tal på omdrejningsstyringen. Gert ordnede en hane til vandbehandingsanlæggets rensekar, så endnu en fin aften med 6 mand mødt, selvom der fortsat er feriestemning /Leif

Det bliver fint at gå og køre med sækkevogne her

M45 låge grundet



Sidste justering af pufferdele

- før sammensvejsning

Nu passer M45 perfekt med E28

Og skalaen fik lidt rødt på

Brillen iført første omgang maskingrøn


søndag den 1. august 2021

HVB Plantogsdag 1. august 21

 


Familien Hanibal på 30ér skovtur

Flotte kostumer og 2 x far og søn på banen.

 Der sker altid noget på Hedelands Veteranbane:

 Ud over det fine vejr, så havde vi besøg af familien Hanibal, der takket være sønnen Alfred havde fundet frem til os, og sammen havde de besluttet at der skulle afholdes en familie-picnic med maner.

 Hele familien havde derfor klædt sig ud i perfekt 30 stil og taget på udflugt med madkurv og det hele.

 Vi håber at se dem til vores 2 x 100 års dampkørsel søndag, den 22. 8. 2021 hvor vi vil fejre vore to flotte damplokomotivers fødselsdag med dobbelt damptogskørsel.

 

Vi havde i dag også 2 x far og søn i aktion på banen. Det er godt med et sikkert generationsforløb.

 Anders og far Carsten håndterede på bedste vis Da7, og Viggo var behjælpelig her og der, mens far Thomas passede kiosken.

Endnu en god dag på banen med sjove oplevelser.

 Foto og beretning: Bruno Jensen HVB

lørdag den 31. juli 2021

Nyt fra Bafd 31-07-2021

I de sidste par uger er bane blevet gennemkørt med slagleklipper af Lars, Claus B og Kenneth. Efterfølgende har trafikchefen sammen med Steen foretaget fejlfinding på overkørselsanlægget ved Stærkendevejen. Et par samledåser blev renset og en ensretter udskifter, hvorefter anlægget atter kørte uden problemer.


Claus i gang med at kontrollere en samledåse, mens 
dagens arbejdskøretøj D13 holder i baggrunden (SLA)


 Lørdag bestod baneafdelingens hold af Peter, Steen, Kenneth og Steffen. Peter valgte at blive på gården for at arbejde med sporskiftedele, og samme sted havde Kjeld og Carsten travlt med at lægge flisebelægning foran værkstedet. Resten af holdet kørte ud ad banen med forskellige opgaver. Vi fik således smurt hovedparten af sporskifterne, genopfrisket et enkelt "Giv agt"-mærke, repareret perronen ved Flintebjerg, slået græs omkring km-sten og ikke mindst flishugget kvas fra Stærkendevejen og til Fem Ege. På vejen mødte vi en større flok rollespillere, der tilbragte sidste uge i to lejre ved Skibakken, og brugte tiden på drabelige slag på Sletten. 

Der sker altid noget spændende langs med sporet, og heldigvis er mange ved at få øjnene op for, hvad Hedeland også kan bruges til.

Steffen



Et udvalg af de hærskarer der dominerede Sletten denne
lørdag. Uniformerne skulle være inspireret af uniformer 
brugt i de tyske fyrstedømmer omkring 1500-1600. (KHA)



mandag den 26. juli 2021

Nyt fra maskinafdelingen #18-21 26/7:

Det er et langt tog, der skal rangeres bort for at få adgang til bordet.

 

Mens Carsten flyttede sit småværktøj til et nyt skuffedarium, så fik jeg endelig malet undervognen på M9 med 2. gang sort. Efter aftensmaden, så kom Kjeld og Lars O. og samlet gik de i gang med at finde materialer til at bygge en ny bastardkobling til M45. Brolæggerarbejdet afventer lige en pladevibrator, vi har fået lov at låne…

Lars gik i gang med at skære delene ud, mens Carsten og Kjeld fik rangeret et ”arbejdsbord” i 20 cm stål ud fra spor 4. En plan om etablering af et udendørs sted for afrensning af rust havde været et emne til kaffen. Så hurtig aktion! Indtil det er klart, så brugte jeg et par bukke og fik afrenset maling og rust af bladfjedrene fra M9, hvorefter de fik en gang Olsen-sort. Det samme fik M45 på dækket – 2. gang.

