Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 15. september 2018

Nyt fra Bafd. 15-09-2018

Denne lørdag markerede starten på efterårets svelleudskiftningskampagne. Sommerkørslen efterlader nu banen til baneafdelingen i en måned, inden efterårskørslen starter. Det er nu en stor del af årets arbejde på strækningen skal gennemføres!

Første dag med svelleudskiftning plejer at være en dag, hvor udstyr og mandskab skal finjusteres og div. småting skal rettes til. Sådan blev det også denne gang. M 30 forlod Hhg med første del af dagens arbejdshold bestående af Kenneth, Kjeld og Steffen.
Dagens første pause kom først sent på dagen, da vi pga. maskinbøvl havde en lang opstart.

Det varede lidt inden M 12 fulgte efter. Der var naturligvis bøvl med opstart af gravemaskinen og den skulle også lige have den rette grab monteret. Imens Lars, Otto, Benjamin og Claus baksede med det, hentede M 30 energivogn og de sveller vi borede sidste lørdag.  Svellerne blev udlagt mellem Rubjerg og Flintebjerg langs sporets rette dele. På den måde passer de borede huller med at der ikke skal være udvidelse af sporvidden. Holdet startede desuden med frigravning af befæstelser. Da hold 2 ankom, kunne vi derfor straks kaste os over udtrækning af spirg, fjernelse af underlagsplader og udskiftning af svellerne.

Var der lidt bøvl med maskineriet, gik arbejdsholdene til gengæld på med krum hals. Der var ingen usikkerhed at spore og alle fandt hurtigt ind i svelleudskiftningens vante rutiner. Imens udvalgtes der plads til brændekomfuret og der blev sat mad over. Mindre regnbyger kunne ikke standse hverken arbejde eller madlavning og snart drev bygerne væk. Gryderetten med elg, pølser og kartofler kunne indtages i solskin omkring Storebæltsvognen.
Udsigt fra køkkenafdelingen. Valget af position gav ly for vinden og hjalp også da det begyndte af regne.

Den samlede arbejdsstyrke forsamlet til frokost. Fra venstre: Lars, Otto, Benjamin, Kenneth og Kjeld, godt skjult af Claus. Steffen tog billedet.
Vi var langt fra de eneste i Hedeland denne efterårsdag. Mountainbike-ryttere passerede os med jævne mellemrum på stien og et betragteligt antal ryttere på deres heste hilste venligt på os fra ridestien.
Otto, Kjeld og Claus trækker spirg op, mens en rytter dukker op på ridestien. (Foto: Kenneth H.).

Nogle ryttere måtte lige stoppe op og se, hvad det var der foregik på jernbanen.
Inden kaffepausen havde vi udskiftet sveller på 5 rammer og opildnet af succesen gjorde vi hurtigt to rammer mere klar. Da flere på holdet havde aftaler sidst på eftermiddagen, skruede vi hastigheden yderligere op. Mens spigerne blev slået i på de sidste to sporrammer, arbejdede resten af styrken med oprydning, og Kjeld og Kenneth fik læsset de gamle sveller på deplorider. Deploriderne blev rangeret til Rubjerg Station og hensat aflåst i spor 1.
M 30 rykker energivognen frem. I forgrunden ses de gamle sveller samlet i bunker på fire. Det er lige præcist det antal sveller, som gravemaskinen kan håndtere i én grabfuld.

Dagens arbejde afsluttes. Den næstsidste grabfuld gamle sveller køres væk.
Vi nåede at udskifte 91 sveller på én dag. Et godt resultat. Arbejdet fortsætter igen på lørdag. Er der et godt arbejdshold er der basis for endnu et godt resultat.

mandag den 10. september 2018

Nyt fra maskinafdelingen #33-18 10/9:



Bo er ved at tappe vandet af kedlen på Da7, mens M3 gøres klar til at komme retur ud til vognhallen

