Lørdagens vejr var tørt, delvis solskin og relativt mildt. Arbejdsholdet kunne mærke foråret da de samledes foran museumshallen for at tage fat på dagens opgaver. Der var et stort fremmøde, så vi kunne arbejde med en del opgaver uden at blive overanstrengt.
For at skabe plads udgravningsarbejdet, rangerede vi midlertidigt tre lokomotiver til opbevaringshallen på Brandhøj Station. Hovedparten af tiden før frokost gik med oprydning og omrangering, og en mængde oplagrede byggematerialer blev læsset på vogne, hvorefter udgravningen kunne iværksættes. Arbejdet er en del af den nyindretning, vi foretager omkring museumshallens to østligste spor, hvor der ikke er publikumsadgang. Resultatet skal give mere plads til lagereoler, betongulv til palleløfter og en lav grav til eftersyn af vogne, så faciliteterne i værkstedsremisen aflastes.
Med Kenneth i gravemaskinen er afrømning af grus begyndt. Søren er klar til at skubbe tipvognen ud af hallen, hvor M 12 overtager. |
Grustog på rampen. Det udgravede grus tippede vi af for foden af rampen, hvor sporet i den kommende tid skal løftes. Alexander og Børge poserer i forårslyset. |
18 fyldte tipvogne blev i dagens løb læsset af for foden af rampen. Gruset blev groft skovlet til side, så små maskiner kan passere stedet med forsigtighed. I museumshallen fortsatte udgravningsarbejdet og som dagen skred frem sås det tydeligt, hvor gulvet skal sænkes, så det bliver let at efterse bl.a. baneafdelingens vogne og specialkøretøjer. Det arbejde er tidligere typisk foregået udendørs og under ret primitive forhold. Dele af gulvarealet blev komprimeret forud for støbning, ligesom diverse stålprofiler blev fundet frem til brug for fremstilling af en sporramme til indstøbning.
I værkstedsremisen åndede alt fred og ro sidst på eftermiddagen. Sollyset strålede ind gennem de nye, store portvinduer. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.