Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 3. oktober 2020

Nyt fra Bafd 3-10-2020





Lørdag kunne vi sige velkommen til vores nye medlem Claus, der havde besluttet sig for at deltage i baneafdelingsarbejdet. Vi startede dagen med at transportere et større lager af olieopsugningsmåtter mv. ned til Brandhøj og placere det i en af melisvognene, som er hensat i hallen. Med dette lager er vi godt dækket ind de næste mange år. 

Lars og Søren stødte til arbejdsholdet, og derefter kørte vi med stoppemaskinen hægtet på toget ud til Flintebjerg trinbrædt. En større lunke i sporet blev udbedret, inden frokosten blev indtaget i mandskabsvognen. Arbejdet fortsatte med justering og opretning af sveller et par steder omkring ca. km 2.3, hvorefter vi returnerede til Brandhøj.

Sporet bag om hallen er for nyligt blevet ballasteret, så vi benyttede os af, at stoppemaskinen alligevel var aktiveret, til at få understoppet dette. Vi blev således næsten færdige med arbejdet, da en underlig lyd fra stoppemaskinen fik os til at indstille arbejdet. En underdel af et leje var faldet af, og selvom vi har udført denne type reparationer før, så havde vi ikke helt de rette stumper til at kunne få maskinen i drift igen i dag. Vi fik dog sideløbende lavet lidt eftersyn og opsmøring af maskinen, og vi forventer at den atter bliver køreklar næste lørdag.

Steen Larsen har leveret dagens fotos.

Steffen

Lars på stoppemaskinen ved Flintebjerg.

 

Stoppemaskinen kobles på toget, mens Claus slæber en
donkraft tilbage til banevognen.

Et beslag skulle repareres ved svejsning

Understopning bag om hallen, inden maskinen gik i stykker

onsdag den 30. september 2020

IBK Forskønnelsesgruppen, Uge40

 Redacteuren har modtaget følgene afrapportering for udført arbejde fra "Gruppen for vedligehold og forskønnelse af stations- og banearealer" (GVFSB), der primært drives af Hans, men også inddrager andre medlemmer undervejs :-) :


Kære Alle

Der er sket lidt hist og pist på HVB i min lille "forskønnelses"afdeling og har også talt med vor redaktør om at jeg ofte vedlægger billeder med tekst som han måske kan bruge på blokken (det kan han, Red)

 1) Fem Ege

Sporskifte 151 fik malet sort og trimmet. Sporskifte 150 det samme og senest før sæson 2021 vil den også få opdateret den røde farve !

2) Plantagen

Perronen med Info tavle er blevet opdateret tidligere, men spor og sveller manglede så I ser nu før som det så ud og som det nu ser ud efter mit besøg.

3) Rubjerg

Perronen er OK, men spor og sveller manglede. Der er trimmet ved sporskifte 141 og et stykke op til 10 meter ind ved perronen. Jeg nåede desværre ikke hele perronen, men det bliver snart gjort.

4) Sølund

Her blev der trimmet ved begge sporskifter og mellem begge spor og gennem hele perronen. Sølund står færdig og det vil være standard fremover og mit mål er at sådan skal alle vore perroner se ud fremover.

Trappen op til perronen fik naturligvis også en opdatering.

5) Vaskeriet

Lars påtager sig mange opgaver som vi alle har gavn af, men vi andre kunne godt hjælpe ham mere.

Da jeg kommer næsten hver dag har jeg foreslået ham - og også blev godkendt af ham - til at være 2. "maskinvaske-mester" og udføre jobbet, når han mangler tid eller har andre vigtigere opgaver.

Jeg har mange gange set Lars komme ud med vasketøj og hængt det til tørre på det gamle jern ved benzin depotet her i sommer, men kan godt se et problem til vinter med regn, sne og meget dårligt vejr !

Derfor er der lavet en tørresnor i værkstedet så det "næsten" tørre tøj fra maskinvasken kan komme ud og tørre færdig i værkstedet på en bøjle og her kan man så hente sit vasketøj dagen efter.

De "ikke" så høje HVBér kan bruge den lille trappestige når de vil hente deres vasket tøj.

Det er vel OK !

6)

Jeg elsker at bygninger og huse har et "fundament" og da Benzin depotet manglede eet, har det fået alle de sten jeg har mødt på min vej gennem mit arbejde med at rense spor 0 som en løsning.

7)

Jeg er nu kommet gennem spor 0 og mangler kun 3 genstridige rødder som har pælerod og er for store til at min grensaks kan magte det. Det løses snart med min "Fine cutter" i næste uge.

Og hvordan får vi al dette grenaffald væk fra sporet og givet det tilbage til Hedeland ?

8) Den nye, fantastiske arbejdsvogn kan med få ændringer blive endnu mere værdifuld for vor arbejde i HVB !

