Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

tirsdag den 27. november 2012

Hilsen fra Wald Eisenbahn Muskau, arrangør af FBT12

Arrangørholdet. Sikke et team!


Dear participants of the 22nd International Feldbahn meeting,
in 1991 the organization of Feldbahnmuseum Oekoven and the Frankfurt Feldbahnmuseum initiated a meeting of the Feldbahn- railway associations and interested friends to cooperate better in the future in various fields. No one would have expected that from that first meeting in Frankfurt once such a renowned event occurs with Europe-wide action.
Back in 2003, the WEM host the event successfully. The 20th International Feldbahn meeting 2010 in Romania used the forest railway Muskau to speak to an application to host the event in 2012. Participants overwhelmingly voted again for an event at “Weißwasser”, which focuses on the Mühlrose. The claim to the host is high, the meeting has in the past 2 decades, but developed into a high-quality event. So the preparation took more than 1 year to complete.
Over 200 participants from 7 countries met then in the bright autumn weather to the main program of 12 to 14 October in “Weißwasser”. As a central venue, the Visitor Information Centre at the Museum station acted. On the track system around the building itself presented field trains of the forest railway's own collection and some 20 guest vehicles of the participants of the meeting. The focus was beside the two WEM steam locomotives 99 3312 and 99 3317 undoubtedly Brigadelok 99 3311 (ex WEM) of Schinznacher Baumschulbahn (Switzerland) and the Tender Machine 99 3462 (ex MPSB) of steam Kleinbahn Mühlenstroth.
The Saturday was reserved alone the route to the former Tonschacht Mühlrose. The Roadmap, from less than 8 passenger and freight couples on the 10.5-kilometer line. In addition, the guest Feldbahnloks still use the opportunity for a trip there. Since the existence of the sound drum in 1966, this day is probably been the most extensive travel on those tracks.
The end of the Feldbahn-meeting on Sunday marked a two-hour car parade. 26 images in important stages of the forest railway history, special vehicles and field course trains were presented. For lunch it was the transfer of the challenge cup "Lokschuppenbar" to the host of the 23rd International Feldbahn meeting 2013, the park train in Chemnitz. Previously, the group photo was taken, which should serve as a reminder in the appendix.
The vote for the venue in 2014, was in favor of the 600 mm narrow gauge railway from the Open Air Museum Ventspils / Latvia. We hope that we see as many from you again. Considered by far, it has given us a lot of pleasure to organize this meeting. And we have you to thank, above all, as a participant. We wish you all the best for the future.

Mit freundlichen Grüßen/ Best regards
Susann Schurmann
Marketing Waldeisenbahn Muskau GmbH



Her på dette link kan du nyde et par af de fotos jeg fik taget på turen:   se indlæg af 26/10
Posted by Picasa

mandag den 26. november 2012

Nyt fra maskinafdelingen #44-12 26/11:

Aftenstemning mens der rokeres på materiellet


Alle fremmødte deltog i aftenens første opgave: At rokere rundt på materiellet, så det er klar til julekørselen. Da7 over graven, sneploven klar til montere, hvis den skal i aktion og M23 yderst.

Rammen til GM32 blev derfor sat på højkant og vognkassen sat inderst. Jan fik sandblæst tanken til M15. Lars fik drejet videre på en fixeringsring til hydraulikdonkraften, der skal anvendes til en skinnebukker. Den vil med 210 bar trykke ca. 35 tons. Ringene skal tjene som del af en sikkerheds- og beskyttelsesmekanisme for både donkraft og folk. Lars og Mads fik derefter opsmurt gravemaskinen, mens jeg fik malet de nye 3/8” hydraulikrør for grab-rotorfunktion. Andet blev sikkert også nået – jeg så det bare ikke J Vi var 9 på Gården denne aften.



GM32 ramme rejst langs vognkassen
hydraulikdonkraften under modifikation
Posted by Picasa

Nyt fra Bafd 24-11-2012

Klubbens årlige julefrokost foregik i højt humør og med lækker mad på på Kanal Caféen i København og satte sit naturlig præg på fremmødet dagen efter i Hedehusene. Vi var dog et par stykker der hen ad formiddagen besluttede os for at frisk luft nok var ganske tiltrængt, så arbejdet kom stille og roligt i gang. Først opgave bestod i reparation af stoppemaskinen. Alle gummiophæng blev udskiftet og nye kileremme monteret. Dette arbejde kunne vil heldigvis lave indendørs i vognhallen på Brandhøj.

Herefter skulle det hele afprøves på Sletten. Under skarpt opsyn af drøvtyggende køer fik vi understoppet en del af sporet, hvor vi havde lavet svelleudskiftning, men så begyndte problemerne igen med den ene motor på stoppemaskinen. Uanset hvor meget gas og choker den fik, så ville den ikke tage omdrejninger, og vi kørte derfor tilbage på Brandhøj for at reparere maskinen. Karburatoren blev afmonteret og adskilt, hvorved vi fandt fejlen. En prop af vand og rustslam ved benzinhanen lukkede stort set for benzintilførelsen. Den blev fjernet og så var maskinen klar til brug igen, desværre var det nu blevet mørkt og vi kunne ikke lave mere.

Et par andre småting fik vi dog også udrettet i løbet af dagen. Sneploven blev prøvekørt, så den er klar til vinterens komme og sporskifterne blev opsmurt på Brandhøj og Rubjerg.

I ugens løb har der også været aktivitet på banen idet Lars og Ole har gravet videre på grøften på Sletten.

Steffen

Det er ikke let at reparere på stoppemaskinen. Det havde været lettere at
 komme til såfremt den havde været normalsporet 
Maskinen kører endnu og der er kommet vand i grøften selvom det er ret tørt.
Sporarbejdet følges med opmærksomhed mens græsset tygges én gang mere.