Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 1. juli 2023

Nyt fra Bafd 01-07-2023

Det regnede i Hedehusene fra morgenstunden. Da baneafdelingen mødte ind var regnen dog holdt op, og selvom det regnede flere gange i løbet af dagen, var det aldrig noget, som forhindrede arbejdet. På programmet stod elarbejde i museumshallen og opfyldning af det nye publikumsareal ved billetsalget. Søren, Lars,  Claus B og N samt Carsten og Kjeld udgjorde dagens blandede hold på opgaverne.

En mand og hans maskine. Claus B i rideklubbens staldlæsser på vej med fyld til det nye område ved billetsalget.

Vi rullede banetoget ind i spor 3 og løftede 2 værkstedbogier frem til Carsten og Kjeld, der gennemførte en omfattende bogierokade under et antal vogne. Vi i baneafdelingen tabte i hvert fald overblikket. Søren smuttede ud i museumshallen, hvor han resten af dagen installerede eltavle og rumsterede med kabler og stikkontakter. Vi andre rangerede gravemaskinevognen ind i spor 4 og imens hentede Claus B rideklubbens staldlæsser. Et godt forhold på tværs af gårdspladsen gør, at vi kan hjælpe hinanden, når der er behov for det. Resten af dagen kørte Claus B i pendulfart med læsseren, Lars gravede og Claus N jævnede fyld og nåede også at slå græs på perronen ved spor 3. Fra brændekomfuret serverede Claus frokost bestående af pasta med kylling i fyldig flødesauce med spinat og pesto.

Af og til er det lettere at rangere vertikalt! Lars og Claus B henter to værkstedbogier til Kjeld og Carsten, der venter i værkstedremisen.

Claus monterer sideplader på grabben inden gravningen begynder.

Mens der arbejdes i spor 4, kokkereres der ved brændeskuret. Aldrig har brændeforsyningen til komfuret været mere sikker!

Søren tjekker kontakter som led i den nye elforsyning af museumshallen.

Da Carsten og Kjeld havde fået bogie-kabalen til at gå op, gav de en hånd med udjævning af fyld. Vi benyttede lejligheden til at få lagt jord omkring stien op til museumshallen. Stenindholdet var nok lidt rigeligt, men gentagende gennemrivninger gav et hæderligt resultat. 

Området ved billetsalget er ved at være opfyldt. Efter komprimering er det planen, at et lag knust beton skal udgøre den egentlige belægning.

Carsten jævner fyld med rive, mens Kjeld justerer nedløbsrør.

Nogle korte regnbyger kunne ikke bremse fremdriften. Lidt efter serverede Carsten kaffe og småkager.



Langs stien til museumshallen fik tilført lidt jordfyld, hvor det manglede.

Og inden bloggen lukker og slukker for denne gang, skal vi lige tilføje at Carsten og Kjeld ovenpå bogiekabalen også fik rokeret lidt om på vognene i hallen. Så er alt klart til søndagens kørsel med C 3 og C 4 i motorstammen.

Glade rangister i M 30. Om lidt kan baneafdelingen køre i hus og endnu en god arbejdsdag på banen er slut.


torsdag den 29. juni 2023

Et særligt særtog 29. juni 2023

 

Hele kendis-holdet foran dagens nok vigtigste deltager, damplokomotivet No3 - "Vildmosen" 

Mange fine særtogsture er kørt gennem årene, men det hænder ikke hver dag, at vi får besøg af et professionelt filmhold og kendte gæster. Det skete denne dag, hvor TV2 havde bestilt et særtog med mulighed for fotostop undervejs. Indtil dagen oprandt, havde der været en del hemmelighedskræmmeri, da produktionsselskabet ikke ønskede unødig opmærksomhed, forståeligt nok.  Nu må vi godt sige lidt mere… Det viste sig at være optagelser til et nyt afsnit i Hans Pilgaards serie ”Sæt pris på Danmark” og de to gæster viste sig at være Birthe Kjær og Peter Lund Madsen, der skulle køre en tur med Hedelands Veteranbane og gætte priser undervejs.

