lokomotivet M4, der har en danskbygget BurWain-motor, til at køre godt igen:
Lokomotivet Da7 på vej efter vognene i vognhallen |
Toget kl. 11, klar til afgang |
Juletog Søndag den 3. december 2017 noget helt særligt.
Det var den dag vi i noget af den lokale familie havde
aftalt, at de skulle da lige se, hvad jeg har brugt noget af min fritid på det
seneste år.Vi havde aftalt at mødes på den lokale jernbanestation Vallensbæk kl 10. Og minsandten om ikke de var der 10 minutter før?. Vejret var lovet let regn og 3 grader, så derfor skulle vi med toget kl 11.00, fordi der var de overdækkede vogne.
Velkommen og I kører bare efter mig.
Da vi nærmede os Brandhøjgårdsvej, så vi sort røg stige op i nærheden af lyskrydset på hovedgaden, og det var så opfyringen af damptoget Da7, der var igang. Vi ankom til Hedehusgårdens station og parkerede. Og dieseltoget M25 med en Frichsmotor holdt forrest klar til afgang. Vi skulle jo først med toget kl 11.00.
Efter at damptoget havde hentet vognene i vognhallen, vi gik ombord. Ialt 8 personer heraf 3 børn.
En sådan køretur med et lokomotiv fra 1921, altså næsten 100 år gammelt er en fascinerende oplevelse. Stille og roligt igang og i adstadigt tempo ud i det vinterlignende landskab. Børnene råbte pludseligt SE, der var en kondiløber, som lige overhalede toget.
En tur over den smukke slette med køerne, der stadig er ude |
Det er dejligt at sidde og kunne se landskabet rulle forbi, så man kan observere, hvad det gamle Hedeland grusgrav er blevet til af skøn natur nu mange år senere.
Undervejs fortalte jeg familien lidt om de aktiviteter,
som interesserer mig og hvad det har medført for både Hedelands Veteranbane og
Diesel House. De kunne nok se, at det ikke var "arbejde", men glæde
over de resultater, som kan skabes ved den slags gøremål i samarbejde med andre
entusiaster.
Ved Brandhøj station
stoppede toget og ventede?
Jo nu kom det andet tog, der var kørt lidt tidligere, på
det andet spor og kørte igennem. Her krydser M25 med Da 7 på Brandhøj St. (foto:Steffen Lyngesen) |
Og så kørte vi videre. Helt ned til Rubjerg station, hvor
nogle spejdere kom og bød på pebernødder. Der stod vi af og gik ned til
spejdernes juletræssalg og servering. I den runde overdækkede
"udestue" var der monteret plastik, så spejderne kunne stå i læ og
lave gløgg og varme æbleskiver. Lidt længere nede var opstillet et telt med
borde og med faste bænke.
Vi nød æbleskiverne og gløggen, den var meget velsmagende
og varmende, nu da vi havde kørt i fri luft derned. Og vi havde nydt udsigten
og dampen fra lokomotivet, samt lugten af kulrøgen, når lokomotivet skulle
arbejde hårdt for at trække toget op over en bakke.
Fascinerende, det var ligesom, da jeg var dreng i
Helsingør og de små damplokomotiver skulle hente vognene på færgerne og køre
dem op på stationen, inden de kunne køres helt til København. Lugten af kulrøg.
Og vi måtte lige skynde lidt på børnene, så de kunne få
tisset færdigt i de opstillede toiletvogne på Rubjerg ved spejdernes stader. Vi
skulle nå dieseltoget kl 12.00 tilbage til Hedehusgård station.På hjemvejen var der ingen røg, kun duften af cigar fra lokomotivføreren. Til gengæld har man så fri udsigt, så vi fik talt om jul og ferier osv. Men turen er pragtfuld og masser af frisk luft, så vi tog noget motion og gik i "museet", hvor Hedeland har den store samling af plancher om lokomotiver og aktiviteter, hvor disse blev brugt i udviklingen af det danske samfund.
Og "pludselig brød solen frem" ligesom vi gik ud
gennem de store døre foran vognhallen mod vest.
Vi summede lige lidt inden vi gik ned til bilerne.
Pragtfuld dag med mange indtryk for os alle. Fra 3 år og
til 75.
Når det bliver forår og lidt mere varmt og grønt vil de
minsandten derud igen???
Tak til H V B for en dejlig dag.
Hilsen Steen Holtoug
(fotos fra lørdag 2/12)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.