Flot sensommervejr mødte baneafdelingens hold denne lørdag. Opgaverne rummede så forskellige ting som arbejde på stationsskilte, slaglekørsel og skinnevalsning. Vi arbejdede i op til 3 hold gennem dagen og besætningen bestod af Steen, Kenneth, Alexander, Steffen, Lars, Børge og Claus B og N.
|
Skinnevalsning foran opbevaringshallen. Med gravemaskine til de tunge løft går arbejdet lettere. |
Mens Steen tog afsted i Land Rover afgik de to andre hold i M 30 og M 12 med banetoget. M 30 rangerede slagleklipperen ud af opbevaringshallen på Brandhøj og kørte mod Fem Ege. Hovedparten af mandskabsstyrken blev på Brandhøj og med M 12 og banetoget hensat i spor 1, blev det M 45, der håndterede rangeringen ved hallen. En del materiel skulle flyttes, så der blev skabt plads til valsning af 24 kg/m skinner.
Skinnerne skal anvendes i kurven ved km 4,0 hvor vi skal udskifte sveller i den kommende tid. Når vi nu alligevel skal udføre sporarbejde på stedet, har vi valgt at udveksle kurveskinnerne med nye, forvalsede med radius, der passer på stedet. Efterårets og vinterens øvrige opgaver i baneafdelingen byder bl.a. på udjævning af rampen mellem km 0,2 og 0,5, perronforlængelse og et utal af mindre vedligeholdelsesopgaver. På hjemmekontorerne skal vi desuden udarbejde projektmateriale til baneforlængelsen til Vinterrasserne.
Mens vi riggede vores indlånte valsemaskine på 600 mm til og fik valset den første skinne, kom slagleholdet tilbage. En hydraulikfejl, der ikke umiddelbart lod sig løse, gjorde arbejdet umuligt at gennemføre. Heller ikke mere indgående fejlsøgning på Brandhøj fik has på problemet. Holdet på valsemaskinen var også lidt ved siden af målet. Første skinne blev valset til 55 m kurveradius - og det var lige omkring dobbelt så meget som bestilt. Skinnen blev vendt og rettet ud, så den matchede målene fra banechefen.
|
M 30 rangerer slagleklipperen ud på strækningen fra sporviften på Brandhøj Station. |
|
Seriøse læsere af bloggen syntes det var længe siden, vi havde vist et valsemærke. Her er et fra den lidt hårdt valsede skinne til 55 m radius. Flot Krupp-logo, der træder tydeligt frem i solskinnet. |
|
Slagle-holdet tilbage på Brandhøj. Der fejlsøges, men en nærmere diagnose kunne desværre ikke stilles. |
Efter frokost blev alt arbejde sat ind på valsning. Steen drog dog videre ud i Hedeland for at fortsætte arbejdet med stationsskilte og opsætning af køreplaner for efterårstogene. Alle andre tog sig af valsningen, der efterhånden kom i god gænge på ren samlebåndsmaner. Så godt gik arbejdet, at vi blev lidt for mange til opgaven. Derfor nåede vi også at rydde lidt bevoksning langs den sydlige udkørsel fra Brandhøj.
Med 10 skinner færdigvalsede tog et lille hold M 30 og kørte skinnerne til aflæsning ved km 4,0. I mens fik de tilbageværende hentet yderligere 5 skinner frem og valset dem. Oprydning og på plads-rangering var næsten klaret, da aflæsningsholdet returnerede.
|
Alle skinner blev kontrolmålt og kørekant markeret. Så kunne valsningen foretages korrekt. |
|
Kaffepause med hjemmebagt æblekage. En lille pause gør godt, inden arbejdet fortsættes. |
|
M 30 foran et sæt deplorider med 10 valsede skinner under udkørsel mod syd. |
Med fuld styrke tilbage på Brandhøj blev den sidste oprydning hurtigt ordnet, deplorider låst fast og vi afgik mod Hedehusgård. Rutineret kom vi på plads i museumshallens afsnit for arbejdskøretøjer og sagde farvel og på gensyn. På næste lørdag er en del af baneafdelingen på inspirationstur til Sverige, men der er altid noget at gøre på banen, så mon ikke der bliver arbejdet selvom bemandingen kan være reduceret?
|
Arbejdsdagens sidste foto viser M 30 på vej i hus på Hedehusgård i solens sensommer-orange lys. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.