Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

søndag den 24. november 2019

Nyt fra Bafd 23-11-2019

Som sædvanligt er klubbens julefrokost ingen hindring for at give møde på arbejdspladsen dagen efter. I baneafdelingen var et ordentligt fremmøde særligt vigtigt. På lørdag starter juletrafikken og vi skulle nå både eftersyn af strækningen til Rubjerg samt justering og understopning af den svelleudskiftede strækning ved Flintebjerg trb.

Mens en del af dagens hold oprangerede banetoget startede andre med renfejning og smøring af vognhalsbanegårdens skifter. Vi kørte derefter til værkstedsremisen for at afhente det færdigmeldte elværk. Mens det arbejde pågik fortsatte smøring af skifter og overkørsler på selve Hedehusgård Station.
Der var ikke meget strøm på palleløfteren, så der skulle en del menneskelig styrke for at få elværket op i en højde, der passede med Storebæltsvognens lad.

Rensning af overskæringen i spor 3. Steffen viser fornem en-håndsbetjening af skovl!

Med elværket læsset og samtlige skifter på Hhg smurt, kørte vi mod Brandhøj. Undervejs rensede vi overkørsler. For at få mest muligt arbejdstid på banen, mens der stadig var dagslys, læssede vi ikke elværket af. Vi rangerede M 40 og stoppemaskinen ud af hallen og drog straks mod Flintebjerg. Mens et hold kørte til Rubjerg og rensede overkørsler og smurte skifter, klargjorde et andet hold stoppemaskinen ved Flintebjerg.

Med en arbejdsstyrke på 5 mand skred understopning og justering rask fremad. Opgaven var næsten afsluttet, da vi spiste frokost. Efter spisningen gjorde vi arbejdet færdigt, jævnede ballast og siderettede sporet. De sidste gamle sveller blev lagt pænt i bunker og vi fik hentet det sæt deplorider, der stod i spor 2 på Rubjerg Station. Værktøjet blev læsset og så kunne vi i to tog afgå mod Brandhøj. 
Der var ikke plads til flere udtjente sveller på deploriderne på Rubjerg Station, så vi lagde dem i stedet i pæne bunker langs sporet. Svellerne på perronen blev fjernet og ligeledes lagt pænt til side. Her er Kenneth i færd med at stable gamle sveller nord for perronen
Understopningen er ved at nå sydenden af perronen på Flintebjerg. Lars styrer stoppemaskinen, Steen jævner ballast og Kenneth er på vej efter flere donkrafte. Med erfarne folk flyder arbejdet hurtigt og effektivt.
De sidste sveller lægges pænt i bunke, inden vi afgår mod Brandhøj. Lars kører M 12, Kenneth sidder i gravemaskinen, mens Steffen og Steen aftaler planen for hjemkørsel til Brandhøj. Claus fotograferede.

På Brandhøj satte vi de gamle sveller i sidesporet på den lave oplagsplads. På den måde spærrer de gamle sveller ikke for adgangen til de nye i sidesporet bag opbevaringshallen. Vi regner med at udskifte endnu et par hundrede sveller i januar/februar hvis vejret holder.
Lars signalerer, at skiftet er omlagt og at der kan køres ind på sidesporet. Som et led i svelleprojektet vi har fået midler til fra Transportministeriets veterantogspulje, skal svellerne senere køres til kontrolleret bortskaffelse.

Det nye elværk blev læsset af i opbevaringshallen, og i det sidste dagslys kørte vi op til Hedehusgården, og rangerede på plads. Arbejdet stoppede dog ikke af den grund, for der blev også tid til at skifte olie samt et antal filtre på vores gravemaskine, så den også er klar til fremtidig indsats.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.