Sommerens sidste plantog blev kørt i går i dejligt vejr og traditionen tro afsluttet med en dejlig omgang stegt flæsk. Denne aften brugte Bo og Peter derfor på at nedrigge Da7 – tappe vandet af og tørre kedlen ud, samt grundigt rengøre rist og askekasse, så lokomotivet er klar til juletrafikken – hvis der ikke lige dukker et særtog op inden da… Jeg riggede også ned ved at fjerne vores sommerbannere og plakater, for i stedet at opsætte reklame for efterårs- og juletog. Bagefter indsamlede jeg alle vores malerdåser for at skabe et overblik over beholdningen. Malesæsonen går jo også ind, når materiellet ikke skal ud at køre hele tiden.
Carsten og Kjeld fik monteret slanger til kølevand på den ”nye” båndsav, så den selv kan sørge for at påføre skæreolie og færdigmonteret trin på M3. Lars O. forberedte arbejdet med at svejse de rustfri dele sammen til den nye askekasse til No 3.
Per, Jan og Hans fik samlet E28 så meget, samt tilsluttet et enkelt 12 V testbatteri så en prøvekørsel kunne afvikles sidst på aftenen. Den kom dog ikke langt, men det var blot fordi hjulene var hævet over gulvet – for alt fungerede som forventet – hjulene snurrede rundt og hastigheden kunne fint ændres via regulatoren. Næste etape bliver at fremstille en ny batterikasse til de mange batterier, der skal bruges til 48 V i parallel.
Bafd var også på banen og kørte en vedligeholdelsestur ud og hjem. Vi kørte M3 ud i vognhallen, samtidig med at de kom hjem – så der var temmelig trafikeret på banegården med både M12 og banevogn, samt M3 og M30 med M25 på krogen. Men med lidt koordinering lykkedes manøvren J  Således var vi 11 mand på Gården denne aften til at rykke endnu et par skridt videre.



De sidste kul i gården.. Vi klarede lige at køre de sidste damptog...

Nedtaget sommerbanner. Snart skal julebanneret op!

De sidste dele monteres på E28 inden prøvestarten.
Vellykket prøvekørsel igang!

Den renoverede olietanke monteres igen på saven 


Delene til den nye, rustfri askekasse prøvesamles

Aftenrangering af M24, M25 for at gøre plads til M3

søndag den 9. september 2018

Sommersæson K18´s sidste plantog den 9. september:



Første tog på sommerens sidste plandag står klar til afgang
Sommerens sidste plantog afgik i dejligt roligt vejr og allerede fra morgenstunden blev togene godt fyldt. Om det var fordi det var vejret; at det var sidste dag eller fordi Brandhøjbanen også kørte kan jo være svært at gisne om… Men fint gik det og dagens første damptog havde 106 ombord efter Sølund, hvor der lige kom lidt flere ombord. Heldigvis var der mange børn blandt passagererne – ellers havde sæderne nok været for smalle 😊. Således var der dagen igennem stor aktivitet ved Stenager og Fem Ege, men også flere der skulle af ved Rubjerg og nyde en vandretur til toppen. Sidst på dagen sås flere medlemmer, der fik en sidste tur med toget inden vi traditionen tro afslutter sæsonens togkørsler med en dejlig omgang stegt flæsk. 25 mand m/k blev dejlig mætte denne aften. Nu må vi så tålmodigt vente til efterårsferiens tog kører og derefter igen vente helt til jul. Ventetiden er lang, men mon ikke den bliver belønnet…



. og præcist 10.30 afgår M24 med fyldt tog fra spor 3

Et af dagens togmøder på Brandhøj
et andet slag togmøde for fuld damp ses på Stenager

en flok glade gæster stiger på efter et par gode ture med "de små tog"

Tid til kapløb med toget - de nåede det!


Endnu et fyldt tog på vej hjemad 110 ombord - masser af plads!


På dagens sidste tur er der traditionen tro flere medlemmer, der tager turen med

Dagens ture er slut og Da7 skal have renset røgkammeret

- bagefter er det tid til en sæsonafslutnings-øl på bænken

- og bagefter serveres der masser af stegt flæsk hos Bollinis 


en brand-go afslutning på sæsonen!
(Klik på et billede for at få dem alle vist i stor størrelse!)

lørdag den 8. september 2018

Nyt fra bafd. 08-09-2018

I lunt septembervejr kunne fem mand fra baneafdelingen se frem til en dejlig lørdag på banen. Der var opgaver nok at tage fat på og efter at have rangeret dagens tog sammen, gik turen til Brandhøj. Banevognen sattes af i sporviften, mens fire tipvogne håndrangeredes ind i opbevaringshallen. En anden del af arbejdsholdet fik justeret en tungespids i skiftet, der fører til sporene foran opbevaringshallen.
Kenneth tilpasser en tungespids med tendens til at klemme. Det kan i værste fald forhindre fuld kontakt mellem tunge og sideskinne og skulle derfor udbedres. Lars giver gode råd.