Mens Lars savede hjørnerne af stålpladen, så den kunne få mere form som en puffer, så borede Carsten et 41 mm hul i bærepladen dertil. Med alle disse opgaver blev klokken mange inden vi slukkede lyset denne varme aften. /Leif


Ikke til at se det, men 2. omgang sort på undervognen


Afrensning af fjedrene afslører flere lag forskellige farver


- men nu er de Olsen-sorte alle fire




En smed bevæbnet med en saks er et sjældent set værktøj,
men velegnet til udskæring af en skabelon til bastardkoblingen


Materiale til kobling på vej

I den ene plade saves; i den anden bores


41 mm hul undervejs







mandag den 19. juli 2021

Nyt fra maskinafdelingen #17-21 19/7:

 


En kort strækning, som meget længe har trængt til en fast belægning. Kjeld gør noget ved det!

Det begyndte som en stille og ferieramt dag i maskinafdelingen; jeg havde en hel del malearbejde at gå i gang med. Først skulle ”brillen” have en omgang grunder og derefter ventede de otte justerbeslag på deres anden runde med sort. M45 afventer lige at det sidste på motorlågerne bliver udført… Så dukkede Kjeld op og udnyttede det gode vejr til at påbegynde udjævning og lægning af SF-sten fra overgangen og hen til værkstedet – en strækning, hvor der ofte står vandpytter, når det har regnet. Jeg gav en hånd med transporten og så dukkede Per Børge op og skulle se, om vi var flittige. Lige der var jeg ved at kløve lidt brænde og gøre klar til fyrbøderen på søndag. Så dukkede Kenneth P op og fyldte kulspande, derefter kom Lars L og tømte slaggebunken og Gert kiggede på vandbehandling. Så til sidst var vi en hel lille flok, der kunne afslutte aftenen på Løgnebænkene og fortælle gonathistorier. I lørdags fik Carsten og Kjeld først startet M45 op efter skift af brændstoffilter og bagefter fik de flyttet Sukkergris over på et par almindelige deplorider, så de drejelige er frigivet til når Odin kommer og skal have en grundig statusgennemgang og afrensning på værkstedet, før turen går til opbevaringshallen. /Leif


første prøvesten lagt

Grundig grunding af brillen
Justeringsbeslagene til M9 han nu fået 2 x sort
 

Sukkergris. Nu på faste deplorider

Nyt fra Bafd 17/7 - 21

Lørdagen lovede varmt vejr, og med et langt program for denne, valgte vi at starte tidligt ud, og havde afgang fra Hhg kl.8.20. Slagleklipperen hentedes nede på Brh, og med præmiere efter kort instruktion - for Claus B som yderst kyndig maskinfører, og med Kenneth ved roret på M30, gik det mod Hhg med slagleklipning på østsiden af banen. Efter at have vendt slagleklipperen på Hhg,
viste mellemtiden for første etape 10.38 ved afgang sydpå;
og ved påbegyndelsen af slagleklipning af banens vestside. Beskæring af gevækster foregik løbende fra M12 i slipstrømmen af det gule anførerhold, ved enmandsbejtent indsats, og deraf utallige stop undervejs, og i den forbindelse omtrent lige så mange møder med klæger mv, der - ikke utænkeligt - efter mødet med slalgeklipperen, optrådte særdeles opsøgende. Brh nåedes 12.34 og efter en kort pause under træerne ved det nordlige sporskifte, fortsattes arbejdet sydpå
Lergraven blev nået kl.14 hvorefter frokosten med fordel blev indtaget på perronen, i tiltrængt skygge af banevognen. En svag brise, gjorde hen på eftermiddagen stærkt tiltrængt gavn, da Stærkendevejen nåedes. Bevoksningen langs afsnittet fra Lergraven frem til Naturlegepladsen udgør det tætteste og mest tidskrævende for slagleklipperen, hvorfor størstedelen af processen på denne ca. 1 km af banen, foregår i gå-tempo
Fem Ege blev nået 16.26,
hvorefter vi returnerede til først Hhg, for vending af slagleklipperen, dernæst returnering af denne til Brandhøj. Knap 10 timer fra opstart, kunne en god dag på banen således afsluttes kl.18. Således udestår blot slagleklipning af de resterende ca. 1/3 af banen, hvilket påtænkes udført tirsdag. / LLZ

onsdag den 14. juli 2021

Onsdagsaftentog 14. juli 21:

