Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 1. marts 2025

Nyt fra Baneafdelingen 01. marts 2025

 Endelig forår.

På årets første forårsdag skulle der igen udskiftes sveller mellem Sølund station og Knallertvejen. Kenneth, Børge, Claus B., Steffen, Niels og Peter var klar til afgang kl. 9.45 mens Søren blev tilbage og lavede lidt restarbejder i vognhallen. 

Forår er nok så meget sagt, da temperaturen næppe kom over 5 grader.

Arbejdet var gjort betydelig nemmere denne lørdag, da vi ikke først skulle til at trække spiger op, så vel ankommet til Sølund gik vi straks i gang med opgaven. Steffen gik turen til Brandhøj, hvor M12 og kompressorvognen blev afhentet, alt i mens vi andre lige holdt en kort briefing om opgaven.

God planlægning er det halve arbejde - siges der.....

Hurtigt fik vi løftet skinnerne fri, så gravemaskinen kunne udskifte de gamle sveller med nye. Det er en opgave vi har prøvet mange gange før, da vi sammenlagt nok har udskiftet et par tusinde sveller gennem årene. Derfor skrider arbejdet også hurtigt frem uden alt for meget snak, da de fleste ved, hvad de skal gøre.

Børge løfter skinnen, så underlægspladerne kan trækkes fri.

Skinnerne er klodset op og de gamle sveller kan trækkes fri.
Claus B. i minigraveren, Kenneth klar til at fjerne "jordiske rester" mens Niels og Børge er godt i gang med at montere underlægsplader og slå spiger i de nye sveller.

Solen kiggede frem enkelte gange, selv om det ikke var et problem at holde varmen.

Spormålene sørger for, at sporvidden er korrekt.

Fuld aktivitet over hele linjen.

Til frokost havde vi samlet de første fem rammer og manglede nu kun tre rammer mere, før end projektet var fuldført. Nuvel, der er et par dages arbejde tilbage, da sporet senere skal justeres og ballastsuppleres, men vi kan køre på det med arbejdstog.

Frokosten blev indtaget i det fri, men ikke just i "skovens dybe stille ro", da Søren var på prøvetur med D8. Det er første gang lokomotivet er "så langt hjemmefra", men turen forløb uden problemer og lokomotivføreren var tilfreds med resultatet. 
Der mangler stadig mange ting inden restaureringen er tilendebragt, men det går den rigtige vej.

D8 på Sølund.

Efter frokost kørte vi atter på, men skribenten måtte desværre forlade arbejdet på grund af en mindre defekt i ryggen. 
Det er dog senere berettet, at svelleudvekslingen er færdiggjort og de gamle sveller er klar til at blive lagt på diplorier næste gang vi arbejder.

Efter frokost
Sidste omgang - tre rammer udestår.

På lørdag er der generalforsamling, så der får vi ikke arbejdet på banen, så næste arbejdsdag er nok først om 14 dage.

onsdag den 26. februar 2025

Nyt fra baneafdelingen

 5,2 optrukne spiger i minuttet

Som nævnt i sidste opslag havde baneafdelingen aftalt at mødes i dag. 

Samtidig havde vi lavet en åben invitation, så alle der havde lyst kunne komme og deltage. Dette tilbud havde Niels taget imod, så vi var 3 mand der drog afsted med banetoget lidt over 9.

Dagens arbejdsprogram var forberedelse til den fortsatte svelleudskiftning på lørdag, da vi lige manglede at trække 624 spiger op.

Vejret viste sig for den tørre side, selv om luften var dækket af tåge.

Hurtigt fik vi fundet brækstængerne frem, da vi lige ville se, hvor godt spigerne sad fast. Vi havde lagt op til, at den hydrauliske spigeroptrækker skulle komme til sin ret, men den blev ikke nødvendig.

Vi startede ved "Knallertvejen" og arbejdede os mod nord

Børge og Niels er startet ved "Knallertvejen" i fuld påklædning.

Vi fandt hurtigt en god arbejdsrytme så efter en del pusten og stønnen - og en god times tid senere, havde vi optaget spigerne i de første fem rammer. 

Varmen fik vi også, så jakkerne blev hurtigt smidt.

Næsten færdige med optrækning af de første 390 spiger

Niels forlod kortvarigt arbejdet på grund af et besøg af en skorstensfejer på Hedehusgården, men vendte hurtigt tilbage - tids nok til at hjælpe med de sidste tre rammer.

Der kom mange dejlige mennesker forbi arbejdsstedet, der roste vores arbejde og "gå på mod".

Selv præsten og noget af menigheden var ude og nyde naturen i Hedeland.

Præsten spurgte pænt,  om vi havde et par nagler i overskud som han kunne vise de vordende konfirmander. Vi måtte desværre skuffe præsten og hans følge, da vi forklarede forskellen på nagler og spiger. Børge forklarede videre, at hændelsen med naglerne var sket år 1800 F.J.T. (før jernbanens tidsregning) og at der på den tid nok ikke fandtes spiger.

