160 sveller, 320 underlagsplader og 960 spiger.
Klokken var ikke meget over ni, før de første aktiviteter
var startet.
Lars og Kenneth var de første i arbejdstøjet, og hurtigt
fulgte flere trop.
Dagens arbejdsprogram var udskiftning af sveller mellem
Sølund st. og knallertvejen.
Denne strækning ligger med nogle af de ældste sveller på
banen, da de blev lagt tilbage i 1983. Det var den gang vi havde langtidsledige
fra Høje Tåstrup kommune, og de byggede banen fra Sølund til Brandhøj.
Mange
sveller er blevet skiftet i tidens løb, men vi mangler ”lige” 12 rammer,
hvilket er ca. 160 stk’s.
Med gravemaskinen og M 30 tanket kørte første afdeling
afsted skarpt forfulgt af M 12 og banevognen.
Søren og Steen blev tilbage i vognhallen og lavede service
på slagle-klipperen, da den snart skal i aktion, og Rasmus fortsatte med
forstarbejdet på Brandhøj.
Efter ankomst til Sølund blev der hurtigt briefet om, hvilke
opgaver der var og hvordan de skulle løses.
M 12 kørte på Brandhøj og hentede
energivognen mens M 30 og gravemaskinen fejede arbejdsområdet fri for græstørv
og gamle blade. En hurtig og effektiv måde at gøre dette på og tillige med et flot resultat.
 |
Claus B guider, Kenneth fejer og Børge betjener M30.
|
Vi
startede ved overkørslen lige syd for Sølund, men konstaterede ret hurtigt, at
jorden stadig var bundfrossen, da sporet her ligger skyggen. Derfor startede vi
lidt længere mod syd og kom derfor også selv ud i solens stråler.
 |
Resultatet blev rigtig godt og det er nemt at komme til spigerne
|
Svellerne blev forberedt på mål i sidste weekends snevejr, men
ud over at nogle af dem var frosset sammen, var det forholdsvis let at fordele
dem.
 |
Claus B. og Steffen fordeler svellerne. Fejning af sporet er noget vi kommer til at dyrke noget mere, da resultatet er nydeligt. |
Hurtigt fik vi fordelt arbejdsopgaverne og snart havde vi
løsnet de første par rammer, og solens stråler gjorde, at vi måtte afklæde os flere
beklædningsgenstande for ikke at koge over.
 |
Claus B. og N. arbejder med spigeroptrækkerne, mens Børge og Lars fjerner underlagsplader. |
 |
Med Claus B. i gravemaskinen og Kenneth som supervisor sker udskiftningen af svellerne hurtigt og effektivt. |
Efter frokost fortsatte vi arbejdet og da dagen var omme,
havde vi skiftet 1/3 af de planlagte sveller.
 |
De gamle sveller er allerede læsset på diplorier. |
 |
Lars og Børge afslutter dagens svelleudskiftning med fastgørelse af de sidste spiger. Der er 3 rammer ned til overkørsel 03, men frost i jorden gjorde, at der måtte rykkes arbejdssted. |
 |
Alle svellerne er nu udlagt og venter kun på næste lørdags arbejdshold.
|
Arbejdet med svelleudskiftningen fortsætter for fuld kraft på lørdag, men allerede på onsdag møder et lille baneafdelingshold ind ved 9-tiden for at løsne spigerne i de sveller vi mangler at skifte.
Så har du lyst til frisk luft og hyggeligt selskab, så mød op på onsdag.
// Peter