Jeg vil foreslå der svejses nogle firkantede metalstykker på hver af siderne og jeg, med hjælp fra Steen i Snedkerværkstedet laver 4-6 "Sengeheste" i træ (ligesom vi gør på køjesenge for vore børn/børnebørn

sikre) og laver vognen om til en fantastisk "trailer" som kan transportere al "flygtigt" materiale til et sted i Hedeland hvor det kan blive til muld over nogle år.

Det vil gøre vor "helt unikke gravko" nemt for Lars eller Kenneth at fjerne al genaffald fra spor 0 uden at tabe noget på rejsen !

 Det var mit input denne gang.

 Jeg vil være på banen lørdag igen.

Der skal gøre lidt "pænt" før vi forhåbentlig får en masse gæster til sidste sommerafgang på søndag !

Vander blomsterne onsdag morgen og fredag aften så ingen hjælp behøves til vanding af Blomster Tipvognen.

 I må have det godt til vi ses lørdag.

 Hilsen Hans


mandag den 28. september 2020

Nyt fra maskinafdelingen #35-20 28/9:

41 afdrejede hjul ankommet. Det er resten af de 81 hjul, som blev købt hjem fra Sydafrika i 2005.

 Med sin store trailer havde Jørgen afhentet de 41 nyafdrejede hjul ude i byen. Vi har fået hjælp af en CNC-maskine, der kan udføre denne monotone opgave hurtigt og præcist og frigiver os tid til at udføre mere specialiserede og udfordrende opgaver.

Carsten og Lars fik dem transporteret til værkstedet, hvor 24 hjul blev sat af, så der er nok til at samle 12 hjulsæt og dermed 6 bogier. Det krævede en herlig masse rangering med materiellet for at gøre plads. Resten af hjulene kørte Lars og Peter til Brandhøj, hvor de fik en ordentlig omgang Dinitrol før de blev sat ind på lagerreolen. Det er vigtigt at akselhullet ikke ruster. Imens fortsatte Hans med rodbehandlingen af jordstykket op ad bygningen. Imponerende indsats, der kræver brækstang og nærmest dynamit for at få fravristet røddernes greb i jorden.

Per fik opmålt ledninger til frem/bak-kontakterne og ved drejebænken ligger Bo´s færdige arbejde med fremstilling af en ny styringsaksel. Kjeld g Carsten fortsatte det uendelige arbejde med at bore nitter ud af Sukkergris. Jeg fandt vand og sæbe frem og fik vasket dampstammens stolper og vognsider, som efterhånden trængte. Bagefter fik vinduerne i Superfos-loket en omgang, samt afskrabet fejlplaceret maling på ruderne. Et hold tog sig af afholdelsen af planlægningsmøde med rigelig kaffe og jeg talt 12 mand på Gården denne aften, hvor vi havde fornøjelsen at vise Claus, et potentielt nyt medlem rundt på vores værksteder. Vi håber han kunne lide, hvad han så 😊


Hans fremviser en større samling rødder, der har tabt kampen mod brækjern og knofedt!

Endnu et bur med hjul flyttes over på Storebæltsvognen for transport til Brandhøj.

Både M12, M15 og E28 i gang med rangering.

Den gamle og den nye styreaksel til hydraulikpumpen på M30.

Endnu en nitte får et gok med den store hammer og taber kampen mod Carsten og Kjeld 

Forbedret udsyn fra førerhuset på Superfos.
 Herfra kan man se de nyafvaskede vogne


søndag den 27. september 2020

Plantog 27. september 2020 -billedreportage:

Motortoget med M25 står klar til afgang og Da7 har listet sig bag på. Blå himmel og østenvind.

 Med vejret og vejrudsigten som aktiv medspiller, så havde vi store forhåbninger til denne 2. ekstra køredag… Første afgang med motortoget var fint fyldt, men på dagens første afgang med damperen, var der rigelig plads til flere. Heldigvis havde vores publikum efterfølgende fået tiltro til at vejrudsigten holdt og pludselig strømmede folk til – dog ikke flere end alle fik plads - med afstand. På flere tidspunkter strålede solen fra en skyfri himmel og vinden holdt sig nogenlunde i ro. Så det blev en herlig dag for både passagerer og personale. Så indtil videre har det været en rigtig god plan at forlænge sæsonen. Vi gør det igen på søndag den 4. oktober!

Og weekenden efter træder efterårsferiekøreplanen i kraft (10-11-13-15-17-18. oktober)


Et pænt fyldt tog drager afsted ud i solbeskinnede Hedeland.

Dagens første krydsning er på Rubjerg

Kvæget græsser stadig og hilser ofte på toget med et nik...

Så er der godt fyldt op og folk hygger sig i det gode vejr!

Da7 er ved at koble på og snart er det afgang igen

På Rubjerg St. optog vi en flok, der havde nydt picnic i Lergraven
M25 halser her lidt efter køreplanen - men vi venter pænt...


Der er også tid til et museumsbesøg og der er flere der glæder sig til de må komme rigtigt ind i førerhuset på Superfos-lokomotivet! Det varer ikke så længe endnu...