I sidste uge fik vi ikke skrevet nyt fra Bafd, men det bliver der så rodet bod på nu.
Efter to weekender med grill aften og 2x100 års jubilæum var der ikke det store rykind forrige lørdag, og da det tilmed regnede en stor del af dagen, tilbragte vi det meste af tiden i vognhallen på Hedehusgaarden. De sidste borde skulle sættes på plads, M24 skulle have repareret brændstofslanger, og en masse andre småting var på programmet. En stamme med tipvogne blev kørt på Brandhøj, sammen med nogle løsdele til damplokomotivet NS CA2 og den skinnebukker, som vi har lånt i den kommende tid.
Peter gør klar til at køre en stamme tipvogne på Brandhøj. Det regnede en del denne dag. |
Sidste lørdag var det derimod dejligt sommervejr. De sidste stole blev båret op på loftet fra vognhallen, og efter lidt rangering kørte vi ned på Brandhøj. Her blev formiddagen brugt på at rangere rundt på materiellet i vognhallen, inden vi kastede os over afprøvning af skinnebukkeren. Den er elektrisk drevet og er af en type, der typisk bruges i mineindustrien i forbindelse med bygning af spor i minegange. Her bruges til tider gangske kraftigt spor med små kurveradier, så det var med store forventninger, at vi gik i gang med at betjene skinnebukkeren. Et hurtigt eftersyn blev foretaget og herefter forsøgte vi os med en 27 kg/m skinne, dvs. en anelse kraftigere en vores nuværende hovedspor. Det gik ufatteligt let, så det tegner godt for at kunne lægge forbukkede skinner ind i vores skarpeste kurver.
Dagens tog blev trukket af M3 og ses her ved Hedehusgaarden |
Første test af skinnebukkeren, der uden problemer kunne lave selv en meget skarp kurve. |
Ved at vende skinnen om kan man rette den ud igen, hvilket også blev testet, da vi nu alligevel var i gang. Den fik faktisk en anelse for meget i den modsatte retning. |
Mens vi afprøvede skinnebukkeren fik Steen slået græsset på Brandhøj. Herefter blev frokosten indtaget på perronkanten, hvorpå vi tog flishuggeren på krogen og brugte resten af dagen til at rydde op i fældet krat mellem Hedehusgaard og Brandhøj.
På Hedehusgaarden havde Hans som sædvanligt være flittig med at trimme området, mens Carsten og Kjeld skar Ålholm efterløberen af NS CA2. Inden lokomotivet i sin tid kom til Ålholm fra Nakskov Sukkerfabrik undergik det en større ombygning, og blev konverteret om til et damplokomotiv anno 1850. Denne ombygning har vi bestemt ikke tænkt os at bevare, og da den i øvrigt var en noget tvivlsom karakter, bliver det oprindelige lokomotiv befriet for en del af ombygning. Der er heldigvis mange dele tilbage af det oprindelige lokomotiv, og således er f.eks. den bageste pufferplanke også den originale.
Steffen
Hjulsættet til efterløberen er afmonteret. Det er oprindeligt et normalsporet hjulsæt fra et damplokomotiv af samme type, som der sidder under DJK LJ20. |
Efterløberen var en hængslet konstruktion, og bestod delvist af de gamle vanger samt puffeplanke. Alle originale dele er naturligvis gemt til genopbygningen. |
Steffen
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.