Fire tipvogne på vej til deres plads i opbevaringshallen skubbet af Peter og Steffen.

Efterårets svelleudskiftninger står for døren og en af dagens opgaver var at forbore 175 sveller, så vi er klar til arbejdet. Forboringen gik glat. Vi har det rette værktøj og en god del rutine i arbejdet. Mens boreholdet gav den hele armen, arbejdede andre på en større ombygning af vores udstyr til ukrudtsbekæmpelse. Igennem sommeren har vi skåret enkelte træer ned langs banen. Vi fik savet stammerne til opfyringsbrænde og læsset i en tipvogn. Der står allerede tre fyldte vogne klar i opbevaringshallen.
Sveller gøres klar til boring.

Der bores så spånerne flyver! Kenneth og Steffen i gang med at lave de mere end 1000 huller, der skulle bores i svellerne.
Sidst på dagen fik vi tid til at skifte et par bolte på stoppemaskinen. Den havde voldt lidt problemer sidste lørdag og med svelleudskiftningerne i den kommende tid, er det vigtigt, at den fungerer uden bøvl. Smørestederne fik en gang med fedtsprøjten og hydraulikolien blev efterfyldt. Vi nåede også en del sortering og oprydning i de sager vi har i en af vores lukkede roebanevogne i opbevaringshallen. I vognen henstår nemlig de fire puffere fra vores Superfos-lokomotiver og det er efterhånden blevet tid til, at de skal genforenes med deres lokomotiver. For at spare vores rygge henter vi dem ud af vognen med gravemaskinen i den kommende tid.
Så er der adgang til Superfos-pufferne i vognen.

Vi har mange historiske ting på HVB. Pufferne er historiske, men kan også selv fortælle historie. Her er puffen fra Superfos-lokomotivet med nummeret 202 påført. En spasmager fra HVB har tilføjet lidt sømandshumor, så '202' er blevet til 202 grader, Ø-NØ og tilføjer 'agter'. Morten Banke?
Næste lørdag står arbejdsprogrammet på svelleudskiftning på strækningen mellem Flintebjerg og Rubjerg. Vi håber at nå så mange sveller som muligt og der er derfor arbejde til alle dem, der har lyst til frisk luft og banearbejde. Til frokost serveres gryderet med elg fra brændekomfuret. Vel mødt!

torsdag den 6. september 2018

Torsdagsbilledet #174 - Turberetning: Vale of Rheidol Railway

Torsdagsbilledet forsætter beretningen fra IBF´s tur til England og Wales. 

Se sidste beretning her:


Vi får en snak med lokomotivpersonalet  ved Vale of Rheidol Railway

Efter den smukke rejse med Ffestiniog and Welsh highland railway, så fortsatte turen videre til Vale of Rheidol Railway. Den ligger højt oppe ved et storslået vandfald, der løber under Devils Bridge. Vi var der dog ikke for at se på natur men tog, så vi måtte nøjes med at se det i turistbrochuren. Lokomotivet stod klar lige ved indgangen og vi fik en fin sludder med personalet inden de kørte ud og koblede toget på. Stationen bød desuden på god kaffe og var ret hyggelig. Vi havde en forhånds-reserveret vogn. de var af en helt lukket type uden bagperron og kun få af vinduerne kunne åbnes. Det kneb derfor noget for fotograferne at få taget den sædvanlige overflod af fotos - så vi måtte hengive os til at nyde den meget flotte tur på kanten af bjerget med udsigt over dal og flod.
Vel nede på dagens sidste tur kunne vi følge med i rangeringen og nedrigning, hvorefter vi begav os til deres helt nybyggede remise og værksted. Hold da op hvor var det flot! En kraftig portalkran kørte over hele værkstedet og der var besøgsplatform i midten, så vi kunne overskue hele rummet. De restaurerer og nybygger både vogne og lokomotiver, så der var noget at se på. Efter endt rundvisning, så gik turen til vores overnatningssted - marine hotel i Aberystwyth , i hvilken der også kørte en mindre bjergbane op til et hotel. Den havde dog indstillet driften denne dag, så det blev kun et par fotos.

 https://www.rheidolrailway.co.uk/


Lokomotivet kobles på. Klar til afgang om et kort øjeblik.

