Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

mandag den 7. oktober 2019

Nyt fra maskinafdelingen #35-19 07/10:


I alle dele af værkstedet summer der af aktivitet - herlig stemning


Det blev en af de dage hvor værkstedet lignede en rigtig fabrik! I alle hjørner var der hektisk aktivitet – også i midten: Her stod C523 omringet af 4-5 mand; Martin og Erik fik de øverste bænklister tilpasset og monteret og Kjeld & Carstenfik boret og undersænket huller til montage af hjørnestolperne – jeg fik dem grundet og således nærmer projektet sig sin afslutning 😊 Grunderen kom også i brug på de dele som Jan har fået afrenset siden sidste mandag og han fortsatte med afrensning af Mollerup smøreapparatet, så det også kunne få en omgang. Ved samme bord stod Lars O. og adskilte en skovl for Lars, så den kan komme i rette vinkel. Den nuværende egner sig ikke til grøftegravning… Rundt el-værket blev der også arbejdet på installation og montage af overvågningsrelæer og Hans fik fikset et par defekte maskiner. Ude ved vandbehandlingsanlægget var Gert og Bjarne i gang med udskiftning til en renoveret filterpumpe, så det er klar til julekørslen.

Sidst på aftenen fik vi rangeret Da7 ud og No 3 ind på værkstedet og jeg fik malet lidt sort på M4. Mon det hele er med? Jeg talte 13 ihærdige mand på værkstedet denne aften…
Huller og undersænkning til montage af hjørnestolper



Beslaget til skovlen afmonteret og tilpasning i gang

Mollerup smøreapparatet er nu grundet 
- sammen med meget andet til Superfos lokomotivet
Den renoverede filterpumpe monteret

Stemningsfuld aftenrangering



lørdag den 5. oktober 2019

Nyt fra Bafd. 05-10-2019

Efter et par solide indsatser med svelleudskiftninge de sidste uger, stod dagens program på justering og understopning ved km. 3,5.6 mand deltog i dagens arbejde og nød godt af et vejr, der bare blev bedre og bedre efterhånden som dagen skred frem. Efterårets kølighed var dog vores følgesvend hele dagen.
Dagens resultat: Justeret og understoppet. Klar til efterårstogene.

Efter en effektiv oprangering af banetoget kørte vi til Brandhøj for afhentning af stoppemaskine. Banetoget med M 12 kørte først til Lergraven, mens Steffen og Benjamin fulgte efter med M 40 og stoppemaskinen. Værktøj og donkrafte blev klargjort. Med teodolit, muskelkraft og brækstænger blev sporet justeret sideværts. Med donkraftene løftede vi sporet til vandret og stoppemaskinen gennemkørte den ca. 150 m lange strækning. Undervejs holdt vi spisepause og da en rem måtte give fortabt på stoppemaskinen fik vi også monteret en ny. Efter afslutning af stoppearbejdet holdt vi kaffepause inden Steffen begyndte oprydningen. Resten af holdet tog fat på indsamlingen af gamle sveller, der kørtes til et par ventende deplorider på Rubjerg Station.
Det var en af de dage, hvor brændekomfuret bød på en varm ret til frokost. I dag var det en indisk inspireret ret med kikærter. Uden kød. Banebørster kan godt tåle en kødfri dag.

Steffen lægger energi bag spaden for at sætte en donkraft på plads. Lars styrer erfarent stoppemaskinen.

Steen og Panum jævner ballast efter stopningen. I baggrunden er stoppemaskinen stoppet med kileremshaveri.



Ved sin fødsel var vores gamle østtyske stoppemaskine ikke et ergonomisk vidunder Ved ombygningen til 700 mm sporvidde er det ikke blevet bedre. Det kræver tre led på armene og yoga-agtige stillinger at komme til kileremmene.

Lars samler gamle sveller med grabben. I M 12 sørger Claus for at gravemaskinen placeres, så den får de bedste manøvremuligheder.

De første gamle sveller læsses på deplorider på Rubjerg. Panum sikrer, at svellerne ligger ordentligt. Da vi kørte hjemad var deploriderne godt fyldte og samtlige udtjente sveller ved km 3,5 var fjernet.
Hjemturen foregik med M 40 og stoppemaskinen forrest og M 12 og banetoget bagefter. Vejret var smukt og solrigt. Vi glemte helt at klokken faktisk var over 18. Vi kunne notere os endnu en god dag på HVB og en bane, der nu er klar til efterårstrafikken.

