Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 22. oktober 2016

Nyt fra Bafd 22-10-2016

Det har regnet stort set hele efterårsferien, så det var heller ikke tørvejr i lørdags, da vi begyndte at bygge sporskiftet ved kulgården. Forrige lørdag var sporskiftet blevet adskilt og der var gravet ud, så alt var klart til dagens indsats. Vi startede med at udlægge azobesvellerne manuelt. Herefter blev sporskiftedelene lagt på plads, og vi fik samlet alle lasker under til tider utroligt trange pladsforhold.

Mens dagens 3 efterårsferietog blev afviklet fik vi spigret en pæn del af sporskiftet og dette fortsætter vi med på lørdag. I værkstedet arbejdede Carsten, Bo og Peter bl.a. med adskillelse af T1 samt afrensning af lejerne til vores ene ballastvogn, så det reparerede hjulsæt atter kan monteres.

Steffen

En hættetrøje klædt Lars holder imod, mens Kenneth spænder laskeboltene.
Jørgen overvåger arbejdet eller prøver han blot at holde regnvandet ude af piben?

Der bores huller til spigrene. Azobe er så hårdt at vi må øge huldiameteren
6 mm i forhold til fyrretræ.

torsdag den 20. oktober 2016

Torsdagsbilledet #82

Sidste torsdag var det årets Grill-aften, denne gang går vi 10 år tilbage:
Den gang var M25 køreklar, mens Vildmosen endnu måtte vente et par år på sin første tur efter restaureringen. Forventeligt ser vi dem begge på egne hjul til næste år. M25 måske allerede til julekørslen?!


onsdag den 19. oktober 2016

Nyt fra maskinafdeling 19/10

Jeg startede med at dreje tipvognsakslen færdig, hvorefter Bo og jeg fik monteret begge hjulene på akslen.



Imens havde Jan, Per, Bjarne og Carsten fået monteret motorhus på M 25. Desuden blev der udført eftersyn på oliefyret i dag.

tirsdag den 18. oktober 2016

Efterårstog - Tirsdag 18. oktober




Dagen startede lidt gråt og regnen smånussede lidt ned. Forventningerne til antal besøgende på sådan en tirsdag i efterårsferien det første år siden 2008, hvor vi kører U42-tog kan ikke være høje.

Så vi var da helt glade da et par bedsteforældre var mødt frem med deres barnebarn 15 min før afgang. De fik så lov at sidde med i vognene, når vi skulle rangere til stationen. Men der kom flere og flere gæster og vognene var næsten ved at være fyldte inden vi var ude af hallen… Uheldet ville så at M24 ikke kunne starte, men i stedet fyldte vognhallen med diesel-os. Et gløderør var brændt af. Jeg løb efter nøglen til M23 og med lidt rangering kom vi til perron og afgik med et godt fyldt tog med 15 min. forsinkelse. Det blev helt sikkert til en ekstra oplevelse for de fremmødte – og ingen havde travlt, så det gik fint.

Forsinkelsen blev indhentet og nusseregnen holdt op. Det blev en herlig togdag med næsten firs rejsende, der blev kørt ud i et Hedeland, der stod smukt med efterårsfarver og de flotte, orange bær fra havtornebuskene satte nærmest ild til landskabet. På Naturlegepladsen var der mange folk og endda nogen, der havde tændt op i grillen. Efterårshygge når det er bedst.

Vi kører også torsdag, lørdag og søndag! – og håber på smukt efterårsvejr!



Kort nyt fra Mafd 17.oktober:
Arbejde holdt mig desværre væk fra mandag aften, men at der var monteret endnu mere på M25 var tydeligt.

Og den orange zebra er nu flot malet på trinbrædderne!
Og sandkasse nr. to er blevet monteret på M3. Begge lokomotiver er snart helt færdigrenoverede!