Der optages Selfier (Foto: CKW)

- og resultatet beundres

Bagefter skal der filmes togfløjte-fløjt i close-up (Foto: CKW)

Det var et velforberedt team, der mødte op med to kamerahold og et droneteam. Det ene filmhold kørte med ombord, mens det andet var placeret i landskabet. Med Bo som lokomotivfører, jeg som fyrbøder, Claus N. med togførertjansen, og Claus W. styrede slagets gang, tog Charlotte sig af kiosken. Så vi var også et godt hold til opgaven 😊 Vi fik alle hilst på hinanden og snart efter var optagelserne i gang. Et større seniorhold på cykel kom dog lidt i vejen og fik samtidig en ekstra oplevelse, da Hans Piilgård og Birthe Kjær pludselig stod der midt i Hedeland… Efter de indledende optagelser var gennemført, så gik alle ombord med afgang kl. 11. Det er heldigvis sjældent, at der kun sidder tre passagerer i vores vogne, men denne dag var det helt fint.  De havde bestilt hele toget i forvejen…

Optagelserne er egentlig gået i gang, men så kommer et kæmpe seniorcykelhold lige forbi i samme øjeblik - og får en ekstra oplevelse med på turen
Kun tre med i hele toget? Filmfolket opholdt sig i melisvognen pga. droneoptagelserne

Oprangeringen var ændret, så roevognen var op mod lokomotivet. Det gav mulighed for fine optagelser af lokomotivet. Vi fløjtede afgang og turen gik ud til Brandhøj, hvor vi standsede for at optage billetklipningen og så gik turen ud over Sletten. Her kom dronen i luften og optog turen op ad bakken mod Rubjerg. Turen gik til overskæringen, hvor fotografen stod klar til at filme passagen og videre ned ad bakken. Fremme ved Fem Ege tog vi lige ankomsten en gang mere til ære for fotografen og så stod holdet af og holdt konkurrencen, mens vi var statister ved lokomotivet i baggrunden. Vores rolle i optagelserne var til ende og vi kunne trille hjemover. En lille flok under fik lov at køre med op til Plantagen og var vældig glade for den ekstra oplevelse på deres lille gåtur. Så det bliver spændende at se, når udsendelsen en dag bliver vist på TV2. Vi kender endnu ikke en dato – men skal naturligvis holde alle opdaterede her...

Konkurrencen afvikles bl.a. på perronen ved Fem Ege og vi er mest statister...

 Undervejs på hjemturen konstaterede Bo en utæthed i dampregulatoren, på No3, som kommer til at kræve en adskillelse og reparation. Derfor blev Carsten tilkaldt og efter afslutningstjenesten var tilendebragt, fik Carsten og jeg udført en større rokade af materiel, mens Bo klargjorde Da7 og prøvefyrede lokomotivet. Når noget sådant sker, er det temmelig godt at have to driftsklare damplokomotiver.  Så damptoget kører også med damp på søndag!

C3 er også klar til drift. Kun skiltene udestår, men Carsten får dem monteret på lørdag og søndag indsættes vognen i motorstammen!

En større rokade i gang for vognhallen!

No3 og Da7 - her begge med tryk på kedlen

Bo tjekker sikkerhedsventiler mm. og Da7 forventes klar til søndagens tog



mandag den 26. juni 2023

Nyt fra maskinafdelingen #25-23 26/6:

Jord og fliser er våde efter et regnvejr endelig passerede hele Danmark. På det vis blev de fine nye vinduer og drypnæser i værkstedsportene også grundig testet med rigeligt vand...

Denne dag havde en regn-, torden-, hagl- og lynfront passeret hele Danmark og det havde resulteret i skybrud flere steder. Vi blev dog ikke ramt så voldsomt, men det blev et godt emne at tale om over kaffen. Det kunne meget vel udsætte et evt. afbrændingsforbud endnu en gang.

Gert startede aftenen med gennemgang af projekterne og vi havde et lidt længere møde, da vi skal til at planlægge de næste opgaver. I værkstedet fortsatte et flittigt hold med at afmontere gulvplankerne fra C411, men blev udfordret af manglende plads til værktøjet, da T-boltene var temmelig lange. Kenneth viste sig dog som redningsmand, da han sidst på aftenen fandt en fleksibel 19-nøgle i sin bil. Jeg fik malet gangbrædderne og fodlister på begge sider af C3, så nu mangler kun kantlister på endegavle. Carsten og Kjeld gik i gang med påsvejsning af vinkler til de gangplader, der skal ligge mellem sporene ved overgangen til Kjelds Plads. Men, SUK, så løb svejseanlægget tør for gas… Så det blev en lidt stille aften med 8 fremmødte. Ferietiden er over os /Leif


Sidste gangbræt på C3 skal males en sidste omgang

Gang i påsvejsning af vinkler - og næste gangplade køres frem - og så er gasflasken pludselig tom...