 

Sæsonens andet Onsdagsaftentog blev trukket af M24, der lige som ved sidste aftentog 9. juni, fik dejligt vejr at køre i. Der var stor travlhed ved stationen, da der samtidig blev afholdt et forvarslet event med geocaching (skattejagt med GPS). En del af de 40 tilmeldte valgte da også at tage en tur med toget, så det blev godt fyldt til afgangen kl. 17. Meningen var, at en del af skattene kunne findes ved at køre med og jeg håber at de fik gevinst. Selv havde jeg taget familien med på en lille picnic-tur og vi gik derfor fra Rubjerg station op til Temple of Tokamak, hvorfra der er en fantastisk flot udsigt over Hedeland og det nye byggeri Nærheden. Det begynder at snuppe noget af den grønne horisont, men til gengæld håber vi at der kommer flere lokale kunder til vores tog… Efter et veloverstået måltid i græsset, så gik vi en tur rundt templet, men fik ikke denne gang lagt vandopløslige sedler med vores bekymringer i det hellige vandbad. Meningen er, at de alle forsvinder sammen med sedlen – men med så fin en aften, så forsvinder de helt af sig selv 😊 I stedet gik vi tilbage mod stationen og kunne se toget kravle op ad stigningen til Rubjerg med næste hold til en aftentur. 18.30 fløjtede toget afgang og turen over Sletten er altid en oplevelse med fugle, kvæg og smukke, vilde blomster. Strækningen gennem de svale skove var også behagelig på en så lun aften med 26 grader. Vel hjemkommet hørte vi mange, der havde haft en god oplevelse og børn, der hellere ville køre en tur mere end at skulle hjem i seng. Næste onsdagsaftentog er den 11. august, men toget kører også hele søndagen! /Leif

Toget er på vej ind til en fyldt perron
 med Geocatchers - og andre.


Herligt med lidt grøn skygge



Udsigt over en lidt tør Vinkelsø

Rubjerg dukker op i horisonten

På vej retur til Hedehusgården St. efter flere gæster

Picnic ved Temple of Tokamak

Udsigten fra templet viser toget på vej over
 Sletten med kvæg og Nærheden i baggrunden

Toget på vej op ad stigningen

Klar til hjemturen 18.30

Kan man egentlig ikke godt køre en tur mere??

Godnatbilledet er alle de flot malede
sporskiftebukke, som Hans har givet ny kulør



mandag den 12. juli 2021

Nyt fra maskinafdelingen #16-21 12/7:

 

Lars O. og Carsten planlagde, hvordan en afløser for den nuværende bastardkobling til M45 kunne udformes – og på den igangværende opgave med den lille låge til No3. Jeg holdt malepause på M45, da der først skal monteres en ny skinne til motorlågen. I stedet kastede jeg mig over at afrense en brille til den store drejebænk. Planen er at den fremover skal være fastmonteret der. Carsten og Kjeld tappede den genbrugte kølervæske af M45 og blandede friske dråber dertil. Brændstoffilteret blev også skiftet, hvilket giver luft i slangen med medfølgende udfordringer. Klokken var blevet sent, så det bliver løst en anden dag. /Leif

Carsten er ved at fræse og tilpasse de nye
profiler til noget af vandkassen på Sukkergris

Den gamle bastard...

Kølervæsken tømmes af


Brille før -


og efter. Samtidig repareres lejerne dertil.

Brillen skal monteres for enden af bænken

Motor tørnes efter udskiftning af brændstoffilter