Næste lørdag bliver et evt. hold på banen uden Lars, Steffen og Claus da de er til Feldbahntreff i Ilmenau.

mandag den 30. september 2019

Nyt fra maskinafdelingen #34-19 30/09:



Et af de tre bannere - opsat i blæsevejret - men nu sidder det!
På den sidste dag i september var det herlig blæsevejr, men vores reklamebannere for U42-togene skal jo op og hænge og det lykkedes heldigvis trods den krafige vind. Så må vi jo satse på at reklamen – sammen med al den herlige omtale vi har fået i lokalaviserne efter tildelingen af den fine pris i fredags – gør et godt arbejde, så vi kan få fyldte tog! Carsten husker også, at de små lokomotiver skal have service og derfor var både M3 og M4 en tur forbi værkstedet for eftersyn og mindre udbedringer. Senere fik han og Kjeld monteret den nylakerede bordplade på det nye værkstedskab i maskinværkstedet. Martin og Erik arbejdede flittigt videre med forarbejdning og montage af hjørnestolper og bænk-afslutningerne på C532. Jeg fik grundet alle de mange dele, der blev afrenset sidste mandag og i ugens løb og rundt sandblæseren, el-værket og vandbehandlingsanlægget var der også folk. Faktisk var vi så mange, at jeg slet ikke kunne følge med i aftenens opgaver– 12 mand talte jeg på Gården denne aften. 
Vi brugte også en del tid på at lykønske hinanden med den fine 1. plads til Frivillighedens Pris. 
(se indlæg om aftenen her – og find og se den flotte video med luftfotos af banen på SN´s side)
M4 får service og strammet koblingstrækket

Udsavning og- 

fintilpasning af en af hjørnestolperne


Redacteuren iagttages grundigt af kvalitetsinspektørerne :-)

Bestået?! - heldigvis. Lidt lappearbejde på M4


Resultat af aftenens arbejde med grunderen

Nyt, flot bordplade på arbejdsbordet - men hvor længe...

søndag den 29. september 2019

Nyt fra Bafd 28-09-2019

Lørdag fortsatte vi med svelleudveksling langs med Lergraven, men forberedelserne til dette startede allerede fredag, hvor Lars og Peter fik trukket spigre op på 6 sporrammer (78 m) samt udvekslet de fleste af svellerne. Lørdag bestod holdet af Benjamin, Kenneth, Lars og mig, og vi skulle således kun nå at retablere sporet, da der i den kommende uge skal køre et særtog.

Undervejs til arbejdsstedet blev der opsat efterårs- og julekøreplaner, og det var derfor først ved 12-tiden, at vi kom i gang med arbejdet. Vi fik samlet sporet, men blev undervejs afbrudt af lidt kraftige regnbyger, samt to gange tekniske problemer på vores uundværlige gravemaskine.

Dagen bød også på en milepæl idet vi nu har udvekslet i over 3000 sveller siden vi begyndte at opgøre dette i 2008. Således ligger der nu i knapt halvdelen af alle vores spor sveller, der er under 10 år gamle, og hvor vi forventer at hovedparten kan bruges i ca. 40 år. Det er et godt fundament for fremtidens HVB.

Næste lørdag fortsætter vi med understopning, så sporet er klar til efterårskørslen. Der bliver serveret en varm ret fra brændekomfuret til arbejdsholdet.

Steffen
M24 blev luftet i forbindelse med fredagens forberedelser (PLH)

Færdigt arbejde. Spigre på 6 rammer er trukket op kl.12, 
efter nogle timers indsats af Peter og Lars. (LLZ)

Så er vi i gang med at samle sporet

Svelle nr. 3000 blev behørigt markeret
Vi manglede kun ganske lidt svelleudveksling, og så kunne grabben ikke åbnes.
Efter en større fejlsøgning blev fejlen lokaliseret til en lynkobling, der havde
åbnet sig, og smilet kom atter frem hos Lars.

De sidste sveller udveksles, og da maskinen skulle til at køre op på
transportvognen knækkede det ene larvebånd pga. slidtage. Med et
knækket larvebånd kan minigraveren reelt ikke flyttes. 

Heldigvis havde vi forudset situationen for en del år siden, og  vi fik hurtigt
afhentet et nyt bælte på Hovedlager nr. 1 for bælter, beliggende på Brandhøj.

Med lidt asen og masen, samt et par brækjern kom bæltet på, og maskinen
kunne læsses på transportvognen. Herefter var det fyraften.



fredag den 27. september 2019

Hedelands Veteranbane blev tildelt Foreningsprisen på Frivillig Fredag i Høje Taastrup Kommune






Høje-Taastrup Kommune siger hvert år TAK til de mange frivillige i kommunen ved et stort show i efteråret på Taastrup Teater & Musikhus. Foreningsprisfesten ligger på Frivillig Fredag d. 27. september, ét landsdækkende arrangement, der har til hovedformål at markere og anerkende landets mange frivillige.



