Der sker jo også noget, trods det at redacteuren ikke er tilstede og får skrevet om det... Siden sidst er DA7 nu tættere på jorden end længe. Den hænger nu let over alle lejerne, klar til den sidste, forsigtige nedfiring. Vildmosen står til kedeludtørring. Udendørs ligger nu en af de gamle vognrammer fra Landbohøjskolen opskåren til brug for ”støbe”-sveller og den ene bænk til D13 er færdigslebet.
Jørgen gik denne aften i gang med at skille den næste bænk og nænsomt slibe hver liste fri for lak. Sven Erik fik boret både små og store huller i en stor del sidestykker til de nye vognbeslag. Kenneth P samlede resten (Poul T., Christian og undertegnede) til et vogneftersynsssjak af Dampstammen, så den er klargjort til juletrafikken. Efterspændte, med fedtfyldte lejer og opsmurte, samt afvaskede blev stammen kørt retur til vognhallen. Kun C2 resterer efter endt arbejde. Til dette er graven reserveret til næste mandag. Således fik de 6 fremmødte udført meget flittigt arbejde denne aften.
Gamle vognrammer fra Landbohøjskolen
SvarSletHvad er det for nogle vognrammer du skriver om ? Har der været spor på KVL og har I nogen beskrivelse af det ?
Det er vist fra intern transport på gummihjul. De har ligget på Brh i mange år. Eftersøger yderligere svar...
SvarSletOm KVL-rammer
SvarSletCarsten har nu fortalt mig, til hvilket formål vognrammerne fra KVL (Landbohøjskolen) har været anvendt:
Der har været et testanlæg for plovskær på en 600mm bane. Et plovskær blev fikseret og udstyret med diverse måleinstrumenter. En spiltræk har så trukket kassen på en 600 mm bane. Banen har været udstyret med indtil flere sporskifter på hvilke der har stået tilsvarende kasser der indeholdt jord af forskellig beskaffenhed og bonitet. Via dette testanlæg har man kunne afprøve plovskærenes egenskaber i de forskellige jordtyper. Carsten har besøgt anlægget kort efter det ikke længere var i drift. Det var mens Ole Bredberg var ansat på værkstederne hos KVL. Carsten har billeder fra anlægget ”et sted” i sin samling. Vi håber de dukker op…
mvh Leif