Efter endnu en lille times arbejde var vi færdige og efter at have indtaget frokosten og en hurtig oprydning kørte vi retur til Hedehusgården. 

Vejret var nu også slået over i let regn, så om det var god timing eller "heldet følger de tossede" ved vi ikke - det vi ved er, at vi er 100 % klar til svelleudvekslingen på lørdag.

De sidste 3 rammer - og færdigt arbejde for i dag.



mandag den 24. februar 2025

Nyt fra maskinafdelingen #08-25 24/02:

Tre af de projekter, der arbejdes på for tiden: B3, T1 og M24

 Efter vanlig kaffesnak til at indlede aftenen, så fortsatte Gert med arbejderne på M24, hvor et beslag til trappen trængte til en grundig sandblæsning. Efter John havde varmet to propper løse og fået dem skruet ud, så afrensede jeg de to sandkasser – en fra for og en fra bag og gav dem en omgang grunder. 

Efter Carstens anvisninger, fik Lars O. samlet og svejset endnu en rammedel til B3. 

Carsten og Kjeld fortsatte arbejdet ude i tilbygningen med at hugge hul ud til løftebordet.

Resten af holdet og opgaverne fik jeg ikke holdt styr på, men vi var i alt 9 fremmødte. /Leif


Svejsning af frontramme til B3

Der skulle varme og muller til at få løsnet muffen.


Grundmalet og klar til en omgang frisk grå






søndag den 23. februar 2025

Nyt fra baneafdelingen 22.02.2025

160 sveller, 320 underlagsplader og 960 spiger.

Klokken var ikke meget over ni, før de første aktiviteter var startet.

Lars og Kenneth var de første i arbejdstøjet, og hurtigt fulgte flere trop.

Dagens arbejdsprogram var udskiftning af sveller mellem Sølund st. og knallertvejen.

Denne strækning ligger med nogle af de ældste sveller på banen, da de blev lagt tilbage i 1983. Det var den gang vi havde langtidsledige fra Høje Tåstrup kommune, og de byggede banen fra Sølund til Brandhøj. 

Mange sveller er blevet skiftet i tidens løb, men vi mangler ”lige” 12 rammer, hvilket er ca. 160 stk’s.

Med gravemaskinen og M 30 tanket kørte første afdeling afsted skarpt forfulgt af M 12 og banevognen.

Søren og Steen blev tilbage i vognhallen og lavede service på slagle-klipperen, da den snart skal i aktion, og Rasmus fortsatte med forstarbejdet på Brandhøj.

Efter ankomst til Sølund blev der hurtigt briefet om, hvilke opgaver der var og hvordan de skulle løses. 

M 12 kørte på Brandhøj og hentede energivognen mens M 30 og gravemaskinen fejede arbejdsområdet fri for græstørv og gamle blade. En hurtig og effektiv måde at gøre dette på og tillige med et flot resultat.


Claus B guider, Kenneth fejer og Børge betjener M30.


Vi startede ved overkørslen lige syd for Sølund, men konstaterede ret hurtigt, at jorden stadig var bundfrossen, da sporet her ligger skyggen. Derfor startede vi lidt længere mod syd og kom derfor også selv ud i solens stråler.



Resultatet blev rigtig godt og det er nemt at komme til spigerne
    

Svellerne blev forberedt på mål i sidste weekends snevejr, men ud over at nogle af dem var frosset sammen, var det forholdsvis let at fordele dem.


Claus B. og Steffen fordeler svellerne.
Fejning af sporet er noget vi kommer til at dyrke noget mere, da resultatet er nydeligt.


Hurtigt fik vi fordelt arbejdsopgaverne og snart havde vi løsnet de første par rammer, og solens stråler gjorde, at vi måtte afklæde os flere beklædningsgenstande for ikke at koge over.

Claus B. og N. arbejder med spigeroptrækkerne, mens Børge og Lars fjerner underlagsplader.

  

Med Claus B. i gravemaskinen og Kenneth som supervisor sker udskiftningen af svellerne hurtigt og effektivt.

Efter frokost fortsatte vi arbejdet og da dagen var omme, havde vi skiftet 1/3 af de planlagte sveller.


De gamle sveller er allerede læsset på diplorier.

Lars og Børge afslutter dagens svelleudskiftning med fastgørelse af de sidste spiger.
Der er 3 rammer ned til overkørsel 03, men frost i jorden gjorde, at der måtte rykkes arbejdssted.

Alle svellerne er nu udlagt og venter kun på næste lørdags arbejdshold.


Arbejdet med svelleudskiftningen fortsætter for fuld kraft på lørdag, men allerede på onsdag møder et lille baneafdelingshold ind ved 9-tiden for at løsne spigerne i de sveller vi mangler at skifte.


Så har du lyst til frisk luft og hyggeligt selskab, så mød op på onsdag.


// Peter