FORENINGSPRISEN PÅ FRIVILLIG FREDAG
Hvert år uddeler Høje-Taastrup Kommune Foreningsprisen. Dette sker i samarbejde med Danske Bank, der sponsorerer 25.000,-, 10.000 kr,- og 5000 ,- til den/de foreninger der har gjort en ekstraordinær indsats for dets medlemmer eller lokalområdet.
Udover årets Foreningspris uddeler Høje-Taastrup Kommune i samarbejde med Folkeoplysningsudvalget Unglederprisen til et ungt menneske under 25 år, som yder en stor indsats i foreningen.
Der vil blive uddelt i alt tre priser; Foreningsprisen, Hædersprisen og Unglederprisen, samt være underholdning fra Stand Upper Mads De Krak og sangerinde Emmelie De Forrest.

Frivillig Fredag starter aftenen med et spændende oplæg v. jægersoldat, eventyrer og foredragsholder Erik B. Jørgensen, samt mulighed for netværk.

I år var Hedelands Veteranbane blandt de fem nominerede, så 10 medlemmer af IBK var mødt frem til det fine arrangement ”Frivillig Fredag” i musikhuset. Alle pladser var udsolgt og startede med et meget motiverende foredrag af eventyreren Erik B. Jørgensen. Vores – og mange andre foreninger - kunne helt sikkert lære noget af hans kloge ord…

Efter en pause blev vi ledt ind i salen og det næste eventyr kunne begynde! Vi blev fortalt en fin historie om alle de drabelige drager, som vi frivillige skal kæmpe mod. Men eventyret sluttede lykkeligt med at Danske Bank gerne ville donere penge til at værdsætte den store indsats alle frivillige i Høje Taastrup Kommune bruger på arbejdet i de mange foreninger. At fortælleren var selveste Borgmesteren havde vi nærmest ikke fantasi til at forestille os, men Michael Ziegler smed kostumet og holdt en fin tale til alle. Herefter underholdt Stand-Upperen Mads De Krak for et publikum noget udenfor hans normale målgruppe. Det var nu fint nok 😊 Dernæst blev Ungdomslederprisen uddelt og så kom sangerinden Emmelie de Forest på scenen og gav tre fine numre, iført bare tæer og to musikere. Så var det blevet tid til den store prisuddeling og alle de nominerede foreninger blev præsenteret i en flot video. Specielt lagde man mærke til den flotte video af vores bane, taget med drone. Håber vi kan få lov at få den… Og så blev priserne uddelt. Da 3. og 2. pris var uddelt, så havde vores række tilbageholdt åndedræt… Og sørme om vores store arbejde med banen og materiellet ikke blev anerkendt med 1. prisen på 25.000 flotte kroner!
Det føles nu godt at få et sådant skulderklap – så tak for det! Prisen blev efterfølgende fejret med pindemadder og godt øl! Tak for prisen 

Læs om arrangementet i SN:

Se også video og ny artikel på SN her:
https://sn.dk/Taastrup/Se-billeder-og-video-De-sejeste-ildsjaele-blev-haedret/artikel/875031
Der bliver læst eventyr om drager, frivillige og penge...

Fortælleren viser sig at være borgmesteren i egen høje person

Mads De Krak optræder

Ungdomsprisen uddeles og -

Mathias vinder for en glødende ihærdighed

sangerinden Emmelie De Forrest - kendt fra Melodigranprix - giver tre fine numre

Så bliver de nominerede præsenteret i fine, små film!




- og her fejrer de glade repræsentanter for klubben så prisen og den store check med et par kolde øller :-)

mandag den 23. september 2019

Nyt fra maskinafdelingen #33-19 23/09:


Den fine, røde vogn fra Aalholm skulle forestille at være en af de første vogne, der kørte med Odin til Roskilde

I lørdags fik Carsten og Kjeld hentet Aalholmvognen på Brandhøj og forsigtigt bugseret den til Gården. Den kan desværre ikke bringes i brugbar stand, så den skal ophugges. Der kan dog indvindes en masse anvendelige dele, og forhåbentlig kan de fine bænke genbruges en dag. 
På C523 arbejdede Erik og Martin forsat med den sidste finish; der indsættes hjørnestolper af træ i vinklerne for at give et mere fyldigt udseende og bedre greb for togføreren. Desuden skal det kringles, hvordan bænkene kan afsluttes pænest foroven. 
Der blev arbejdet på elværket og Carsten skar jern ud til en batterihylde dertil, men ellers var vi flere der efter en lang pause igen tog fat på at afrense og klargøre dele til Superfos-lokomotivet. Vi regner med at det skal overtage pladsen fra C523, når den er klarmeldt. Så kan alle delene blive monteret igen og gangtøjet blive renoveret. Det var hvad jeg fik noteret med næsen ned i sandblæseren… Vi var 10 mand på Gården, så ferietiden er ved at være helt slut.

Montage af stolper på C523

Placering af El-tavle til montage på el-værket drøftes

Afrensning af rør til Superfos



Mange snart klargjorte dele