Lukkede vogne med få vinduer, der kan åbnes

Men udsigten fejler ikke noget

og modsatte side er temmelig tæt på bjersiden det meste af turen

Vogn reservereret til IBF :-)

Ankommet til Aberystwyth, køres vognene i hallen og der fyldes kul på.

Vi går til værkstedet - nybyg fra 2012
Der var gang i flere spændende projekter. Udsigt fra besøgsplatformen til den ene side...
- og den anden. Fin slagleklipper - har de delvist selv bygget.


Så blev det tid til en øl i strandkanten for det danske hold: Thomas, Steffen (- Carsten her) Claus og Leif (undertegnede)

Den lokale bjergbane i byen


Næste Torsdagsberetning bliver fra turens besøg hos Talyllyn Railway og det lille, fine smalspors og industrimuseum.

mandag den 3. september 2018

Nyt fra maskinafdelingen #32-18 4/9:



Et større læs jern skal fra det ene sæt deplorider til det andet...

Færdigt arbejde! Godt der stod et lokomotiv til lige at hvile benene...


Så er ferietiden forbi og der er igen fuld bemanding på værkstederne :-)
Dagens første opgave, som Carsten og jeg baksede med var at frigive et sæt deplorider ved at sammenlægge materialer fra to halvfyldte sæt til et ved at hente det ene sæt deplorider fra ”skov-sporet” og derefter flytte de tunge sager over. Således frataget sin last, kunne Lars O. gå i gang med at rense enhederne for gamle beslag og få påsvejst et par nye øjer til sammenkobling og transport. Bo og Kenneth P arbejdede videre med tilpasning af de nystøbte hvidmetalslejer. Det er et tidskrævende og omhyggeligt præcisionsarbejde, hvor lejet jævnligt skal presses mod akslen for at se hvor det går på bl.a ved at anvende blå markeringsfarve. Målet er at få bogien køreklar til brug for C523. Denne vogn blev denne aften adskilt endnu mere af Erik, Martin og Carsten. Kjeld og jeg hjalp til med at få de afmonterede dele samlet sammen i et bur. Det bliver en gennemgribende istandsættelse, idet gulvplankerne også bliver afmonteret så rammen også kan få en renovering og ny omgang maling. Slutmålet er jo at vognen triller nyistandsat og nymalet ud af værkstedet med nye bænke og tag på. Niels fremstillede endnu et lejn til drejebænken, der passer på mål til udvalgte stål. E28-holdet arbejdede flittigt på at montere akseldækslerne og de elektriske forbindelser, så de kom et langt skridt videre og kunne næsten ikke stoppe med at arbejde, selvom der var frisk kaffe på kanden. Flere af os nåede da at forlade Gården inden da... Vi var 14 flittige folk på Gården denne aften.


Lars O. fjerner gamle beslag fra deploriderne og..

påsvejser transport-øjer. Vi giver en hånd med at vende dem...

Bo presser hvidmetallet godt ned mod akslen for at se hvor der afsættes slidmærker - disse steder skal så fjernes indtil hele fladen trykker jævnt mod akslen.
Det er et tålmodigt præcisionsarbejde at fjerne det overskydende materiale.




Trinbrædder og sider er afmonteret og bænkene løsnet. Til sidst blev listerne til gulvbrædderne afmonteret. De sad godt fast.

Snart lignerC523 bare en roevogn. Sider og ender stakket i pallekassen.

Sidst på aftenen sås E28 omringet af flittige folk og mange dele er blevet monteret i løbet af aftenen.



Husk det er sæsonens sidste køredag på søndag!